Koprodukowana przez Studio Se-ma-for animacja "Niebieski pokój" Tomka
Siwińskiego oraz wyprodukowany przez Szkołę Filmową w Łodzi film Agi Woszczyńskiej „Fragmenty” zostaną pokazane na festiwalu w Cannes.
Koprodukowana przez Studio Se-ma-for animacja „Niebieski
pokój” Tomka Siwińskiego oraz wyprodukowany przez Szkołę Filmową w
Łodzi film Agi Woszczyńskiej „Fragmenty” zostaną pokazane na
67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes 14 - 25 maja.
Debiut reżyserski Tomka Siwińskiego będzie reprezentował
Polskę jako jeden z dziesięciu krótkich metraży podczas Tygodnia
Krytyki, natomiast dyplom Agi Woszczyńskiej zostanie pokazany w
konkursie krótkometrażowym Quinzaine des Réalisateurs (Directors’
Fortnight).
Wykonany w technice malarskiej animacji poklatkowej „Niebieski pokój” powstał we współpracy polsko-francuskiej: Sacrebleu Production, Se-ma-for Produkcji filmowej oraz WHY NOT. Realizację dofinansował Polski Instytut Sztuki Filmowej kwotą 100 tys. zł. Zdjęcia trwały od marca 2012 roku.
12-minutowa animacja opowiada o człowieku pogrążonym w śpiączce. Stan ten wywołuje oniryczne, niepokojące wizje, w których bohater musi zmierzyć się z własnymi lękami i wspomnieniami. Znajduje się w niebieskim pokoju, z którego próbuje się wydostać. Jedynym jego łącznikiem ze światem jest okno. Bohater jest pogrążony w wewnętrznym chaosie, z którego stopniowo wyłania się to, co jest dla niego najważniejsze. Samotnie musi rozliczyć się ze swoją przeszłością, aby móc uwolnić się od niej i opuścić niebieski pokój.
Film powstał pod opieką artystyczną Piotra Dumały.
Poszczególne klatki malowane były na szkle, po czym kolorowane w
programie graficznym. Ostateczny efekt sprawia wrażenie swobodnej,
odręcznej malarskiej animacji. Technika ta pozwoliła w
przekonywający sposób przedstawić nieprzewidywalny charakter
śpiączki łącznie z zachodzącymi w niej zjawiskami
plastycznymi.
Urodzony w 1982 roku Tomek Siwiński ma już za sobą sukcesy z czasów studenckich. Jego pierwszy film „Telewizor” (2005) został uznany za jeden z najciekawszych ówczesnych debiutów. Niezwykłą wartość artystyczną i plastykę swoich animacji Siwiński zawdzięcza faktowi, że filmem animowanym zajął się, będąc już dojrzałym malarzem.
Tydzień Krytyki to najstarsza obok konkursu głównego sekcja konkursowa w Cannes. Ustanowiona w 1962 roku, przyczyniła się do sławy wielu nowych reżyserów. Tu zaczynali Chris Marker, Denys Arcand, Bernardo Bertolucci, Philippe Garel, Wong Kar-wai, Arnaud Desplechin, Guillermo del Toro, Kevin Smith, François Ozon, Andrea Arnold czy Gaspar Noé.
Celem przeglądu jest przedstawienie młodych artystów szerokiej widowni i dziennikarzom z całego świata. Rok rocznie tylko siedem do dziesięciu pełnych i krótkich metraży może wziąć w niej udział. Są to tylko pierwsze lub drugie filmy oraz światowe premiery.
„Fragmenty” powstały w koprodukcji Szkoły
Filmowej w Łodzi z AT Productions i Before My Eyes. Jest to zbiór
luźno powiązanych ze sobą scen o rozpadzie związku, rozpadzie
świata, którego główna bohaterka kurczowo się trzyma. Anna i jej
partner wiodą wygodne życie, mają dobrze płatną pracę i
chodzą do drogich restauracji, uprawią intensywny seks i poranny
jogging. Jednak mieszczański styl życia, monotonia, z której nie
widać wyjścia, powodują, że Anna gnije od środka.
W rolach głównych wystąpili młodzi zdolni aktorzy: Agnieszka Żulewska i Dobromir Dymecki. W pozostałych rolach na ekranie zobaczymy, m.in.: Sławomira Orzechowskiego, Sebastiana Stankiewicza, Katarzynę Wajdę i Tomasza Borkowskiego. Autorem zdjęć jest Bartosz Świniarski.
W rolach głównych wystąpili młodzi zdolni aktorzy: Agnieszka Żulewska i Dobromir Dymecki. W pozostałych rolach na ekranie zobaczymy, m.in.: Sławomira Orzechowskiego, Sebastiana Stankiewicza, Katarzynę Wajdę i Tomasza Borkowskiego. Autorem zdjęć jest Bartosz Świniarski.
Aga Woszczyńska to absolwentka Wydziału Reżyserii Szkoły
Filmowej w Łodzi. W ostatnich latach zrealizowała kilka filmów
krótkometrażowych, m.in. „Luiza Hert” i „Obudź się”, które z
powodzeniem prezentowane były na festiwalach w Polsce i za granicą.
Teraz pracuje nad debiutem dokumentalnym oraz rozwija
pełnometrażowy projekt fabularny.
Konkurs Quinzaine des Réalisateurs (Directors' Fortnight)
został powołana przez francuską gildię reżyserów po wydarzeniach
maja '68. Prezentowane są w nim dzieła młodych filmowców. Od
samego początku w ramach sekcji promowane jest odważne, awangardowe
kino. To tutaj pierwsze filmy pokazywali najwięksi twórcy kina
autorskiego: Werner Herzog, George Lucas, Martin Scorsese,
Ken Loach, Jim Jarmusch, Jerzy Skolimowski, bracia Dardenne i
Michael Haneke. W ramach Directors’ Fortnight przyznawane są
nagrody:: SACD prize, Label Europa Cinemas, Art Cinema Award. oraz
Illy Prize Short Film.
Zakwalifikowanie filmu „Fragmenty” Agi Woszczyńskiej do konkursu Directors’ Fortnight to wielki sukces polskiego kina. Dotychczasowe polskie akcenty to: „Cztery noce z Anną” Jerzego Skolimowskiego, „Code Blue” Urszuli Antoniak, krótki metraż „Portret z pamięci” Marcina Bortkiewicza i zeszłoroczny „Kongres” Ariego Folmana. Podczas festiwalu odbędą się 2 pokazy „Fragmentów”.
Zakwalifikowanie filmu „Fragmenty” Agi Woszczyńskiej do konkursu Directors’ Fortnight to wielki sukces polskiego kina. Dotychczasowe polskie akcenty to: „Cztery noce z Anną” Jerzego Skolimowskiego, „Code Blue” Urszuli Antoniak, krótki metraż „Portret z pamięci” Marcina Bortkiewicza i zeszłoroczny „Kongres” Ariego Folmana. Podczas festiwalu odbędą się 2 pokazy „Fragmentów”.