Film studentek Szkoły Filmowej w Łodzi "Taki pejzaż" w reżyserii Jagody
Szelc, ze zdjęciami Zuzanny Pydy wygrał Konkurs Etiud Studenckich na
21. Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage
2013.
Film studentek Szkoły Filmowej w Łodzi "Taki pejzaż" w
reżyserii Jagody Szelc, ze zdjęciami Zuzanny Pydy (opieka
pedagogiczna: Mariusz Grzegorzek i Ryszard Lenczewski), wygrał
Konkurs Etiud Studenckich na 21. Międzynarodowym Festiwalu Sztuki
Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage 2013 w Bydgoszczy (16-23
listopada).
Jagoda Szelc o powstawaniu "Takiego pejzażu": - Do uwolnienia
się od strachu przed śmiercią, moim zdaniem, potrzebne jest pięć
stanów/czynności: dostrzegać cud, zadośćuczynić za grzech - choćby
w najmniejszym stopniu, żałować czasem swoich poczynań – nigdy nie
rozumiałam ludzi, którzy mówią, że "niczego nie żałują", modlić się
i wybaczać. Film jest prezentem, na pierwsze urodziny, ważnej dla
mnie dziewczynki - Mili. Myślę, że pewnego dnia, jako stara ciotka,
będę musiała ją nauczyć, jak się umiera. Chciałabym zrobić to ze
spokojem.
O współpracy reżyserki z operatorką: - Z Zuzą, całą moją ekipą, stanowimy idealny zespół. To wspaniałe móc pracować z kimś tak utalentowanym jak Zuza. A co szalenie ważne: zawsze wiemy, w jakiej sprawie robimy film. Ponoć miłość to dwie dusze w jednym ciele.
O współpracy reżyserki z operatorką: - Z Zuzą, całą moją ekipą, stanowimy idealny zespół. To wspaniałe móc pracować z kimś tak utalentowanym jak Zuza. A co szalenie ważne: zawsze wiemy, w jakiej sprawie robimy film. Ponoć miłość to dwie dusze w jednym ciele.
Zuza Pyda, autorka zdjęć: - Praca przy "Takim pejzażu" była
wyjątkowo ciekawą podróżą. Już sam scenariusz zakładał istotną
funkcję kamery w filmie. Robienie scenopisu nie miało sensu,
wiedziałyśmy z Jagodą, że kamera będzie podążać za bohaterami, że
ma opisywać emocje, a nie sytuacje. Kamera z ręki pozwoliła na
takie wrażliwe opowiadanie. Aby uwspólnić wszystkie historie
zdecydowałam, że użyjemy jednego obiektywu 35 mm. Ten rodzaj pracy
był jednak możliwy tylko dzięki wspaniałemu porozumieniu, jakie
mamy z Jagodą, i niezliczonym godzinom rozmów o scenariuszu i nie
tylko.
Autorka zdjęć do najlepszej etiudy zdobyła Złotą Kijankę -
Studencką Nagrodą im. Laszlo Kovacsa; Stowarzyszenie Filmowców
Polskich nagrodziło zwyciężczynię Konkursu Etiud Studenckich
czekiem na 10 tys. zł.
Jurorzy Konkursu Etiud Studenckich: Caleb Deschanel (autor zdjęć do filmów Mela Gibsona "Patriota" i "Pasja", reżyser filmowy i telewizyjny); Tony Lawson (montażysta, m.in. "Barry Lyndona" w reż. Stanleya Kubricka, "Nędznych psów" w reż. Sama Peckinpaha); Lech Majewski (reżyser i scenarzysta: "Wojaczek", "Ogród rozkoszy ziemskich", "Młyn i krzyż"); Sergey Trofimov (autor zdjęć: "Nocna straż" i "Dzienna straż" w reż. Timura Bekmambetova, "Mongoł" w reż. Arifa Aliyeva); Phedon Papamichael (autor zdjęć: "Spacer po linie" w reż. Jamesa Mangolda, "Spadkobiercy" w reż. Alexandra Payne'a); Daniel Pearl (autor zdjęć: "Teksańska masakra piłą mechaniczną" w reż. Marcusa Nispela, "Obcy kontra Predator 2" w reż. Grega i Colina Strause) i Anastas Michos (autor zdjęć: "Uśmiech Mony Lizy" w reż. Mike'a Newella, "Człowiek z księżyca" w reż. Milosa Formana).
Jurorzy Konkursu Etiud Studenckich: Caleb Deschanel (autor zdjęć do filmów Mela Gibsona "Patriota" i "Pasja", reżyser filmowy i telewizyjny); Tony Lawson (montażysta, m.in. "Barry Lyndona" w reż. Stanleya Kubricka, "Nędznych psów" w reż. Sama Peckinpaha); Lech Majewski (reżyser i scenarzysta: "Wojaczek", "Ogród rozkoszy ziemskich", "Młyn i krzyż"); Sergey Trofimov (autor zdjęć: "Nocna straż" i "Dzienna straż" w reż. Timura Bekmambetova, "Mongoł" w reż. Arifa Aliyeva); Phedon Papamichael (autor zdjęć: "Spacer po linie" w reż. Jamesa Mangolda, "Spadkobiercy" w reż. Alexandra Payne'a); Daniel Pearl (autor zdjęć: "Teksańska masakra piłą mechaniczną" w reż. Marcusa Nispela, "Obcy kontra Predator 2" w reż. Grega i Colina Strause) i Anastas Michos (autor zdjęć: "Uśmiech Mony Lizy" w reż. Mike'a Newella, "Człowiek z księżyca" w reż. Milosa Formana).