Surrealnie w akademii | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 7 =

Surrealnie w akademii

Julia Ciołkowska, kostium króla do „Nowego wyzwolenia” Witkacego, fot. ATN

RECENZJA. To ci młodzi ludzie będą niebawem projektowali otaczające nas przedmioty i przestrzenie. Warto zatem zorientować się, jakimi torami idzie ich myślenie, jaka estetyka ich inspiruje i jakie znajdują rozwiązania. W Galerii Hol Centrum Promocji Mody ASP w Łodzi trwa wystawa 34. Konkursu im. Strzemińskiego – Projekt. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Pomysły architektoniczne, ubiory, tkaniny, opakowania, opracowania graficzne książek, sensoryczne zabawki, projekty wnętrz (salonu fryzjerskiego, klubu muzycznego czy galerii sztuki). I mnóstwo biżuterii. Dzięki tej dorocznej wystawie studenci Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi tworzący sztukę użytkową dzielą się swoimi projektami z widzami. Konkursowe prace będą mogli oglądać również goście Łódź Young Fashion – święta mody odbywającego się w tym budynku w dniach 21–23 XI 2024.

To zajmująca cały wielki hol CPM zróżnicowana i interesująca wystawa, która podsumowuje całoroczną działalność uczelni w tym zakresie. Wyraźnie widać, że młodzi projektanci widzą siebie nie jako twórców przedmiotów, ale jako mających coś do powiedzenia o świecie artystów. Poza dużą liczbą obiektów biżuteryjnych w oczy rzuca się obfitość nadruków na tkaniny. I w wielu wypadkach nie są to po prostu wzory mające urozmaicić przestrzeń, ale formy opowieści. Niektóre można próbować wręcz „czytać” jak książki, pozwalając działać wyobraźni – nie da się z takiego materiału wykroić wdzianka, musi funkcjonować w całości, jako samodzielny byt. Wyróżniłabym tu szczególnie dwie autorki: Julię Bohdanowicz i jej cztery „Podniebne bestie”, każda w innej tonacji barwnej, z wizerunkami fantastycznych stworów oraz Aleksandrę Świder z czarno-białym tryptykiem „Surreal”, wypełnionym dziwnymi stworzeniami – rozbudowaną graficzną historią dotyczącą świata nadrealnego.

Wspomniane obiekty biżuteryjne także nie są zwykłymi ozdobami, a raczej reagującymi na zagadnienia współczesności minirzeźbami, niekiedy inspirowanymi dziełami sztuki (Nowosielskiego czy Hasiora) albo przyrodą. Porażająca jest propozycja Moniki Łuczak – komplet „Burn”: nakładane na twarz, szyję i ucho ażurowe złote obiekty, przez które skóra wygląda, jakby płonęła, roztapiała się. „Ozdobiona” nimi kobieta pokazana na zdjęciu przypomina uszkodzonego androida.

Spośród propozycji ubiorów najciekawsze wydały mi się sylwetki autorstwa Aliny Karol – a konkretnie dwie z trzech z kolekcji „bien sûr” (pol. oczywiście): szerokie, lejące się bordowe spodnie w połączeniu z efektowną, pozornie opalizującą górą – golfem bez rękawów w jednym przypadku (tu na bordowe spodnie naszyta jest jeszcze warstwa ze spodni czarnych), futerkowym płaszczem w drugim.

Nie można przejść obojętnie obok kostiumu króla Julii Ciołkowskiej do „Nowego wyzwolenia” Witkacego. To w zasadzie gotowa, surrealna postać – dominująca nad otoczeniem i malownicza.

Moją uwagę zwróciły też dwa pomysły zespołu: Alicja Dobrowolska, Weronika Toruch, Aleksander Siąkała na mieszkalną architekturę przyszłości, stosowną dla zmieniających się warunków klimatycznych. „Brick Block Box” wygląda jak przeskalowana konstruktywistyczna rzeźba – to ażurowy, wypełniony kontenerem moduł, który może być pojedynczym mieszkaniem albo elementem większej całości, rozrastającej się w górę lub na boki. Nie ma fundamentów, łatwo ją przemieścić. „Dragon’s Egg” jest mieszkaniem w formie dużego smoczego jaja (to kolejne na wystawie odwołanie do nadrealnego świata baśni i marzeń sennych), które można postawić w dowolnym miejscu. Nie zajmuje zbyt wiele przestrzeni, pokrywają je łuski pełniące funkcję paneli solarnych i zarazem mechanizmu zbierającego wodę deszczową (która gromadzi się w zbiornikach na dole). Konstrukcja wnętrza zapewnia właściwą wentylację i rozprowadzanie ciepła. Zastanawiam się tylko, jak oba te lekkie budynki zachowałyby się podczas huraganu albo powodzi – których w przyszłości zapewne nie zabraknie. A może, gdyby wykonać je z odpowiednio wytrzymałego materiału, zdałyby egzamin lepiej niż tradycyjne budownictwo? Oczywiście to tylko wizje, idee, które musiałyby być dopracowane przez konstruktorów. Ale godne zauważenia…


Aleksandra Talaga-Nowacka



34. Konkurs im. Władysława Strzemińskiego – Projekt. Wystawa w Galerii Hol Centrum Promocji Mody ASP w Łodzi, czynna do 25 XI 2024.


WYNIKI KONKURSU:


GRAND PRIX
Marta Bocian za pracę „Szklana rzeczywistość” zrealizowaną w Pracowni Projektowania Form Złotniczych pod kierunkiem dr hab. Ewy Effenberg-Kai, prof. uczelni.

II NAGRODA REGULAMINOWA
Dominik Żyża za pracę „Performatywne aspekty ubioru” zrealizowaną w Pracowni Projektowania Ubioru I pod kierunkiem dr hab. Magdaleny Samborskiej, prof. uczelni

NAGRODA REKTORA ASP W ŁODZI
Volha Vaitovich za „Projekt katalogu Mikhas Romaniuka „Białoruski strój narodowy” zrealizowanej w Pracowni Projektowania Form Wydawniczych pod kierunkiem dra Mariusza Andryszczyka.

WYRÓŻNIENIA HONOROWE
Aleksandra Stasik za pracę “Kilimowo” zrealizowaną w Pracowni Druku I pod kierunkiem dr hab. Małgorzaty Lachman-Alwasiak, prof. uczelni oraz pracę „Włókniarki” zrealizowaną w Pracowni Tkaniny Dekoracyjnej zrealizowanej pod kierunkiem dr Dominiki Krogulskiej-Czekalskiej

Anastasiya Zelenskaya, Volha Vaitovich oraz Marta Juchnik za pracę „Projekt trzech kaset zespołu System of a Down, czyli jak kaligrafia i alfabet ormiański mogą stać się punktem wyjścia do zwizualizowania muzyki” zrealizowaną w Pracowni Projektowania Grafiki Przestrzennej pod kierunkiem dra Jakuba Stępnia

Olga Zielińska za pracę „Dziady / Duchy” zrealizowaną w Pracowni Projektowania Biżuterii pod kierunkiem dra hab. Sergiusza Kuchczyńskiego, prof. uczelni

Jonatan Jan Poeche za pracę “Hommage à Nowosielski”, zrealizowaną w Pracowni Emalii pod kierunkiem dr hab. Olgi Podfilipskiej-Krysińskiej, prof. uczelni

Julia Bogacz za pracę „DISTORTION. Kolekcja ubiorów dzianych”, zrealizowaną w Pracowni Projektowania Ubioru Dzianego pod kierunkiem mgr Mai Bączyńskiej.

NAGRODY FUNDOWANE

Nagrodę firmy Alfa-Zeta otrzymali:
Maria Stępak za pracę „Święto”
Wojciech Łuckiewicz za pracę „Manifest złota”
Katarzyna Jantoszak za pracę „Storytelling”
Karolina Dyczko za pracę „Holy Lockets”
Justyna Anioł za pracę „Re”

Nagrodę firmy GET 3D otrzymał:
Maciej Sikora za pracę „Stozen”

Nagrodę Międzynarodowych Targów Gdańskich Amberif otrzymał:
Wojciech Łuckiewicz za prace: „Komunikacja miejska w Stargardzie”, „Manifest złota” oraz „Kwiatki św. Franciszka”

Nagrodę firmy Adamex Druk otrzymała:
Julia Bohdanowicz za prace “Podniebne bestie” oraz “Krukowrony: czas, kwiat i dym”

Nagrodę Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników otrzymała:
Katarzyna Jantoszak za pracę “Storytelling”

Nagrodę marek Exquisite i Freedom otrzymała:
Julia Bogacz za pracę „Distortion. Kolekcja ubiorów dzianych”

Nagrodę Galerii Sztuki w Legnicy otrzymała:
Justyna Anioł za pracę „RE-”

Nagrodę magazynu “Polski Jubiler” otrzymała:
Karolina Dyczko za prace: „Sztandary inspirowane Hasiorem”, „Holy Lockets” oraz „Hommage a Nowosielski”

Nagrodę firmy Strefa Lidera otrzymały:
Julia Opałka za pracę “Śnieżka 3D - sensoryczna zabawka edukacyjna dla dzieci widzących, niedowidzących i niewidomych”
Urszula Zając za pracę “Trójwymiarowa mapa Polski - sensoryczna zabawka edukacyjna dla dzieci widzących, niedowidzących i niewidomych”
Jagna Antas za pracę “Inwentaryzacja przyjemności”
Marcelina Waldach za pracę “Pomiędzy splotami”
Zuzanna Leśniak za pracę “Wineship Set"
Weronika Zasadzka za pracę “Miodulek - projekt opakowania na miód”

Nagrodę Drukarni Printroom otrzymały:
Martyna Sokołowska za pracę „Opracowanie graficzne książki «Rury» Etgara Kereta”
Zuznanna Leśniak za pracę „Wineship Set”

Nagrodę firmy HOPEA otrzymał:
Mateusz Rzepecki za cykl prac „Kurpie”

Nagrodę redakcji “Magazynu Powidoki” otrzymały:
Julia Ciołkowska za pracę „Król – «Nowe wyzwolenie» S.I. Witkiewicz”
Maja Grosfeld i Olimpia Małachowska za pracę „Eco Guard”
Karolina Krzyżanowska za pracę „Iluzja”

Nagrodę firmy Tkanfarb otrzymała:
Aleksandra Świder za pracę “SURREAL - cykl tkanin drukowanych”

Nagrodę portalu Miej Miejsce otrzymała:
Aleksandra Stasik za pracę „Włókniarki”

Centrum Promocji Mody ASP
  • 07-11-2024 godz 18:00

Kategoria

Sztuka

Adres

Akademia Sztuk Pięknych Łódź, ul. Wojska Polskiego 121