Niedoskonałości to nie wady – konkurs Projekt | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 7 =

Niedoskonałości to nie wady – konkurs Projekt

RECENZJA. Wszystko, co nas otacza – każdy przedmiot czy niepochodzący od natury obiekt, jak wiadomo, ktoś musi wymyślić i opracować. Co zajmuje najmłodszych projektantów, studentów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, można przekonać się dzięki wystawie 33. Konkursu im. Władysława Strzemińskiego – Projekt w holu Centrum Promocji Mody ASP. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Na tej uczelni szkoli się m.in. projektantów ubioru, tkanin, kostiumów scenicznych, obuwia, akcesoriów, nadruków, form jubilerskich, opakowań, grafiki wydawniczej, architektury wnętrz, scenografii, mebli czy sprzętu rehabilitacyjnego. Niektórzy adepci opracowują… zasilany tranem odstraszacz szczurów, generator mocy magicznej przydatnej w grach komputerowych albo inspirowany wyglądem kalmara podwodny generator przetwarzający wodę w energię – jak tym razem zrobili to: Daria Pierzak, Michał Sieradzan i Cezary Izydorczyk.

W tegorocznym konkursie, mam wrażenie, wzięła udział rekordowa liczba projektów jubilerskich, przy czym w wielu przypadkach nie jest to po prostu biżuteria, a miniobiekty będące komentarzem do rzeczywistości albo przejawem empatycznego podejścia do niej. W tym drugim celuje na przykład Karolina Niedzielska, podkreślając urodę zwykłego szarego kamienia czy opowiadając o niemożliwej, tragicznie zakończonej miłości dwojga upośledzonych osób (dwie połówki okrągłego kamienia z uzupełniającymi się po zetknięciu połówek symbolami serca).

Spośród pomysłów na architekturę wnętrz najbardziej urzekający wydał mi się pomysł Marii Pniewskiej na wygląd restauracji, inspirowany łódzkimi kamienicami i witrażami (inspiracje łódzką zabudową są obecne również w kilku innych projektach prezentowanych na wystawie) – industrialna, nowoczesna, a zarazem kameralna i przytulna przestrzeń skonstruowana z drewna, stali i zielonego szkła, której rytm nadają pionowe i poziome podziały.

Kunsztowną czarno-białą gazetę codzienną zaprojektowaną przez Juliana Achillesa Pawlaka, z dużą rolą grafiki i typografii, słusznie uhonorowano jedną z głównych nagród w konkursie – tzw. II nagrodą regulaminową. Równie wyraziste i graficzno-typograficzne, choć powstałe z użyciem bardziej oszczędnych środków wyrazu, są okładki płyt winylowych autorstwa Aleksandry Geppert (płyta O.S.T.R.) i Natalii Góralczyk (płyta „Blokowisko”) – jedna surowa, w czerni i bieli, druga trójbarwna.

Jak w każdej edycji tego konkursu interesujące wydają mi się wszystkie propozycje modowe. Pozwolę sobie zaliczyć do nich także kostium teatralny Weroniki Karmen Sikorskiej „Światło duszy” – niezwykle efektowną suknię, esencję lekkości i świetlistości, która mogłaby również pełnić funkcję rzeźby. Jednak największe wrażenie wywarła na mnie propozycja Aleksandra Hayela „The Flaws” (z ang. wady) – „tryptyk” ubiorów odzwierciedlających niedoskonałości ludzkiego ciała: zmarszczki, owłosienie i obwisłe piersi. Surowych, „pierwotnych”, w odcieniach zbliżonych do skóry człowieka. Artysta, który za swoją pracę dostał wyróżnienie jury, zwraca uwagę na to, że dziś wstydzimy się ułomności naszych ciał, nie martwiąc się niedoborami intelektualnymi. A powinno być odwrotnie…

Aleksandra Talaga-Nowacka



Wystawa 33. Konkursu im. Władysława Strzemińskiego – Projekt w Galerii Hol Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, czynna do 28 listopada 2023 r. Pod patronatem „Kalejdoskopu”.



Wyniki 33. Konkursu im. Władysława Strzemińskiego – Projekt:

7 listopada 2023 r. obradowało jury w składzie:
prof. Czesława Frejlich – wykładowczyni krakowskiej i warszawskiej ASP, redaktor naczelna czasopisma „Formy”
mgr inż. arch. Jacek Grabowski – wykładowca Politechniki Łódzkiej
dr hab. Michał Kacperczyk, prof. uczelni – kierownik katedry Grafiki Projektowej w Akademii Sztuki w Szczecinie
Michał Piernikowski – współzałożyciel Łódź Art Center, dyrektor Łódź Design Festival
Jacek Grudzień – dziennikarz, wykładowca, dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi

Grand Prix otrzymał Jonatan Poeche za pracę „Mój ulubiony kolor to różnobarwny” zrealizowaną w Pracowni Emalii pod kierunkiem dr hab. Olgi Podfilipskiej-Krysińskiej, prof. uczelni.

II nagrodę regulaminową otrzymał Julian Achilles Pawlak za pracę „The Eerie Gazette – Gazeta codzienna o tematyce teorii spiskowych” zrealizowaną w Pracowni Projektowania Grafiki Wydawniczej i Typografii Mediów Cyfrowych pod kierunkiem prof. dra hab. Sławomira Kosmynki

Nagrodę Rektora ASP w Łodzi otrzymały Olga Mizgier, Daniela Noweta i Daria Pierzak za pracę „Łódzka tkanka”, zrealizowaną w Pracowni Projektowania Wnętrz w Obiektach Historycznych pod kierunkiem dr. hab. Roberta Sobańskiego, prof. uczelni oraz mgr. inż. Aleksandra Dynarka, prowadzącego przedmiot Modelowanie projektów architektonicznych w druku 3D.

Wyróżnienia honorowe jury:

Aleksander Hayel za pracę „The Flaws” zrealizowaną w Pracowni Projektowania Ubioru I pod kierunkiem dr Marii Wiatrowskiej

Justyna Anioł za pracę „Pierścionek stymulujący zmysły” zrealizowaną w Pracowni Emalii pod kierunkiem dr hab. Olgi Podfilipskiej-Krysińskiej, prof. uczelni

Milena Łojek za pracę „Fobia krwi” zrealizowaną w Pracowni Tkaniny Eksperymentalnej pod kierunkiem dr hab. Lidii Choczaj, prof. uczelni i mgr Pauliny Sadrak

Karolina Kędzia za pracę „Polaroidy” zrealizowaną na Warsztatach Druku pod kierunkiem dr Dominiki Walczak

Jagoda Staniszewska za pracę „A hug – uścisk” zrealizowaną w Pracowni Projektowania Ubioru II pod kierunkiem dr. Michała Szulca

Łukasz Gałach za pracę „Wzorniczy projekt urządzenia wspomagającego rehabilitację dłoni osób po udarze” zrealizowaną w Pracowni Rozwoju Nowego Produktu pod kierunkiem dr. hab. Krzysztofa Chróścielewskiego, prof. uczelni

Natalia Biernat za pracę „Detal architektoniczny łódzkiej secesji «rysowany» autorskim piktogramem” zrealizowaną w Pracowni Projektowania Produktu pod kierunkiem dr Anny Wrzesień

Nagrody fundatorów:

Nagrodę firmy Alfa-Zeta otrzymali:
Marianna Lamenta za pracę „Czy to piękno?”
Justyna Anioł „Pierścionek stymulujący zmysły”
Łukasz Gałach za pracę „Wzorniczy projekt urządzenia wspomagającego rehabilitację dłoni osób po udarze”
Karolina Dyczko za pracę „Inspirowane teatrem Bauhausu”

Nagrodę Galerii Sztuki w Legnicy otrzymał: Jonatan Poeche za wszystkie prace przedstawione na wystawie

Nagrodę Galerii YES otrzymała: Maria Stępak za prace „Fiolka do perfum otulenie”, „Quality in loading”, „Amber” oraz „Pierścienie”

Nagrodę Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników otrzymała: Lena Ogórkiewicz za pracę „Złota kolia”

Nagrodę firmy Hopea otrzymał: Jonatan Poeche za pracę „Zespojenie”

Nagrodę „Magazynu Powidoki” otrzymali:
Daria Pierzak za pracę „Fotel inspirowany logotypem Społem”
Jonatan Poeche za pracę „Mój ulubiony kolor to różnobarwny”
Anna Wachholz za pracę „Feng shui”
Wiktoria Król za pracę „Homage / kolekcja ubiorów dzianych”
Daria Pierzak, Daniela Noweta oraz Olga Mizgier za pracę „Łódzka tkanka”

Nagrodę drukarni Printroom otrzymały:
Martyna Szlachta za pracę „Plakaty dla Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi”
Noemi Pańczak za pracę „Zine Kucharski. Kuchnia studenta – proste przepisy na ciężkie czasy”

Nagrodę Galerii Otwartej Mariusza Pajączkowskiego otrzymał: Jonatan Poeche za prace „Mój ulubiony kolor to różnobarwny”, „Brosze inspirowane Rynkiem Bałuckim”, „Brosze inspirowane twórczością Mackintosha”, „Zespojenie”


Komisarz konkursu i kurator wystawy: dr hab. Przemysław Tomaszewski, prof. uczelni, dr Małgorzata Walaszczyk
Podkomisarz konkursu: mgr Izabela Kędzior
Autorka identyfikacji wizualnej wystawy: dr Izabela Jurczyk
Akademia Sztuk Pięknych

Kategoria

Sztuka

Adres

ul. Wojska Polskiego 121