Kamera Akcja ciąg dalszy | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 2 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 2 =

Kamera Akcja ciąg dalszy

„Klondike”

Wersja stacjonarna Kamery Akcji za nami. Festiwal na kolejne cztery dni przenosi się na platformę Think Film. Także tutaj w programie znalazły się hity: w tym pokaz „Klondike”, ukraińskiego kandydata do Oscara 2023, czy przedstawiciela amerykańskiego kina niezależnego „Lekcji języka”. W ramach projektu „Mickiewicz filmowy” organizatorzy zapraszają na wydarzenia, które rzucają nowe spojrzenie na wpływ „Ballad i romansów” na  kino Jagody Szelc czy współczesne odsłony „Wiedźmina”.
Od 17 do 20 października widzowie będą mogli uczestniczyć we wszystkich wydarzeniach w sześciu blokach godzinowych, a w każdym z nich zupełnie inna forma spotkania z filmem. W programie znalazł się debiut pełnometrażowy Carli Simón – „Lato 1993”, entuzjastycznie przyjęty przez krytyków i wybrany jako hiszpański kandydat do Oscara cztery lata temu. To opowieść o osieroconej 6-letniej dziewczynce, która obserwuje często brutalny świat dorosłych i uczy się żyć w nowej dla siebie rzeczywistości. W obliczu nagłych problemów staje także bohaterka „Ninja Baby” Yngvild Sve Flikke, produkcji opartej na powieści komiksowej Ingi Sætre. Ten szczery do bólu i czasem złośliwy film, laureat Europejskiej Nagrody Filmowej, opowiada historię młodej dziewczyny czerpiącej z życia. Dzieło okraszone jest niegrzecznymi i zabawnymi animacjami w stylu Davida Shrigleya, a do tego utrzymane w buntowniczo-humorystycznym stylu.

Warto także znaleźć wolny wieczór na obejrzenie „Violet” Justine Bateman – nagrodzonego w Toronto filmu-metafory o poszukiwaniu własnej tożsamości. Bateman stworzyła dzieło, które odważnie krytykuje Hollywood, w którym przemoc seksualna silnie wpisana jest w paradygmat produkcyjny. Nadziei na lepsze jutro poszukują także bohaterowie „Klondike” Maryny Er Gorbach – przerażającego i poruszającego filmu-portretu Ukraińców, którzy stanęli twarzą twarz z rosyjską inwazją na Donbas w 2014 roku. Nagrodzone w Sundance i podczas Berlinale dzieło oddziałuje na widza tym bardziej w kontekście trwającej wojny w Ukrainie. Na szczególną uwagę zasługują też „Lekcje języka” Natalie Morales. Uważane za jedną z najlepszych produkcji obrazujących izolację w trakcie pandemii, w minimalistycznej formie uchwyciły prawdziwy kalejdoskop emocji. To film pozwalający obserwować rodzące się silne uczucie pomiędzy dwójką bohaterów, które nie daje się zatrzymać ani przez odległość, ani podziały etniczne czy klasowe. Dzieło Natalie Morales pokrzepia i wypełnia ciepłem, ale daje też nadzieję na szczerość i możliwość nawiązania dobrych relacji w świecie, w którym ludzie coraz bardziej oddalają się od siebie.

W programie online 13. FKA widzowie znajdą także jedno z największych zaskoczeń konkursu „Horyzonty” w Wenecji z ubiegłego roku tj. „Słabsze ogniwo” Joaquína del Paso. Reżyser pokazuje, jak niebezpieczna potrafi być bliska relacja pomiędzy władzą a religią. Meksykańsko-polska koprodukcja z Jackiem Poniedziałkiem w obsadzie zwraca uwagę na mechanizmy indoktrynacji religijnej i manipulacji, a także niebezpieczeństwa związane z masową histerią. Autorami muzyki do filmu są Michael Stein oraz Kyle Dixon, twórcy ścieżki dźwiękowej do serialu „Stranger Things”! Miłośnicy prawdziwie kinofilskiego slow cinema powinni zwrócić uwagę na „Memorię” Apichatponga Weerasethakula, mistrza azjatyckiego kina. Film ten to hipnotyzująca podróż po świecie, w którym najbardziej istotna wydaje się zarówno pamięć indywidualna, jak i zbiorowa. Na ekranach festiwalowicze zobaczą fantastyczną Tildę Swinton.

Część online Festiwalu Kamera Akcja to także inspirujące rozmowy o branży filmowej. Podczas Akcji Edukacji, czyli spotkania z książką: „Śmierć krytyka”, uczestnicy skonfrontują się z tezą o zmierzchu krytyki filmowej. Autorzy – Alicja Górska oraz Kamil Jędrasiak zdradzą, jaki wpływ mają na nią internet i media społecznościowe i czy zawód krytyka ciągle nosi znamiona elitarnego. A może, kierując się słynnym esejem Rolanda Barthes’a, należałoby postulować… śmierć krytyka?

Dla zainteresowanych audiowizualną krytyką filmową organizatorzy przygotowali spotkanie „Wideoesej. Pomysł, produkcja” z pracownikami Pracowni Eseju Filmowego w ramach vnLab w Szkole Filmowej: Dagną Kidoń – badaczką odbioru sztuki, producentką i koordynatorką realizacji esejów filmowych, warsztatów i seminariów w Szkole Filmowej w Łodzi, Michałem Matuszewskim – zastępcą kierownika Pracowni Eseju Filmowego, eseistą filmowym pracującym dla Short Waves Film Festival w Poznaniu, Kubą Mikurdą – reżyserem, badaczem filmu oraz Stanisławem Liguzińskim – wideoeseistą, nauczycielem i koordynatorem inicjatyw badawczych w ramach kursu magisterskiego „Research in and Through Cinema” w Holenderskiej Akademii Filmowej. Goście spróbują odpowiedzieć nie tylko na pytanie, czym jest esej filmowy, ale także czym może się stać w rękach artystów i teoretyków, którzy zdecydują się użyć go jako narzędzia do badania rzeczywistości poprzez praktykę filmowo-eseistyczną.

Przemierzając meandry branży filmowej warto zwrócić także uwagę na spotkanie „Za castingowymi drzwiami” z Nadią Lebik – reżyserką obsady do takich filmów jak „Miasto 44” Jana Komasy czy „Psy 3. W imię zasad” Władysława Pasikowskiego oraz Jarkiem Skotnickim – managerem aktorów z agencji RolePlay. Jak wygląda praca reżysera obsady? Co zrobić, by z morza zgłoszeń wybrać właśnie tego jedynego aktora czy aktorkę, która swoim emploi dopełni opowieść stworzoną przez scenarzystę? Sesję spotkań w ramach części online festiwalu zakończy FlixClassic. Klasyka kina wraca do łask – rozmowa Miłosza Stelmacha – kuratora programowego platformy FlixClassic, filmoznawcy, krytyka filmowego, redaktora naczelnego czasopisma „Ekrany” oraz Małgorzaty Markiewicz – ekspertki branży reklamowej i dyrektorki ds. marketingu FlixClassic. Duet współtwórców serwisu dla miłośników klasyki filmowej zdradzi, jak wygląda współpraca kuratora programowego z head of marketing, a także jak wielkim wyzwaniem jest promocja katalogu VOD składającego się z mniej popularnych filmów w kontekście rywalizacji o widza z gigantami streamingu takimi jak Netflix czy HBO Max.

Tegoroczne festiwalowe atrakcje dopełni nowość – projekt „Mickiewicz filmowy. Echa „Ballad i romansów” w polskim kinie”. Organizatorzy biorą pod lupę każdy trop i każdą inspirację w wielu tytułach wyprodukowanych w czasie kilkudziesięciu lat. Będą to nie tylko filmy Grzegorza Królikiewicza czy Wojciecha Jerzego Hasa, ale także ekranizacje prozy Andrzeja Sapkowskiego – twórcy postaci Wiedźmina, w których wczesnoromantyczna, słowiańska groza odgrywa szczególną rolę. Już od początków kina literatura przychodziła z pomocą filmowcom. Poezja – w tym i ballady – pozostaje jednak w cieniu prozy do tego stopnia, iż zasadne jest pytanie: czy można ją w ogóle ekranizować? Na to pytanie odpowie Kamila Żyto (filmoznawczyni UŁ) podczas spotkania „Film i poezja. Związki niezalegalizowane albo związki nielegalne”.

Temat ekranizacji kontynuować będzie Małgorzata Jakubowska (filmoznawczyni UŁ), która w ramach webinarium „Has romantyczny. Ballada i romans” sięgnie po „Pożegnania” i nieco zapomniany tytuł mistrza – „Złoto”. Uczestnicy poznają filmowy dorobek Hasa od zupełnie nowej, czarującej i romantycznej strony. Zainteresowani dalszymi poszukiwaniami Mickiewicza w filmach powinni zwrócić uwagę na Case study „Świtezianki” z Martą Kasprzak. Autorka eseju przyjrzy się etiudzie sióstr Bui, w której współczesny świat przeplata się z na wpół fantastycznym światem XIX-wiecznych podań ludowych, podejmując się analizy i interpretacji tej wyjątkowej adaptacji ballady wieszcza. W programie widzowie znajdą także pokaz zarówno „Świtezianki” jak i „Świtezi” Kamila Polaka – spektakularnej animacji, do której realizacji wykorzystano specjalną technikę nadającą animowanym obiektom oraz postaciom fakturę malarstwa olejnego i temperowego. Organizatorzy zaproszą także na spotkanie  z autorkami „Świtezianki” – Mai i Julią Bui.

To jednak nie koniec poszukiwań filmowego Mickiewicza. Okazuje się, że motywów mitologii słowiańskiej oraz podań ludowych można doszukiwać się także w twórczości Jagody Szelc, choćby w obsypanej nagrodami „Wieży. Jasny dzień”. Szelc zrealizowała ambitne, artystyczne kino, w którym dualizm świata łączy postęp i monumentalność fabryk z tajemnicą i siłą natury. Uczestnicy będą mogli przypomnieć sobie zarówno ten wyjątkowy, wręcz mickiewiczowski thriller psychologiczny, jak i wysłuchać rozmowy z autorką, którą przeprowadzi Marcin Radomski (KINOrozmowa). Warto zwrócić także uwagę na spotkanie wokół zarówno literackiego, jak i filmowego „Wiedźmina”. Zanim pojawiły się rozchwytywane na całym świecie gry oraz serial Netflixa, na ekranach królowała polska adaptacja filmowa w reżyserii Marka Brodzkiego. Po pokazie organizatorzy zapraszają na dyskusję wokół kultowego filmu.

To nie wszystko – Mickiewicz filmowy to także coś dla sympatyków horroru. Adam Sołtys i Maciej Kujawski, prowadzący podcast Koła Naukowego Filmoznawców UŁ „Gdzie dwóch się boi”, przygotowali autorską serię „Groza i romantyczność”. W czterech specjalnych odcinkach zagłębią się w poszukiwanie wątków mickiewiczowskich w polskich filmach, między innymi w niewielkiej niszy polskich filmów grozy. Słuchacze będa mieli okazję wysłuchać, jak słowiańskie motywy zawarte m.in. w „Świtezi”, „Romantyczności” czy „Lilijach” wybrzmiewają w twórczości Marka Piestraka czy Andrzeja Żuławskiego. Spotkania wokół ballad Mickiewicza zamkną wyjątkowe warsztaty dziennikarsko-filmowe z Gosią Stasiak. Uczestnicy poznają metody odszukiwania odniesień w analizowanych dziełach. A to wszystko w obliczu zmieniającego się świata krytyki filmowej, którą coraz bardziej przejmują media społecznościowe.

Kategoria

Film