Kilka miesięcy wędrówek, spotkań, wystaw i działań edukacyjnych – wszystko po to, żeby przybliżyć łodzianom uroki i historię jednego osiedla. Zainicjowany przez naukowców z Uniwersytetu Łódzkiego, a zrealizowany przez Fundację Urban Forms we współpracy z uczelnią projekt „Chojny nieznane" dobiegł końca, wciąż jednak oglądać można wystawę „Widoczne, lecz niedostrzegane. Treści ikonograficzne witraży w kościele p.w. Świętego Wojciecha”. Prezentowana na ogrodzeniu kościoła św. Wojciecha od strony ul. św. Wojciecha ekspozycja dostępna będzie dla oglądających do końca lutego.
Prezentowana w ogólnodostępnej przestrzeni od strony ulicy św. Wojciecha wystawa składa się z wielkoformatowych plansz, wyjaśniających ikonografikę cyklu witraży znajdujących się w kościele św. Wojciecha. – To świetny sposób na przybliżenie historii parafii i miasta mieszkańcom osiedla, ale też wszystkim miłośnikom historii Łodzi. Tym bardziej, że chojeńskie witraże stanowią ciekawy przykład nowoczesnej sztuki sakralnej – podkreśla Teresa Latuszewska-Syrda, prezeska Fundacji Urban Forms i dodaje, że merytorycznie wystawę opracowały naukowczynie z Instytutu Historii Sztuki: dr hab. Agnieszka Gralińska-Toborek i dr Agnieszka Świętosławska, a zdjęcia wykonał Marcin Gwarda. Opracowaniem graficznym całości zajęła się Natalia Bartczak.To dzięki ich pracy dowiadujemy się, że witraże zostały zamówione w 1953 roku. Inicjatorem ich powstania i autorem programu ikonograficznego był ks. Jan Fondaliński, ówczesny proboszcz, a potem biskup pomocniczy. Do realizacji swojej koncepcji zaprosił znajomą malarkę Helenę Papée–Bożyk, która zaproponowała zaangażowanie do projektu Edwarda Kwiatkowskiego, założyciela Pracowni Witrażu na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Ten trzyosobowy zespół odpowiadał zarówno za treść, jak i formę wszystkich witraży w kościele św. Wojciecha, zrealizowanych w latach 1956-1961 w Toruniu.
Autorki wystawy wyjaśniają ikonografikę trzynastu witraży, które możemy zobaczyć w ogólnodostępnych przestrzeniach kościoła i trzech, które znajdują się w niedostępnych na co dzień pomieszczeniach po bokach prezbiterium, czyli w zakrystii oraz w bocznej kaplicy.
– Witraże w kościele św. Wojciecha stanowią unikatowy cykl o skomplikowanej treści teologicznej. W dokumentach parafialnych i inwentarzu znaleźć można zapis o poświęceniu czterech witraży nazwanych: Pokuta, Życie w łasce, Zmartwychwstanie i Miłosierdzie Boże. Właściwa identyfikacja poszczególnych przedstawień, jak i odczytanie treści całego cyklu nie są jednak łatwe, tym bardziej, że nie dysponujemy żadnymi zapiskami autorów. W miejscach niepewnych stawiamy znaki zapytania, które są zaproszeniem do własnej interpretacji – podkreślają.
Otwarta w grudniu wystawa zwieńczyła kilkumiesięczny projekt „Chojny nieznane. Działania angażujące lokalną społeczność do odkrywania dziedzictwa kulturowego regionu" finansowanego z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego, obejmujący całą serię wydarzeń – wystaw, spotkań naukowych, spacerów i warsztatów.
- do 28-02-2025
Kategoria
Sztuka