Czy znajdą się dodatkowe pieniądze na wyposażenie Narodowego Centrum Kultury Filmowej w EC1 Wschód? Chodzi o 50 mln zł. Pozostało zaledwie kilka dni. W przeciwnym razie otwarcie Centrum, planowane na koniec 2020 roku, znacznie się opóźni.
W lutym ogłoszony został przetarg „Przebudowa i wyposażenie EC1 Wschód na potrzeby Narodowego Centrum Kultury Filmowej”. Chodziło o stworzenie trzech ścieżek dydaktycznych: „Kino Polonia”, „Materia kina” i „Mechaniczne oko”, wyposażenie przestrzeni edukacyjnych oraz pracowni badawczej. Wpłynęła jedna oferta. Jej wysokość (85 mln zł) ponaddwukrotnie przekroczyła planowany budżet przedsięwzięcia (36 mln zł). Skąd to niedoszacowanie?– Przyczyną jest niekorzystna sytuacja na rynku budowlanym, która zmienia się niemal z tygodnia na tydzień – wyjaśnia Rafał Syska, dyrektor NCKF. – Nie bez znaczenia jest też skala i stopień skomplikowania przedsięwzięcia. Mamy do czynienia z największą przestrzenią wystawienniczą poświęconą filmowi w Europie. Dlatego takiego zadania mogą podjąć się konsorcja (łączące firmy zajmujące się budowlanką, wystawiennictwem i produkcją treści). To także winduje koszty. Przecież nie wzięliśmy cen z kosmosu. Opieraliśmy się na odpowiednich cennikach i procedurach. Postępowaliśmy zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych. Nie jesteśmy jedyni. O ile pamiętam, w wypadku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie koszt szacowano na ok. 250 mln zł oferta wyniosła 417 mln, Muzeum Historii Polski – szacunek 500 mln, oferta – 750 mln.
Od kilku tygodni trwa ożywiona korespondencja, wyjaśnienia, spotkania i rozmowy między NCKF a przedstawicielami organizatorów, czyli Urzędem Miasta oraz Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Chodzi o to, aby te podmioty (jeden albo obydwa) dołożyły brakujące 50 mln zł. Wtedy prace potoczą się zgodnie z planem tak, by NCKF zostało w całości udostępnione do końca 2020 roku.
Jeśli pieniądze się nie znajdą, trzeba będzie powtórzyć przetarg, co zajmie dodatkowe miesiące. Inwestycja finansowana jest z pieniędzy unijnych oraz wkładu miasta. Dlatego konieczne też będzie wynegocjowanie z Unią Europejską przesunięcia terminu zakończenia projektu. Rafał Syska zapewnia, że nie wchodzi w grę okrojenie planowanych wystaw stałych ani rezygnacja z którejkolwiek z nich.
Bogdan Sobieszek
Kategoria
Film