10 filmów zostanie dofinansowanych w tym roku z Łódzkiego Funduszu Filmowego na łączną kwotę 1,5 mln zł. Wsparcie otrzyma pięć projektów animowanych, dwa dokumentalne oraz trzy fabularne, które częściowo lub w całości powstaną na terenie Łodzi i województwa łódzkiego.
O wyborze spośród 24 zgłoszonych produkcji zdecydowały: walory artystyczne, przygotowanie produkcji od strony ekonomiczno-realizacyjnej oraz efekt regionalno-promocyjny dla Łodzi i regionu. W ocenie artystycznej projektów uczestniczyli: Daria Kopiec i Jacek Rokosz (filmy animowane), Paweł Łoziński i Wojciech Staroń (filmy dokumentalne), Agnieszka Kruk i Agnieszka Smoczyńska (filmy fabularne). Projekty pod kątem realizacyjno-ekonomicznym oceniały: Ewa Sobolewska (filmy animowane), Ewa Jastrzębska (filmy dokumentalne), Dorota Hawliczek (filmy fabularne). Efekt regionalny i promocyjny został poddany po obrady Komisji Konkursowej składającej się z przedstawicieli Łódź Film Commission, Narodowego Centrum Kultury Filmowej, Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi oraz Uniwersytetu Łódzkiego.Po zawarciu umów EC1 Łódź - Miasto Kultury zostanie koproducentem następujących filmów:
Filmy animowane
1. „Innego końca nie będzie”, reż. Piotr Milczarek
producent Fumi Studio Sp. z o.o.
Wkład koprodukcyjny w wysokości 15 300 zł netto
Najnowszy projekt Piotra Milczarka to lekka, krótkometrażowa animacja opowiadająca o głupocie. Na film składa się pięć różnych fabularnie części. W każdej z nich autor opowie o sytuacjach, które na pierwszy rzut oka nie łączy prawie nic, jednak w szerszej perspektywie stanowią spójną całość, stanowiącą komentarz do społecznych zachowań.
2. „Basia 2”, reż. Marcin Wasilewski
producent GS Animation Sp. z o.o. Grupa Smacznego Sp. K.
Wkład koprodukcyjny w wysokości 184 700 zł netto
Druga część 13-odcinkowej serii animowanej, będącej adaptacją książek autorstwa Zofii Staneckiej z ilustracjami Marianny Oklejak. Główną bohaterką jest rezolutna pięciolatka, która jak tysiące innych dzieci, ma głowę pełną pomysłów. Czasem bywa niegrzeczna, kłóci się albo denerwuje, ale przede wszystkim uczy się życia i świata
3. „Safari Club”, reż. Zuzanna Szyszak
producent Likaon Sp. z o.o.
Wkład koprodukcyjny w wysokości 60 000 zł netto
Obraz opowiada historię dziewczyny, która pewnego wieczoru szykuje się na imprezę w klubie, w którym ludzie upodabniają się do zwierząt zamieszkujących sawannę. Zwykłe z pozoru wyjście na miasto niespodziewanie przeradza się w walkę o przetrwanie.
4. „Astra”, reż. Michał Łubiński
producent Centrum Technologii Audiowizualnych
Wkład koprodukcyjny w wysokości 70 000 zł netto
Autorska animacja lalkowa, której fabuła skoncentrowana jest na losach 6-letniej Astry, dziewczynki o niebywałej wyobraźni. Film opowiada o radzeniu sobie ze strachem przed utratą bliskiej osoby za pomocą wyobraźni. Ukazuje perspektywę dziecka, które musi nagle odnaleźć się w świecie, gdzie śmierć jest nieuniknioną częścią życia. Nie popada jednak w przygnębiający ton, poważne tematy łącząc z atrakcyjną, pełną akcji i humoru historią.
5. „Jesień”, reż. Wojciech Sobczyk,
producent Stowarzyszenie Kraków Film Klaster
Wkład koprodukcyjny w wysokości 80 000 zł netto
Metaforyczna opowieść bazująca na obserwacji natury, odnoszącej się bezpośrednio do tytułowej pory roku, zarówno w sferze obrazu i dramaturgii, jak i w sferze znaczeniowej. Akcja filmu rozgrywa się w ciągu jednego jesiennego dnia. Projekt jest kontynuacją autorskiego cyklu (po „Wiośnie” i „Lecie”), kolejną rozprawą na temat natury człowieka i świata.
Filmy dokumentalne
6. „Ostatnia wyprawa”, reż. Eliza Kubarska,
producent Braidmade Films PL Sp. z o.o.
Wkład koprodukcyjny w wysokości 100 000 zł netto
Historia Wandy Rutkiewicz, jednej z najwybitniejszych himalaistek świata, pierwszej kobiety, która zdobyła K2 - najtrudniejszy z ośmiotysięczników i pierwszej osobie z Polski, która zdobyła Everest. Wraz z reżyserką ruszamy na wyprawę śladami Wandy do Nepalu, w miejsce jej ostatniej wyprawy. Po 25 latach od zaginięcia himalaistki podjęta zostaje próba ukazania jej tragicznej biografii.
7. „Łódź Kaliska”, reż. Sławomir Grünberg,
producent Fundacja LOGTV Films Polska
Wkład koprodukcyjny w wysokości 144 300 zł netto
Zbiorowy portret jednej z najwybitniejszych grup artystycznych działającej w Polsce nieprzerwanie od ponad 40 lat. Film jest oparty na scenach kręconych metodą „direct cinema”, wywiadach z członkami grupy oraz archiwalnych materiałach filmowych i fotograficznych. Dla reżysera będzie to obraz o przyjaciołach, z którymi od lat 70. XX wieku łączy go pasja do fotografii, sztuki oraz swoiste poczucie humoru i wzajemne zaufanie.
Film fabularne
8. „Wariaci”, reż. Jan Jakub Kolski,
producent Wytwórnia Doświadczalna Sp. z o.o.
Wkład koprodukcyjny w wysokości 300 000 zł netto
Najnowszy obraz jednego z najbardziej uznanych polskich reżyserów to historia Eryka i Karolki - pary złodziejaszków. Poznajemy ich w dniu, w którym wychodzą z więzienia. Pomimo dziwnej relacji starają się odnaleźć w nowej rzeczywistości, co z czasem doprowadza do zazdrości, ucieczki w naturę, kolejnych napadów. Wszystko to z miłości. Tylko że ani on, ani ona nie potrafią szczerze mówić o uczuciach. „Wariaci” to klasyczne kino drogi z tłem kryminalnym.
9. „Lipstick on the Glass”, reż. Kuba Czekaj,
producent Centrala Distribution Sp. z o.o.
Wkład koprodukcyjny w wysokości 100 000 zł netto
Międzynarodowa koprodukcja opowiadająca o drodze do poznania samego siebie i pragnieniu wyzwolenia się ze schematów. Historia koncentruje się na kobiecej tożsamości, wciąż tłamszonej we współczesnym świecie. Szansę na odwrócenie patriarchalnego porządku męskiej dominacji może przynieść tylko nowe pokolenie wychowane w duchu wolności.
10. „Pierwszy dzień wakacji”, reż. Piotr Szczepański,
producent Anagram Studio Anna Pachnicka
Wkład koprodukcyjny w wysokości 200 000 zł netto
Kameralna opowieść o weekendowym spotkaniu dwóch par w wynajętym domu na wsi. Cała czwórka zna się jeszcze z czasów studenckich. Z pozoru beztroski, wakacyjny wypad pod pretekstem świętowania czterdziestki, okaże się spotkaniem w sprawie zawarcia nietypowej umowy. Konfrontacja bohaterów podczas pobytu za miastem nieodwracalnie zmieni ich życie.
Łódzki Fundusz Filmowy, w całości finansowany ze środków Urzędu Miasta Łodzi, powstał w 2007 roku i jest najstarszym funduszem filmowym w Polsce. Podczas trzynastu lat działalności wsparł ponad 90 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Wśród nich są takie tytuły jak nominowane do Oscara „W ciemności” Agnieszki Holland, „Ida” (zdobywca Oscara) oraz „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego, czy ostatni film Andrzeja Wajdy „Powidoki”. Łódzkie koprodukcje święciły triumfy podczas zeszłorocznego 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Dwa tytuły wsparte ze środków EC1 zdobyły w sumie aż 8 nagród, w tym najważniejsze: Złote Lwy dla „Zabij to i wyjedź z tego miasta” Mariusza Wilczyńskiego oraz Srebrne Lwy dla najnowszego filmu Magnusa von Horna „Sweat”.
W ramach tegorocznej edycji Funduszu kontynuowane były działania związane z promowaniem zrównoważonej produkcji filmowej. Od tego roku producenci, którzy przedstawili Plan zrównoważonej produkcji, mają możliwość pokrycia z wkładu EC1 „zielonych kosztów”, czyli wydatków poniesionych na ekologiczne rozwiązania filmowe.
Materiały prasowe.
Kategoria
Film