Dziesięcioro uczestników, dziesięć dni intensywnej pracy, kilkadziesiąt odwiedzonych miejsc z atrakcyjnymi zabytkami architektury i przyrody oraz 81 prac wykonanych farbami akrylowymi, akwarelowymi, pastelami, tuszem, kredkami, pisakami, ołówkiem, a nawet w technice kolażu. Tak można podsumować tegoroczny plener malarski z cyklu „Łódzkie warte utrwalenia i pokazywania”, zorganizowany już po raz dziewiąty przez Ryszarda Szymanowskiego – pomysłodawcę tej cennej inicjatywy, menadżera i prezesa Fundacji „NASZA GALERIA”.
Tym razem na miejsce pleneru wybrany został powiat radomszczański – wysunięty najdalej na południe w województwie łódzkim, zaś na bazę pleneru nowoczesny hotel „Porto” w Radomsku, w którym uczestnicy pleneru mieli komfortowe warunki do pracy pod okiem profesora Marka Saka z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.Uczestnikom pleneru dopisywała pogoda ale też humory – w kameralnym gronie panowała rodzinna atmosfera, sprzyjająca dyskusjom o sztuce. Artyści czekali na korekty prof. Saka, ważne zarówno dla amatorów – takich jak Aleksandra Janeta z Pabianic, jak i profesjonalnych malarzy, takich jak Adam Pochopień z Krakowa – absolwent krakowskiej Akademii, od ponad pół wieku tworzący pejzaże, portrety, sceny rodzajowe w charakterystycznej, lekko groteskowej konwencji. Zadaniem przybyłych do Radomska z różnych stron Polski malarzy było pokazanie na płótnach i kartonach najbardziej charakterystycznych i najpiękniejszych walorów przyrodniczych oraz perełek architektonicznych ziemi radomszczańskiej. Uwieczniali więc dostojną bryłę klasycystycznego ratusza miejskiego w Radomsku – także w nastrojowych nokturnach, barkowy kościół i klasztor ojców Franciszkanów, również wewnątrz, gdyż świątynia posiada efektowne wyposażenie, zabytkowy cmentarz żydowski – kirkut z macewami z XIX wieku czy zagrodę tatarską z 1875 roku – jedną z nielicznych zachowanych na ziemiach polskich, obecnie pod opieka Muzeum Regionalnego w Radomsku. Niezwykły klimat tego miejsca urzekł zwłaszcza Ludmiłę Kulikowską-Kubiak z Łodzi, która stworzyła serię widoków obejścia oraz wnętrza tatarskiej chaty. Wycieczki w plener zaowocowały widokami dworu w Żytnie czy gotycko-barokowego kościoła w Przedborzu, imponującego monumentalną bryłą z kamienia i cegły. Piękne dokumentacje malarskie tych zabytków stworzyła Maria Jolanta Jarzyna z Kolonii na Mazurach, uczestniczka plenerów NASZEJ GALERII od pierwszej edycji. Jej efektowne pejzaże, malowane farbami akrylowymi i pastelami, zawsze były ozdobą poplenerowych wystaw, zachwycając profesjonalnym warsztatem, zarówno jeśli chodzi o oddanie proporcji architektury, jak i otaczającego ją krajobrazu. Inna wielokrotna plenerowiczka, Grażyna Kamińska z Łodzi, słynie z wielkiej dbałości o detal, zarówno w rysunku jak i malarstwie. Pokazują to chociażby jej widoki wieży kościoła w Radomsku, wpisane w bujną zieleń ekspresyjnych drzew.
Artyści nie unikali eksperymentowania z kadrowaniem zabytków, perspektywą czy łączeniem technik, czego przykładem są bajkowe w klimacie, pełne ekspresji kolaże Sylwii Kobierzyńskiej z Krakowa jak obraz „Pływak” – portret rzeźby stojącej przed Miejskim Domem Kultury w Radomsku, w którym odbędzie się pierwsza poplenerowa wystawa prac. Zachwycano się pięknem zabytkowych obiektów ale też przyrody, jak Elżbieta Pyra z Włocławka, malująca impresyjne nenufary odbijające się w wodzie stawu w Żytnie. Klimat czystego pejzażu, obserwowanego o różnych porach dnia, oddawał w nastrojowych panoramach Marek Mastalerz z Piotrkowa Trybunalskiego – po raz pierwszy uczestniczący w plenerze NASZEJ GALERII. Malowane szerokimi pociągnięciami pędzla, impastami, z zastosowaniem jaskrawych plam koloru skontrastowanych z akcentami czerni lub bieli, jego krajobrazy ziemi radomszczańskiej mają wymiar uniwersalny, wręcz symboliczny. Zdaniem prezesa Ryszarda Szymanowskiego wielkie wrażenie na uczestnikach pleneru, obok świątyń i kapliczek, robiły dwory wraz z otaczającymi je parkami: Malewskich w Odrowążu, Siemieńskich w Żytnie, Tymowskich w Kobielach Wielkich (we wsi koło dworu urodził się Władysław Reymont). Inspirujące były nawet ruiny – Anna Majda z Łodzi pięknie oddała klimat rozpadających się macew z cmentarza w Przedborzu za pomocą ekspresji gestu i koloru.
Zrealizowane podczas pleneru prace zostały elegancko oprawione i będą pokazywane na ekspozycjach w Domach Kultury w Radomsku i Przedborzu oraz, na finał projektu, w Galerii Artystycznej Łódzkiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych przy ulicy Piotrkowskiej 17 w Łodzi. Ekspozycje i towarzyszący im katalog to podsumowanie twórczego wyjazdu ale także zachęta dla innych artystów do uwieczniania piękna polskiego krajobrazu, wciąż inspirującego kolejne pokolenia malarzy i rysowników. Ziemia Łódzka, położona na styku różnych tradycji, kultur i szklaków turystycznych ma im wciąż wiele do zaoferowania, a plener w powiecie radomszczańskim był tego najlepszym dowodem.
Monika Nowakowska, tekst do katalogu wystawy
Poplenerowe wystawy odbywają się w:
MDK w Radomsku, ul. Brzeźnicka 5 (24 X - 13 XI)
MDK w Przedborzu, ul. Rynek 15 (14 XI g. 17 - 3 XII)
Galeria ŁSON w Łodzi. ul. Piotrkowska 17 (5 XII g. 17 - 31 XII)
- 24-10-2025 - 13-11-2025
- 14-11-2025 godz 17:00 - 03-12-2025
- 05-12-2025 godz 17:00 - 31-12-2025
Kategoria
Sztuka
