Filmowcy w uderzeniu | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 5 =

Filmowcy w uderzeniu

Jan P. Matuszyński, reżyser filmu „Ostatnia rodzina”, oraz Michał Marczak, autor zdjęć do filmu „Wszystkie nieprzespane noce” zostali laureatami prestiżowego Konkursu im. Andrzeja Munka organizowanego przez Szkołę Filmową w Łodzi dla debiutujących reżyserów i autorów zdjęć filmowych.
– Jest dla nas rzeczą bardzo ważną, żeby zapobiegać procesowi (albo chociaż go opóźniać), w którym film powoli coraz bardziej staje się towarem - mówił rektor Mariusz Grzegorzek podczas uroczystości ogłoszenia wyników konkursu. - Nawet filmy autorskie padają pod naporem przemysłu, zwichniętego mentalu ludzi, którzy o losie tych filmów decydują, chociaż bardzo często niewiele o nich wiedzą. Staramy się zachęcić naszych studentów, żeby uderzali od początku. Na przekór teorii, która mówi: „najpierw się naucz, nabij sobie rękę, zrób jakiś serial, wtedy będziesz gotowy, żeby zrobić coś dziwnego". Myślę, że to jest błędna koncepcja. Uderzać trzeba od samego początku, a najlepiej od początku do końca. Dlatego pielęgnujemy tę nagrodę, bo kibicujemy młodym ludziom, którzy mają energię i odwagę, a przy okazji trafili na sprzyjające okoliczności, żeby robić filmy tworzone własnym charakterem pisma, filmy ważne, otwierające jakiś rozdział, z hukiem albo niepostrzeżenie. Chcemy tym ludziom się przyglądać i dawać im znak „jesteśmy z wami” i że ich filmy są naprawdę potrzebne.

W konkursie, który odbywa się co dwa lata, wzięło udział 17 pełnometrażowych filmów fabularnych. Debiuty oceniało jury w składzie: Bogdan Dziworski (fotograf, operator, reżyser i scenarzysta), Jan Komasa (reżyser filmowy, twórca „Sali samobójców” i „Miasta44”), Bronka Nowicka (artystka interdyscyplinarna, pisarka uhonorowana Nagrodą Literacką NIKE), Maria Ornaf (studentka Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej Szkoły Filmowej w Łodzi), Adam Suzin (student Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej) oraz laureaci poprzedniej edycji konkursu: autor zdjęć - Paweł Chorzępa (nagrodzony za zdjęcia do filmu „Zud” Marty Minorowicz) oraz reżyser - Joaquin del Paso (nagrodzony za reżyserię filmu „Maquinaria Panamericana”).

Wyróżnienie jury przyznało Normanowi Leto („Foton”). Dziękując z ekranu, autor wyraził nadzieję, że jego film zainspiruje młodych twórców do eksperymentowania. Wyróżnienie otrzymała także Jagoda Szelc („Wieża. Jasny dzień”) za „odważną podróż na tereny emocjonalnie pograniczne i próbę opisania ich swoistym charakterem pisma”. W imieniu nieobecnej autorki głos zabrał producent filmu Marcin Malatyński: – W jury sami koledzy, a nagrody głównej nima. Jest jednak nadzieja w narodzie filmowym. Dziękuję w imieniu Jagody i dużej grupy ludzi, którzy razem z nią pracowali przez kilka lat, żeby to, co państwo zobaczyli na ekranie, zaistniało.

Nagrodę za zdjęcia wręczył Michałowi Marczakowi Bogdan Dziworski. – Za sensoryczne wyczucie kamery i dokumentalną czujność oraz umiejętność znalezienia się we właściwym miejscu o właściwym czasie – odczytał ze sceny i dodał od siebie: – Operator musi być wygimnastykowany, szybki z refleksem, bo inaczej, jak powiedział Cartier-Bresson, było minęło, nie ma  sprawy.

– Wychowałem się na twoich zdjęciach, więc to ogromny zaszczyt przyjmować nagrodę od ciebie - powiedział Michał Marczak. - Nie dostałem się do łódzkiej szkoły, potem musiałem nauczyć się filmu sam. W ten sposób życie zatoczyło koło. Chciałbym podziękować Maćkowi Twardowskiemu, który był współautorem zdjęć do tego filmu i miał już swój debiut, więc nie może stanąć tu razem ze mną. Pani Dorota Wardęszkiewicz, montażystka „Wszystkich nieprzespanych nocy”, jest osobą, dzięki której mam poczucie, że byłem w tej szkole i że ją skończyłem. Od niej dowiedziałem się wszystkiego, co wiem o filmie. Zawdzięczam jej karierę – pięć lat i trzy filmy, które razem zmontowaliśmy.

– Za mistrzowskie podjęcie i opracowanie biograficznej materii za pomocą całej skrzynki reżyserskich narzędzi – tak Bronka Nowicka uzasadniała ze sceny przyznanie nagrody za debiut reżyserski Janowi Matuszyńskiemu („Ostatnia rodzina”).

– Jednym z ciężkich momentów w początkach mojej przygody z filmem była informacja, że szkoła łódzka odesłała moją teczkę w pierwszym etapie egzaminów wstępnych – wspominał Jan Matuszyński, dzierżąc nagrodę im. Andrzeja Munka. – To uczy pokory. Starałem się zachować to myślenie podczas pracy nad każdym moim filmem, także „Ostatnią rodziną”. Nie spodziewałem się, że będę tu kiedyś stał na scenie, odbierając nagrodę. Ten film nie powstałby bez szczęścia, ale również bez bardzo dużej grupy ludzi, którzy mi zaufali i podążyli za moją wizją. Bez nich ten film byłby cieniem tego, co mogliście zobaczyć. Stąd moja uwaga dla tych, którzy jeszcze nie zadebiutowali. Film to jest gra zespołowa. Bez zespołu to wszystko nie ma sensu i później zostaje się samemu na sali kinowej.

Konkurs im. Andrzeja Munka jest jednym z najstarszych konkursów filmowych w Polsce – jego pierwsza edycja odbyła się w 1965 roku, a wśród laureatów są m.in. Jerzy Skolimowski, Krzysztof Kieślowski czy Andrzej Żuławski. Uroczystości ogłoszenia wyników w tegorocznym konkursie towarzyszył występ zespołu Coals.

Wszystkie nominowane filmy:

„ATAK PANIKI” reż. Paweł Maślona, zdj. Cezary Stolecki, produkcja: Akson Studio. Nominacje: Najlepsza Reżyseria – Paweł Maślona, Najlepsze Zdjęcia – Cezary Stolecki

„53 WOJNY” reż. Ewa Bukowska, zdjęcia: Tomasz Naumiuk, produkcja: Studio Munka – Stowarzyszenie Filmowców Polskich. Nominacje: Najlepsza Reżyseria – Ewa Bukowska

„NINA” reż. Olga Chajdas, zdjęcia: Tomasz Naumiuk, produkcja: Film It. Nominacje: Najlepsza Reżyseria – Olga Chajdas

„CICHA NOC” reż. Piotr Domalewski, zdj. Piotr Sobociński jr, produkcja: Studio Munka – Stowarzyszenie Filmowców Polskich. Nominacja: Najlepsza Reżyseria – Piotr Domalewski

„PHOTON” reż. Norman Leto, zdjęcia: Norman Leto, Michał Marczak, produkcja: Lightcraft. Nominacja: Najlepsza Reżyseria – Norman Leto

„ODNAJDĘ CIĘ” reż. Beata Dzianowicz, zdjęcia: Jacek Petrycki, produkcja: WFDiF – Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Nominacje: Najlepsza Reżyseria – Beata Dzianowicz

„DIVERSION END” reż. Michał Krzywicki, zdj. Łukasz Suchocki, produkcja: Rockzeline. Nominacje: Najlepsza Reżyseria – Michał Krzywicki, Najlepsze Zdjęcia – Łukasz Suchocki

„OKNA OKNA” reż. Wojciech Solarz, zdjęcia: Tomasz Nowak, produkcja: Gardenia Saska Film. Nominacje: Najlepsza Reżyseria – Wojciech Solarz, Najlepsze Zdjęcia – Tomasz Nowak

„JULIUSZ” reż. Aleksander Pietrzak, zdjęcia: Mateusz Pastewka, produkcja: Gigant Films. Nominacja: Najlepsza Reżyseria – Aleksander Pietrzak, Najlepsze Zdjęcia – Mateusz Pastewka

„MOJA POLSKA DZIEWCZYNA” reż. Ewa Banaszkiewicz, Mateusz Dymek, zdjęcia: Michał Dymek, produkcja: Warsaw Pact Films, PS Film. Nominacje: Najlepsza Reżyseria – Ewa Banaszkiewicz, Mateusz Dymek; Najlepsze Zdjęcia – Michał Dymek

„UŁASKAWIENIE” reż. Jan Jakub Kolski, zdjęcia: Julian A. Ch. Kernbach, produkcja: Wytwórnia Doświadczalna. Nominacja: Najlepsze Zdjęcia – Juliusz A. Ch. Kernbach

„DZIURA W GŁOWIE” reż. Piotr Subbotko, zdj. Wojciech Staroń, produkcja: Argomedia. Nominacje: Najlepsza Reżyseria – Piotr Subbotko

„DZIEŃ CZEKOLADY” reż. Jacek Piotr Bławut, zdj. Radosław Ładczuk, produkcja: Aura Films Sp. z o.o. Nominacje: Najlepsza Reżyseria – Jacek Piotr Bławut

„WSZYSTKIE NIEPRZESPANE NOCE” reż. Michał Marczak, zdjęcia: Michał Marczak, Maciej Twardowski, produkcja: Endorfina Studio. Nominacje: Najlepsza Reżyseria – Michał Marczak, Najlepsze Zdjęcia – Michał Marczak, Maciej Twardowski

„WIEŻA. JASNY DZIEŃ” reż. Jagoda Szelc, zdjęcia: Przemysław Brynkiewicz, produkcja: Studio Filmowe Indeks. Nominacje: Najlepsza Reżyseria: Jagoda Szelc

„VIA CARPATIA” reż. Klara Kochańska, Kasper Bajon, zdjęcia: Zuza Kernbach, Julian A.Ch. Kernbach, produkcja: MD4 Sp. z o.o. Nominacja: Najlepsza Reżyseria – Klara Kochańska, Kasper Bajon

„OSTATNIA RODZINA” reż. Jan P. Matuszyński, zdjęcia: Kacper Fertacz, produkcja: Aurum Film Bodzak Hickinbotham Spółka Jawna. Nominacja: Najlepsza Reżyseria – Jan P. Matuszyński

Kategoria

Film