Rozmowy o kinie | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 1 =

Rozmowy o kinie

„Ministranci”

Gościem Festiwalu Kamera Akcja, który odbędzie się w Łodzi w dniach 23-26 października, będzie Bogdan Mureșanu, reżyser nagrodzonego na MFF w Wenecji filmu „Nowy rok, który nie nadszedł”. Spotkanie z Mureșanu to niepowtarzalna okazja do rozmowy o współczesnym kinie społeczno-politycznym. Widzowie festiwalu będą mieli okazję spotkać się z twórcami najgłośniejszych polskich produkcji: Piotrem Domalewskim, Wojciechem Smarzowskim, Michałem Kwiecińskim oraz Kamilą Dorbach – dyrektorką Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Organizatorzy zapraszają także na dyskusje o kinematografii  pod hasłem: Co dalej z kinem? Czy kino ma nas uczyć – czy raczej pozwalać na ucieczkę? Co się dzieje, gdy recenzje zastępowane są przez szybko wydawane opinie? Jak uratować kino jako wspólnotowe doświadczenie? W programie festiwalu znalazły się trzy dyskusje, które toczyć się będą wokół najważniejszych pytań o dzisiejsze kino. Dokąd zmierza X muza – i czego dziś naprawdę szukają widzowie?

RESET. Czego oczekują widzowie? (piątek, 24 października)
to rozmowa o aktualnych trendach, popularności kina gatunkowego, które zdominowało box office, a także o potrzebie ucieczki od rzeczywistości – tej pandemicznej, kryzysowej, niepokojącej. Czy eskapizm to chwilowa moda, czy znak czasów? Dlaczego widzowie chętnie sięgają po treści lekkie, seriale i produkcje reality show? Czy da się połączyć wysoką frekwencję z filmem, który czegoś od nas wymaga? Jedno jest pewne: kino dziś potrzebuje resetu – ale pytanie, w którą stronę powinien on prowadzić, pozostaje otwarte. Gościem rozmowy będzie m.in. Łukasz Zdanowski, scenarzysta hitu – „100 dni do matury”.

DRAMA(T). Opinia, recenzja, hejt (25 października)
to coś więcej niż rozmowa o krytyce filmowej. To zderzenie świata pogłębionych analiz ze światem ekspresowych opinii, które w dobie tiktokizacji mediów stały się dominujące. Czy jeszcze da się mówić o kinie bez clickbaitu, ale z szacunkiem dla twórcy i odbiorcy? W dyskusji wezmą udział m.in. krytycy filmowi Miłosz Stelmach i Marcin Stachowicz.

STRACH. Jak uratować kino? (26 października)
inspiracją do rozmowy będą wnioski z poprzedzających ją warsztatów, opartych na metodzie spekulatywnego designu, podczas których przedstawiciele różnych przestrzeni branży filmowej – od edukacji, przez promocję, po produkcję – wypracowywać będą pomysły na to, jak realnie poprawić kondycję polskiego kina. Dyskusję poprowadzi Michał Pabiś-Orzeszyna, a wśród gości pojawią się m.in. reżyserka Katarzyna Warzecha, krytyk filmowy Kamil Kalbarczyk oraz producent Marcin Wierzchosławski. „Kino potrzebuje dziś nie tylko widzów i wsparcia finansowego, ale przede wszystkim wspólnoty” – mówi Malwina Czajka, dyrektorka festiwalu.

„Jak zdobyć wsparcie na debiut?”
dyrektorka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – Kamila Dorbach oraz Anna Serdiukow – dyrektorka artystyczna Festiwalu Młodzi i Film, dziennikarka i promotorka kultury filmowej – opowiedzą o systemie finansowania debiutów, na co naprawdę zwracają uwagę komisje i jak przebić się z pierwszym projektem. Nie będzie to akademicki wykład, ale konkretne wskazówki do wykorzystania.

W programie Kamery Akcji znalazł się wybór najbardziej wyczekiwanych polskich produkcji. To m.in. „Dom dobry” Wojciecha Smarzowskiego („Pod mocnym aniołem”, „Kler, „Wesele”) – przedpremierowy seans jednego z najmocniejszych tytułów tegorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Reżyser znany z bezkompromisowego stylu tym razem zagląda do domów, w których przemoc skrywa się za fasadą codzienności. „Odbiłem się od kilku książek, które wyszły ostatnio o przemocy domowej. Jeszcze się wahałem, czy pisać scenariusz, czy nie. W kinie mnie interesują tylko emocje. Wierzę w wiarygodność postaci i emocje. Jeżeli ja jestem poruszony, to dla mnie jest najważniejsza wartość kina” – zdradzał na planie zdjęciowym Smarzowski.

Prawie miesiąc przed premierą kinową zostaną zaprezentowani także „Ministranci” Piotra Domalewskiego. Twórca „Cichej nocy” i „Jak najdalej stąd” spotka się z widzami w niedzielę 26 października, po seansie w Monopolis. Film balansuje między czarnym humorem a realizmem, dotykając tematów winy, wiary i dorastania w świecie pełnym szarości. „Ministranci” to film, który zostaje z widzem na długo – nie tylko dzięki odważnemu językowi i energii młodych bohaterów, ale przede wszystkim dzięki pytaniom, jakie zadaje. – Chcieliśmy, żeby to właśnie takie kino domknęło tegoroczną edycję – poruszające, nieoczywiste, pełne napięcia między formą a treścią – mówi Przemek Glajzner, dyrektor festiwalu.

„Chopin, Chopin!” w reżyserii Michała Kwiecińskiego to jeden z najbardziej wyczekiwanych filmów tego roku, spektakularna biograficzna superprodukcja, która bierze na warsztat życie Fryderyka Chopina, ale w formie dalekiej od pomnikowego portretu. Eryk Kulm Jr wciela się w postać genialnego kompozytora, który w paryskich salonach lat 30. XIX wieku staje się ikoną – artystą, celebrytą, buntownikiem. „Chopin, Chopin!” to kino pełne wigoru, estetycznego rozmachu i muzycznego pulsu. Kwieciński pokazuje bohatera nie przez pryzmat legendy, ale emocji – bohatera niepatetycznego, lecz bliskiego i zaskakująco współczesnego. Pokaz filmu będzie też okazją, by spotkać się z reżyserem - Michałem Kwiecińskim.

Tytuły, które warto zobaczyć podczas 16. FKA:
• „To był zwykły przypadek”, reż. Jafar Panahi (101') - zwycięzca Złotej Palmy na MFF Cannes
• „Sny o miłości”, reż. Dag Johan Haugerud (110')  - zwycięzca Złotego Niedźwiedzia na MFF Berlinale
• „Tajny agent”, reż. Kleber Mendonça Filho (158') - SPOILERMASTER LIVE z Michałem Oleszczykiem po seansie
• „Smashing Machine”, reż. Benny Safdie (123')
• „Zmartwychwstanie”, reż. Bi Gan (160')
• „Romería”, reż. Carla Simón (114')
• „Młodsza siostra”, reż. Hafsia Herzi (106')
• „Renoir”, reż. Chie Hayakawa (120')
• „Młode matki”, reż. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne (105')
• „Być kochaną”, reż. Lilja Ingolfsdottir (100')
• „Alpha”, reż. Julia Ducournau (128')
• „Sirāt”, reż. Óliver Laxe (120')
• „Błysk Diamentu Śmierci”, reż. Hélène Cattet, Bruno Forzani (87')
• „Miłość”, reż. Dag Johan Haugerud (119')
• „Seks”, reż. Dag Johan Haugerud (125')

Najnowsze polskie filmy:
• „Ministranci”, reż. Piotr Domalewski (106'), Q&A z reżyserem
• „Dom dobry”, reż. Wojciech Smarzowski (107'), Q&A z reżyserem
• „Chopin, Chopin!”,  reż. Michał Kwieciński (126'), Q&A z reżyserem
• „Trzy miłości”, reż. Łukasz Grzegorzek (99'), Q&A z twórcami
• „Życie dla początkujących”, reż. Paweł Podolski (80'), Q&A z twórcami

Przegląd kina rumuńskiego:
• „Nowy Rok, który nie nadszedł”, reż. Bogdan Mureșanu (109'), Q&A z reżyserem
• „Najeźdźcy”, reż. Teodora Mihai (119')
• „Kontinental 25”, reż. Radu Jude (109')
• „Śmierć Pana Lăzărescu”, reż. Cristi Puiu (153')
• „Nasty. Więcej niż tenis”, reż. Tudor Giurgiu, Cristian Pascariu, Tudor D. Popescu (103')
• „Rodzina Moromete. Ojciec i syn”, reż. Stere Gulea (111')

Kategoria

Film