Rusza ART&DESIGN Festival 2025, tym razem odbywający się pod hasłem „Fluid bodies”. To kolejny finał corocznego cyklu „Design w procesie”, realizowanego przez Akademickie Centrum Designu w Łodzi, który teraz będzie opowieścią o potrzebie inicjowania nowych wspólnot i o płynności interakcji międzyludzkich.
Wątki te zostaną poruszone zwłaszcza w kontekście społecznych kryzysów i narzucającej się mody na nieustanną optymalizację i udoskonalanie ludzkiego ciała. Zaproszeni artyści i projektanci pokażą, jak na te zjawiska może odpowiedzieć sztuka oraz design.
Festiwal rozpoczyna się 6 XII o godz. 18 w ACD. Wtedy zostanie otwartych sześć wystaw („Double body”, „Przestrzenie”, „Międzyprzestrzeń”, „Body of the object”, „Brand and body”, „Prototypes”), na których znajdą się prace takich artystów i projektantów jak: Ewa Bloom-Kwiatkowska, Izabela Jurczyk, Konrad Juściński, Emilia Kapsa, Kacper Kapsa, Karolina Kędzia, Misza Kinsner, Julia Kosmynka, Wojtek Kotwicki, Patrycja Krzyczman, Stanisław Łoboziak, Magdalena Łysiak, Maciej Werk, Katarzyna Boss, Andrzej Boss, Christina Karababa, Mariusz Włodarczyk, Konrad Fleszar, Karolina Hałatek, Justyna Żak, Patrycja Ochman, Monika Rościszewska, Tomasz Siuda, Daria Galuś, Natalia Klara Marczewska, Alicja Podwika.
ART&DESIGN Festival 2025. „Fluid bodies” to jedyny festiwal, który zaciera granice pomiędzy sztuką a designem, biznesem a nauką. Festiwal wytycza nowe perspektywy dla społeczności kreatywnej. Umożliwia produkcję prototypów zarówno w dziedzinie designu, jak i sztuki.
Tegoroczne hasło festiwalu: „Fluid bodies” skłania do refleksji nad płynnością relacji i inicjowaniem kreatywnych wspólnot. Proces projektowania międzyludzkich interakcji oraz długotrwałych synergii staje się konieczny w obliczu społecznego kryzysu.
Tematyka festiwalu odnosi się do palących problemów. Są nimi załamanie większych struktur społecznych, upadek mniejszych wspólnot oraz kultury pracy – często w kontekście braku umiejętności w stosunku do oczekiwań. Zwraca uwagę na syndrom znikających „terytoriów” państw oraz nadmiar stylu biohacking, promującego ciągłą optymalizację i udoskonalanie ludzkiego ciała.
Istotny staje się human design. Dla nas to fascynujące projektowanie naturalnych więzi, zarówno autotelicznych, jak i materialnych. Praktyka oparta na międzyludzkich współzależnościach stanowi fundament konstruktywnego i kreatywnego projektowania. To jest impuls do stworzenia nowego modelu społecznej tkanki.
W obliczu przypisanego społecznego „ryzyka”, impulsywności reakcji lub braku emocji kluczowe stają się trwałe relacje oraz elastyczna współpraca. Rodzą się one z chęci do wspólnej kreacji, równości, odporności społecznej, wzajemnej adaptacji oraz dostępu do naturalnych zasobów i kultury wzajemnego wsparcia.
Dopasowywanie ciała do przestrzeni oraz podążanie za biologicznymi i stechnicyzowanymi obserwacjami nie wystarczą w strategiach biotechnologii. Z perspektywy przyrody uzasadnione jest poszukiwanie naturalnych interakcji, reorganizacji wspólnoty w kierunku bezpieczeństwa, spójnych i harmonijnych relacji społecznych, jak i tych przełamujących konwencje kulturowe.
W opozycji do kryzysu społecznego i zagrożeń naturalnego porządku świata, realnym wsparciem może być budowanie i utrwalanie więzi w najmniejszych grupach społecznych. Wyczulenie się na doświadczenia mniejszości, tkwiących niekiedy w złożonych organizacjach, oraz inicjowanie świadomych wspólnot stają się kluczowe.
Ewolucja społecznych relacji może być zarzewiem do powstania trwałych i stabilnych struktur na skalę globalną. W tym kontekście szczególnie ważne są podtrzymujące je, bo tworzone specjalnie dla ludzi, produkty i przestrzenie.
PROGRAM
6 grudnia
10:00–14:00
III etap Konkursu Kreatorskiego ART&DESIGN Festival 2025. „Fluid bodies”. Spotkanie uczestników konkursu z jury w składzie: Agnieszka Wojciechowska-Sej, Mariusz Włodarczyk, Bogusław Deptuła, Joanna Jońca, Patrycja Plesiak. (sala konferencyjna, P1)
18:00–20:00
Otwarcie Festiwalu i ogłoszenie wyników Konkursu Kreatorskiego ART&DESIGN Festival 2025. „Fluid bodies” i Konkursu ART&DESIGN NOW 2025.
Wernisaże następujących wystaw:
„Double body” – pokonkursowa wystawa zbiorowa – Ewa Bloom-Kwiatkowska, Izabela Jurczyk, Konrad Juściński, Emilia Kapsa, Kacper Kapsa, Karolina Kędzia, Misza Kinsner, Julia Kosmynka, Wojtek Kotwicki, Patrycja Krzyczman, Stanisław Łoboziak, Magdalena Łysiak, Maciej Werk. (P0)
„Przestrzenie” – Katarzyna Boss, Andrzej Boss. (sala 1.15, P1)
„Międzyprzestrzeń” – wystawa gościnna – Christina Karababa. (P0)
„Body of the object” – wystawa indywidualna – Mariusz Włodarczyk. (sala 2.09, P2)
„Brand and body” – wystawa branżowa – Ceramika Paradyż, Capricorns Architects, Deante, MANO Ceramics, Agnieszka Meller-Kawa, NOMAD CERAMICS, Rakowiecki – Centrum Kamienia i Kostki Brukowej, Rewalidacyjna Pracownia Ceramiczna i Modelarnia Ceramiczna Kosak, WYRAJ, WOLNO Ceramika. (Zielona sala, P1)
„Prototypes” – wystawa laureatów Konkursu Kreatorskiego w ramach festiwalu ART&DESIGN 2024 i Konkursu ART&DESIGN NOW 2025 – Konrad Fleszar, Karolina Hałatek, Justyna Żak, Patrycja Ochman, Monika Rościszewska, Tomasz Siuda, Daria Galuś, Natalia Klara Marczewska, Alicja Podwika. (P1)
7 grudnia
12:00
Warsztaty z projektowania biżuterii prowadzone przez Karolinę Niedzielską. Koszt: 45 zł. Zapisy: pkrzyczman@asp.lodz.pl.
14:00–15:00
Oprowadzanie autorskie po wystawie „Double body”.
15:00–16:00
Oprowadzanie autorskie po wystawie „Body of the object”.
17:00–18:00
Joga z Julią Zabost oraz oprowadzanie po wystawie „Double body”. Koszt: 10 zł. Zapisy: mkomborska@asp.lodz.pl.
25 stycznia
15:00
Spotkanie autorskie z Katarzyną Boss i Andrzejem Boss, uczestnikami wystawy „Przestrzenie”.
16:00
Finisaż wszystkich wystaw.
Koncert audio-wizualny Wojtka Kotwickiego.
Wojciech Kotwicki – na co dzień multiinstrumentalista, producent, kompozytor, autor tekstów, grafik, webdesigner, twórca animacji i wideo, aktywny w działaniach multidyscyplinarnych. Obracający się w świecie sztuki alternatywnej od wczesnych od 2000 r. Aktywny koncertowo w regularnych składach takich jak: Piąta Strona Świata, Charlie Sleeps, 3moonboys czy WOMI KONGE. Obecnie czynnie koncertuje także solowo a także we współpracy z Elżbietą Jabłońską. Współzałożyciel i członek Fundacji W788, która działa od 2018 r. w szeroko pojętym obszarze sztuki.
Oprowadzania kuratorskie po wystawach festiwalowych są możliwe po wcześniejszym umówieniu. Prosimy pisać na adres: mkomborska@asp.lodz.pl.
Wstęp na wystawy jest wolny.
Wystawa główna „Double body” opowiada o powstających na różnych poziomach czułości relacjach, które wzajemnie na siebie wpływają. Takie połączenia stają się fundamentem projektowym i twórczym w realizacjach artystycznych i użytkowych. Prace są skierowane do aktywnych uczestników przestrzeni wizualno-dźwiękowych, współuczestników oraz kreatorów smart casual, którzy inicjują tożsamości społeczne marek poprzez storytelling produktu.
Wystawa „Przestrzenie” to zaledwie fragment wieloletniego związku partnerskiego dwojga twórców grafiki i biżuterii artystycznej, których dzieli przepaść zawodowa – w duecie jednak zminimalizowana. Działając wspólnie, ukazują historię kreatywnego współbycia. Na wystawie prezentują efekty intymnej podróży, ochronną i stymulującą biżuterię oraz graficznie zapisane w czasie historie ciał.
Wystawa „Międzyprzestrzeń” Christiny Karababy to ekspozycja gościnna nagrodzona przez Galerię Sztuki w Legnicy podczas 31. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej JAKOŚĆ (2023). Artystka zaprezentuje bransolety z serii „Speculative Spaces” które nie są obiektami ukończonymi w tradycyjnym rozumieniu, a pozostają w stanie „stawania się”. Poza tymi modelami dostępne będą bransolety, które z czasem rosną, ewoluują, a nawet wpływają na zachowanie osoby, która je nosi. Seria inspirowana ikonicznymi reliefami architektonicznymi to projekty zmieniające artefakty w obiekty relacyjne, osobiste i zbiorowe. Niejednokrotnie są nie tylko do noszenia, ponieważ pełnią też funkcję modeli architektonicznych dla koncepcji zamieszkiwania.
Wystawa pokonkursowa „Prototypes” to modele lamp, wazonów i luster, ale o rozszerzonych funkcjach społecznych, wpływających na odbiorcę. Stworzone w duetach prototypy scalają różne światy, wprowadzając elementy adaptacji roślin oraz mikroklimatu wnętrza. Służą obserwacji światła i jego natury, akcentując użytkowy charakter przedmiotu.
Wystawa branżowa „Brand and body”, skoncentrowana na idei reuse, zachęca do odkrywania powstałych produktów oraz samej marki. Prowokuje do konstruowania i dekonstruowania wnętrz w sposób, który płynnie usprawnia i wzmacnia ich relacyjny wymiar. Uwspólniona przestrzeń wystawiennicza partnerskich marek umożliwia wprowadzanie autorskich zmian, kreacji, przetworzeń oraz prostych rozwiązań w samej przestrzeni ekspozycyjnej. Wystawa utrwala postrzeganie marki bez pomijania samodzielnych projektantów.
Wystawa „Body of the object” Mariusza Włodarczyka pokazuje, jak bardzo potrzebna jest przestrzeń kreacji. Projektowanie obiektów wyłania się jako element swobodnego rysunku, szkicu, aż do prototypu. Ostatni etap projektowania staje się zaproszeniem do partycypacji w aktywizowaniu większych przestrzeni oraz ich odbiorców. Włodarczyk ukazuje, jak ucieleśniać, czyli urzeczywistniać wymarzone fragmenty rzeczywistości lub kreować nowe społeczności i ich miejsca – zgodnie z ich naturalnym rytmem oraz zasadą reuse.
Kuratorka wystaw: Magdalena Komborska-Łączna
Scenografia wystaw: Monika Staniec
Organizatorzy: Akademickie Centrum Designu i Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi
Akademickie Centrum Designu
- 06-12-2025 godz 18:00 - 25-01-2026
- 07-12-2025
- 25-01-2026
Kategoria
SztukaAdres
ul. Księży Młyn 13/15Kontakt
90-337 Łódź
