Dobry rok | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 2 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 2 =

Dobry rok

RECENZJA. To bardzo udana edycja Prime Time – dorocznej wystawy najlepszych dyplomów obronionych na łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych w roku poprzednim. Wszystkie 41 prezentowanych w Art_Inkubatorze dyplomów trzyma poziom. Tak trzymać!
W tej sytuacji trudno wymienić te najbardziej interesujące. Dominuje sztuka użytkowa, dyplomy artystyczne są w mniejszości – zacznę więc od nich. Zatem: Bartłomiej Flis i jego wielkie czarno-białe obrazy nieco w duchu Basquiata, odrzucające zjawiska perspektywy i proporcjonalności, udające malarstwo prymitywne (Brązowy Medal – jedyna nagroda dla sztuki wysokiej). Te prace zrobiły już wrażenie podczas Konkursu im. Strzemińskiego, ale w tej przestrzeni wyglądają jeszcze lepiej. I Magdalena Skowrońska z cyklem różnej wielkości abstrakcyjnych kolorowych obrazów inspirowanych portretem – źródła inspiracji można się dopatrzeć w zaokrąglonych liniach (głowa), w ukośnych kreskach (oczy) czy w owalnych formach (usta). Na pierwszy rzut oka odpychające, ale już po chwili intrygujące obrazy namalowała Anna Woźniak, nawiązując do antycznego malarstwa na greckich wazach. To wyłącznie inspiracja intelektualna, bo pod względem estetycznym te prace nie mają z tamtym subtelnym zjawiskiem nic wspólnego. Młoda artystka potraktowała formy waz jako soczewki skupiające obraz współczesnego codziennego życia – zniekształcające wizerunki jak w gabinecie luster. Agnieszka Skłodowska do książki artystycznej o kulinarnych anegdotach dodała kilka obiektów, które z daleka wyglądają jak pomalowane na czarno drewniane płytki, ale z bliska z owej czerni wyłaniają się delikatne srebrzyste kształty ziemniaków czy rybek. Serię ujętych w owale fotograficznych portretów mężczyzn w czerni i maskach wykonała Weronika Wrzosek. Owe maski – z tkaniny, z metalu, z resztek urządzeń – leżą też u podnóża zdjęć, a na samych portretach ekspresja wyraża się nie tylko poprze nie, ale i poprzez gesty dłoni.

Spośród propozycji użytkowych złotem wyróżniono rzecz najbardziej spektakularną na wystawie – tkaniny i uszyte z nich kostiumy inspirowane mitologią słowiańską, zaprojektowane przez Weronikę Pietrzak. Mocne, soczyste kolory i wybujałe formy zaczerpnięte zostały m.in. z polskich strojów ludowych – efekt rzeczywiście jest piorunujący. Kolekcji ubiorów jest na wystawie sporo – wszystkie interesujące. Co ciekawe, brokatowe stroje Adriana Krupy, które o mało co nie zdobyły głównej nagrody w międzynarodowym konkursie w ramach zeszłorocznego Łódź Young Fashion w ASP (rok wcześniej z inną kolekcją ten projektant zdobył Złotą Nitkę), tutaj nie dostały nawet wyróżnienia.

Srebrnym Medalem słusznie nagrodzono niezwykle konsekwentny – a przy tym po prostu piękny – projekt identyfikacji wizualnej dla sieci hosteli Cube autorstwa Anny Dauenhauer, w którym wszelkie formy (także liternictwo) opierają się na formie kubika.

Brąz przypadł m.in. Marcie Wocie za projekt urządzenia do medycznych testów. Estetyka w służbie pożytku. Srebrem nagrodzono także Sylwię Majer za projekt rewitalizacji zabytkowej hali sportowej na miejskie centrum edukacji ekologicznej. Przyznam, że mnie bardziej podoba się projekt wnętrz Spa w wykonaniu Agaty Blatkiewicz – eleganckich, przytulnych, w brązowo-beżowej kolorystyce. Podobnie elegancki, nowoczesny, a przy tym pełen godności jest projekt wertykalnego cmentarza w postaci wieży, wykonany przez Zuzannę Szpajdę.

Tomasz Domański przygotował przejmujące fioletowo-żółto-białe plakaty dla schroniska dla zwierząt, na których pies z trudem mieści się w prostokącie i towarzyszy mu tekst „Ciasno mi tu” (ale za to kontrowersyjny jest plakat z sylwetkami esesmana i załatwiającego się psa, z hasłem „Naziści też nie zbierali”, hmm). 

Aleksandra Talaga-Nowacka



„Prime Time 2019” – wystawa najlepszych dyplomów ASP w Łodzi, czynna do 26 II 2020 r. w godz. 12-18, wstęp wolny.



NAGRODY

Jury Konkursu Prime Time 2019 w składzie:
Bogusław Deptuła – historyk i krytyk sztuki – przewodniczący
dr hab. Elżbieta Nawrocka-Staniecka, prof. uczelni – emerytowana pedagog Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, prowadząca Pracownię Ubioru Dzianego
Jarosław Suchan – historyk sztuki, krytyk i kurator, dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi
Daniel Zieliński – prezes zarządu Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych
prof. Wojciech Wybieralski – projektant, pedagog Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

przyznało:

ZŁOTY MEDAL
WERONIKA PIETRZAK – za cykl tkanin unikatowych „Słowiańscy bogowie” wykonany w Pracowni Tkaniny Eksperymentalnej pod kierunkiem dr hab. Lidii Choczaj
oraz za kostiumy inspirowane mitologią słowiańską wykonane w Pracowni Kostiumu Teatralnego i Filmowego dr Izabeli Stronias.

SREBRNY MEDAL
ANNA DAUENHAUER – za system identyfikacji wizualnej dla sieci hosteli Cube wykonany w Pracowni Projektowania Informacji Wizualnej pod kierunkiem dr hab. Piotra Karczewskiego
oraz za aneks – interaktywną instalację multimedialną „(Dez)integracja światła wykonaną w Pracowni Obrazu Cyfrowego prof. Lesława Miśkiewicza

SREBRNY MEDAL
SYLWIA MAJER – za projekt rewitalizacji zabytkowej hali sportowej na miejskie centrum edukacji ekologicznej wykonany w Pracowni Projektowania Przestrzeni Publicznych i Struktur Wielkopowierzchniowych pod kierunkiem dr hab. inż. arch. Andrzeja Wachowicza

BRĄZOWY MEDAL
BARTŁOMIEJ FLIS – za kolekcję prac malarskich „Strefa” wykonanych w Pracowni Działań Malarskich w Przestrzeni Publicznej pod kierunkiem dr Aleksandry Ignasiak
oraz za aneks – kolekcję grafik pt. „Gry wojenne” wykonane w Pracowni Technik Łączonych prof. Sławomira Ćwieka
oraz za aneks – cykl animacji pt. „Kokpit” wykonany w Pracowni Obrazowania Fotograficznego  prof. Marka Domańskiego

BRĄZOWY MEDAL
ZUZANNA MALINOWSKA – za koncepcję graficzną i typograficzną magazynu artystycznego dla Muzeum Guggenheima w Bilbao w formie drukowanej i wieloplatformowej wykonaną w Pracowni Projektowania Grafiki Wydawniczej i Typografii Mediów Cyfrowych pod kierunkiem prof. Sławomira Kosmynki
oraz za aneks – kolekcję prac malarskich wykonanych w Pracowni Działań Malarskich w Przestrzeni Publicznej dr Aleksandry Ignasiak

BRĄZOWY MEDAL
MARTA WOTA – za projekt urządzenia usprawniającego procedurę testu kometowego wykonany w Pracowni Ergonomii Projektowej pod kierunkiem dr hab. Anny Miarki

WYRÓŻNIENIA:
PAULINA GRZYBOWSKA – za tkaniny żakardowe pt. „Równowaga w czasach postprawdy” wykonane w Pracowni Tkaniny Dekoracyjnej pod kierunkiem dr Dominiki Krogulskiej Czekalskiej
oraz za realizację dywanu unikatowego pt. „Hikikomori – interpretacja problemu izolacji społecznej” wykonanego w Pracowni Obiektu do Wnętrz, Dywanu i Gobelinu prof. Jolanty Rudzkiej Habisiak

IZABELA KRZEŚLAK – za dyplom „Typy osobowości a preferencje w wystroju wnętrz” – projekt dywanów dla introwertyka i ekstrawertyka wykonany w Pracowni Obiektu do Wnętrz, Dywanu i Gobelinu pod kierunkiem prof. Jolanty Rudzkiej Habisiak
oraz za interpretację plastyczną cech osobowości introwertyka i ekstrawertyka wykonaną w Pracowni Interdyscyplinarnych Działań Tekstylnych dr hab. Małgorzaty Dobrzynieckiej-Kojder

ALEKSANDRA MILEWSKA – za tkaniny żakardowe pt. „Tkając falę” wykonane w Pracowni Tkaniny Dekoracyjnej pod kierunkiem dr Dominiki Krogulskiej-Czekalskiej
oraz za dywan przemysłowy będący interpretacją pojęcia fali dźwiękowej wykonany w Pracowni Obiektu do Wnętrza, Dywanu i Gobelinu prof. Jolanty Rudzkiej Habisiak

MAGDALENA PUPCZYK – za kolekcję obuwia i akcesoriów pt. „Nomadyczna koncepcja współczesności” wykonane w Pracowni Projektowania Obuwia i Galanterii Skórzanej pod kierunkiem dr hab. Katarzyny Wróblewskiej
oraz za autorską kolekcję ubiorów pt. „Tożsamość współczesnego nomady” wykonaną w Pracowni Projektowania Ubioru III dr hab. Sylwii Romeckiej-Dymek

W tym roku po raz pierwszy przyznano NAGRODĘ PUBLICZNOŚCI – głosy zbierano podczas wernisażu. Zwyciężył ADAM LIPMAN za projekt nadruków na tekstylia i przedmioty użytkowe zrealizowany w Pracowni Projektowania Grafiki Przestrzennej i Plakatu pod kierunkiem dr. Jakuba Stępnia oraz aneks „Seria obrazów” zrealizowany w Pracowni Imperatywu Malarskiego pod kierunkiem prof. Wojciecha Ledera.

W tym roku medalom towarzyszą nagrody pieniężne dzięki partnerom:
Atlas Sztuki przekazał 10 000 zł
Virako – 10 000 zł
Mikomax Meble Biurowe – 5 000 zł
Ceramika Tubądzin – 2 000 zł

Wystawę przygotowali:
dr hab. Maciej Rawluk, prof. uczelni – komisarz konkursu i kurator wystawy

W tym roku projekt katalogu, zaproszeń i plakatu Prime Time przygotowały:
Anna Jeglorz studentka V roku kierunku grafika na Wydziale Sztuk Pięknych z Pracowni Projektowania Grafiki Wydawniczej i Typografii Mediów Cyfrowych
i Zofia Stybor absolwentka rocznika 2018/2019 pod opieką artystyczną: prof. Sławomira Kosmynki i mgr Mariusza Andryszczyka

Medale zaprojektowała i wykonała Dorota Sokołowska – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi

Wystawa mieści się na 2 piętrach w 4 salach Art_Inkubatora, gdzie prezentowanych jest 41 najlepszych dyplomów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
Art_Inkubator

Kategoria

Sztuka

Adres

Łódź, ul. Tymienieckiego 3

Kontakt

42 646 88 65