Alfabet Transatlantyku | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 8 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 8 =

Alfabet Transatlantyku

Fot. Materiały promocyjne organizatora

Nieznane fakty, znaczące konteksty i kulisy organizacji 9. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Transatlantyk przybliża przygotowany przez nas alfabet. C jak Capitol, L jak Lem, N jak Narcos.
B – „Bóg w każdym ziarnku”
Dokument w reżyserii Miguela Angela Jimeneza światową premierę miał na festiwalu w San Sebastian. Ten hiszpański reżyser, scenarzysta i producent jest jednym z założycieli firmy produkcyjnej Kinoskopik Film Production. Jego pełnometrażowym debiutem fabularnym był „Ori” z uznaniem przyjęty m.in. na festiwalu w San Sebastian. „Bóg…” opowiada o Luisie, pisarzu, który opuszcza Madryt i wraca do rodzinnej gminy. Zamierza pomóc bratu i kuzynowi napisać książkę o ich restauracji, która właśnie dostała dwie gwiazdki w katalogu Michelin i została uznana z jedną z 25 najlepszych w Hiszpanii i Portugalii. Towarzysząc Luisowi, widz poznaje prywatne życie rodziny oddanej sztuce kulinariów. Film otworzy sekcję kina kulinarnego Transatlantyku.

C – kino Capitol
Największe, od ponad 10 lat nieczynne, jednosalowe kino w Łodzi, zbudowane u zbiegu ulic Zachodniej i Próchnika w latach 20. XX wieku w miejscu spalonej fabryki. Tu wyświetlono pierwszy w Łodzi film dźwiękowy. Po wojnie kino przemianowano na Włókniarz, a gdy w połowie lat 90. stało się częścią sieci Helios, przywrócona została pierwotna nazwa. W 1990 roku Wojciech Marczewski nakręcił tu swój głośny film „Ucieczka z kina Wolność” z Januszem Gajosem, Zbigniewem Zamachowskim, Piotrem Fronczewskim – metaforyczną historię losów krytyka teatralnego, który stał się cenzorem. Reżyser będzie bohaterem jednej z dwóch retrospektyw festiwalu Transatlantyk, a oprócz „Ucieczki…” zobaczymy także „Zmory” i „Dreszcze”.

G – Aleksiej German (ojciec)
Jeden z największych reżyserów rosyjskich i jeden z najbardziej niedocenionych. Uznawany za wizjonera kina, posługującego się własnym, wyrazistym stylem, zestawiany na równi z Andriejem Tarkowskim. Widzowie musieli zazwyczaj długo  czekać, nim taśmy z filmami znakomitego twórcy mogły zejść z półek cenzorskich i trafić na ekrany. Publiczność Transatlantyku zobaczy wszystkie filmy tego kultowego reżysera, w tym najważniejszy – „Chrustaliow,  samochód!”.

L – Christian Lo
Reżyser „Mamy talent!”, najczęściej nagradzanego filmu dla dzieci w sezonie 2018/2019 (dla widzów 9+). Opowiada w nim, jak dwaj najlepsi przyjaciele Grim i Axel chcą spełnić swe marzenie i wystąpić na największym skandynawskim festiwalu rockowym. W ich zespole Los Bando brakuje jednak basisty, a Axel, wokalista i gitarzysta, ma fatalny głos, tylko że Grim nie ma serca mu o tym powiedzieć… Po przesłuchaniu basistką zostaje dziewięcioletnia Thildie, która gra na… wiolonczeli. Film pokazany będzie w sekcji Filmowy Klan Urwisów.

L – Stanisław Lem
Pisarz, któremu literatura jakoby „gorsza” i popularna (science fiction) służyła do pogłębionej refleksji nad człowiekiem, do tego człowiek, który bawił się gatunkami, omijał cenzurę PRL. „Zabawne jest, że w literaturze pięknej, nie myślę nawet o SF, bardzo głucho jest o uczonych, bo to jest osobny ga tunek. Niektórzy są święci, jak Einstein, ale niektórzy to potwo ry i nie daj Bóg, żeby dostali władzę nad światem” – pisał Lem na temat Hogharta, bohatera „Głosu pana”, w liście do Michaela Kandla. Książką tą, uznaną za propozycję Lema „dla koneserów”, zainteresował się węgierski reżyser György Pálfi, łącząc w filmie plan kosmiczny (przechwycenie załogi ziemskiego statku przez nieznany sygnał) z historycznym (syn podąża tropem ojca, genialnego naukowca, po jego ucieczce z komunistycznych Węgier do Ameryki).

N – Narcos
Określenie ludzi zaangażowanych w często zwalczające się gangi i kartele narkotykowe w Ameryce Południowej, w przemyt i dystrybuuję narkotyków; jednym z najsłynniejszych baronów narkotykowych był Kolumbijczyk Pablo Escobar, a jego biografia stała się kanwą dla produkcji Netflixa „Narcos”. Serial był odpowiedzią na propozycje już cieszące się popularnością na południe od USA, jak „El Capo”, „21 gramów”, „Maria pełna łaski”, jak i na inne zjawiska kulturowe, jak narcomusica, narconovela, narcoliteratura. Walki „narcos” są częścią filmu „Monos” Alejandro Landesa (Nagroda Specjalna na festiwalu Sundance),  który łódzka publiczność zobaczy jako pierwsza w Polsce, onirycznej opowieści o dziecięcej partyzantce dowodzonej przez tajemniczą Organizację, w której reżyser zawarł metaforę losów jego ojczystej Kolumbii.
- - - 

Całość w wakacyjnym "Kalejdoskopie" numer 07-08/19.  Pismo do kupienia w Łódzkim Domu Kultury, punktach Ruchu S.A., Kolportera, Garmond-Press i salonach empik. A także w prenumeracie (w opcji darmowa dostawa do wybranego kiosku Ruchu): TUTAJ. Nie możesz kupić "Kalejdoskopu" w swojej okolic? Napisz na kalejdoskop@ldk,lodz.pl, spróbujemy rozwiązać ten problem.

Możecie też słuchać naszych najlepszych tekstów w interpretacjach aktorów scen łódzkich, z Łodzią i regionem związanych na platformie "Kalejdoskop NaGłos":
TUTAJ

Kategoria

Film