Muzeum Miasta Łodzi zaprasza do przearanżowanej Galerii Mistrzów Polskich, obejmującej 130 obrazów, rzeźb i rysunków z prywatnej kolekcji biznesmena i mecenasa polskiej sztuki, Krzysztofa Musiała. Prace są pogrupowane w 15 działów tematycznych, w obrębie których wymienionych zostało 20 prac.
Muzeum Miasta Łodzi zaprasza do przearanżowanej Galerii
Mistrzów Polskich, obejmującej 130 obrazów, rzeźb i rysunków z
prywatnej kolekcji biznesmena i mecenasa polskiej sztuki,
Krzysztofa Musiała. Prace są pogrupowane w 15 działów tematycznych,
w obrębie których wymienionych zostało 20 prac.
Wystawa, mająca charakter wieloletniego depozytu, została
otwarta w Muzeum 22 października 2010 roku i obejmowała pierwotnie
125 dzieł: obrazy malarskie, uzupełnione przykładami rzeźby i
rysunku najwybitniejszych polskich artystów, zarówno tych znanych i
cenionych, jak i mniej popularnych, a wartych przypomnienia
polskiej publiczności. Prace, realizowane na przestrzeni stu lat
(1845-1945), składają się na spójny merytorycznie zbiór, pokazujący
najważniejsze style, kierunki i tendencje panujące w sztuce XIX i
pierwszej połowy XX stulecia: poczynając od romantyzmu i realizmu
przez impresjonizm, symbolizm, ekspresjonizm, fowizm, kubizm po
koloryzm, nowy klasycyzm, art déco, wpisując się w takie zjawiska
jak akademizm, modernizm, kapizm czy École de Paris.
W kolekcji nie brakuje dzieł wyróżniających się oryginalnym
stylem, wyjątkowymi wartościami formalnymi czy też nowatorskim
podejściem do tematu: portretu, aktu, pejzażu, martwej natury, scen
rodzajowych, religijnych, mitologicznych, animalistycznych. Podział
na 15 grup tematycznych ma przybliżyć najciekawsze, a zarazem
najbardziej charakterystyczne problemy i kierunki poszukiwań tego
okresu, pokazując jednocześnie różnorodność polskiej sztuki
nowoczesnej, kształtowanej przez jednostki wybitne i osobne –
Mistrzów tej miary co Piotr Michałowski, Wojciech Gerson, Józef
Brandt, Leon Wyczółkowski, Jan Stanisławski, Xawery Dunikowski,
Konstanty Laszczka, Henryk Kuna, Władysław Ślewiński, Julian Fałat,
Wojciech Weiss, Józef Pankiewicz, Mela Muter czy Olga
Boznańska.
Zwiedzanie można rozpocząć w dowolnym miejscu Galerii, dzięki
czemu widz może skoncentrować się na kilku wybranych pracach i
rozpatrywać je indywidualnie, może też podążyć tropem 15 tematów, w
czym pomogą mu polsko-angielskie opisy każdego działu i pracy oraz
audioprzewodniki w pięciu językach: polskim, angielskim,
niemieckim, francuskim i hiszpańskim.
Wiele z dzieł pokazywanych w Galerii powstało w Paryżu,
Bretanii i Prowansji, Rzymie, Monachium, gdyż Mistrzowie polskiej
sztuki edukację odbywali na uczelniach w Warszawie, Krakowie czy
Lwowie, ale też w akademiach w Getyndze, Sankt Petersburgu,
Wiedniu, Monachium czy Paryżu, wielu zamieszkało i tworzyło
za granicą, głównie we Francji i Niemczech. Decyzja o emigracji
podyktowana była względami politycznymi, materialnymi, chęcią
kształcenia się, ale i potrzebą konfrontacji ze sztuką innych
narodów – dokumentacją takich postaw jest twórczość malarzy z kręgu
École de Paris, prace petersburskich akademików, polskich
„monachijczyków” czy kapistów. Pokazuje to ponadlokalny wymiar
polskiej sztuki przedwojennej, prowokując do zastanowienia się nad
jej miejscem i znaczeniem w rozwoju sztuki dawniej i
dziś.
Wybór prac podyktowany był zasobami zbiorów Krzysztofa
Musiała, siłą rzeczy jest zatem subiektywny. Kolekcja ma jednak tę
zaletę, że jest tworem „żywym”, w którym sukcesywnie pojawiają się
nowe dzieła pozyskiwane przez kolekcjonera. To dodatkowy atut i
powód do systematycznych odwiedzin Galerii Mistrzów Polskich,
obecnie obejmującej 130 prac. Wśród nowych propozycji, jakie od
maja 2016 roku pojawią się w depozycie, zobaczymy m.in.: przykład
wczesnej twórczości Mistrza polskiego pejzażu Jana Stanisławskiego
– kameralną akwarelę „Sterty siana” z 1880-1881; dekadencki
wizerunek kobiety fatalnej, czyli „Portret Róży Schleichkorn”
Wojciech Weissa; wczesny „Autoportret” Stanisława Szukalskiego –
ekscentryka i skandalisty, przyszywanego dziadka Leonarda DiCaprio;
jedną z ostatnich prac Tadeusza Makowskiego – szkic kredką „Malarz
i model” z 1931 roku; klimatyczny „Widok Kazimierza” z 1925 roku
Bolesława Cybisa pokazujący fragment nieistniejącej dzielnicy
żydowskiej podczas święta Sukkot; żywiołowy szkic „Scena z
balu” Zygmunta Waliszewskiego zrealizowany prawdopodobnie ok.
1918/19 roku kiedy artysta mieszkał w Tyflisie i projektował
kurtynę dla teatru gruzińskiego czy „Pejzaż idylliczny” z 1921 roku
Eugeniusza Zaka, przykład dojrzałej twórczości z kręgu École de
Paris.
Wystawie towarzyszy nowy katalog (polskojęzyczny) oraz magnesy
z reprodukcjami trzech obrazów z Galerii.
Monika Nowakowska
maj 2016
Muzeum Miasta Łodzi
Kategoria
SztukaAdres
Łódź, ul. Ogrodowa 15Kontakt
tel. 42 307 26 57Czynne:
wt., śr., czw. 10-16, pt., sob., nd. 12-18
w środę wstęp wolny na wystawy stałe
bilety na wystawy czasowe: 7 zł i 5 zł
bilety łączne (do muzeum i galerii): 12 zł i 8 zł