Zanim w Narodowym Centrum Kultury Filmowej otwarta zostanie pierwsza wystawa stała „Kino Polonia”, słynne kostiumy z kultowych polskich filmów, zabytkowe latarnie magiczne, projektory i kamery, a także fotosy, plakaty filmowe i książki od 30 października są prezentowane w przestrzeniach Centrum Nauki i Techniki.
NCKF Spot to kameralna strefa wystawiennicza, która powstała w zrewitalizowanym kompleksie dawnej elektrociepłowni EC1. Jest wizytówką i zapowiedzią tego, czym będzie Narodowe Centrum Kultury Filmowej. – NCKF Spot będzie miejscem spotkań z gwiazdami, laboratorium edukacji filmowej, czytelnią książek i czasopism, a przede wszystkim stale zmieniającą się wystawą cennych obiektów zgromadzonych przez naszych kuratorów – mówi Rafał Syska, dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej. – Prezentujemy to, co docelowo ma trafić do siedziby NCKF: unikatowe technikalia filmowe, kostiumy z popularnych polskich filmów, rekwizyty, instalacje multimedialne, makiety i rekonstrukcje (w tym słynny biopleograf). Przestrzeń będzie się zmieniać i żyć dyskusjami ze znanymi filmowcami, promocjami książek i projekcjami filmów. Każdy będzie mógł tu zajrzeć, poznać historię kina, poczytać książki i obejrzeć filmy. Funkcje NCKF Spot będziemy dostosowywać do zapotrzebowań i sugestii zwiedzających.Wśród kostiumów na ekspozycji znalazła się majestatyczna suknia Barbary Radziwiłłówny, granej przez Annę Dymną w serialu „Królowa Bona”. Klimat „Ziemi obiecanej” przywołuje kreacja Lucy Zukerowej (Kalina Jędrusik) zestawiona z subtelnym strojem Anki (Anny Nehrebeckiej). – W najbliższym czasie dołączymy kolejne kostiumy, które pozyskaliśmy z zasobów Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi, poddaliśmy czyszczeniu i konserwacji – opowiada Rafał Pakuła, opiekun zbiorów Narodowego Centrum Kultury Filmowej.
Historię kina ilustruje zbiór eksponatów związanych z początkiem kinematografii, takich jak: latarnia magiczna Newton – pochodząca z lat 80. XIX wieku „prababcia” projektora DCP. Na świecie zachowały się tylko trzy egzemplarze tego urządzenia – w tym jeden w NCKF. Jest też stereoskop Holmesa – skonstruowany w latach 60. XIX wieku przyrząd optyczny tworzący wrażenie przestrzenności i trójwymiarowości obrazu, używany m.in. we wczesnej chirurgii. Ciekawym obiektem jest oryginalny praksinoskop – jedno z pierwszych urządzeń z ruchomym obrazem do animowanych pokazów filmowych, skonstruowanych jeszcze przed kinematografem.
W NCKF Spot znalazła sie też kolekcja kamer, tych najstarszych z początków XX wieku, np. Parvo Debrie (tym modelem nagrywano takie arcydzieła jak „Pancernik Potiomkin” Siergieja Eisensteina z 1925 roku), a także późniejszych, np. Arriflex 35 BL, którym realizowano m.in. „Taksówkarza” (1976) Martina Scorsese i „Lśnienie” (1980) Stanleya Kubricka. Zebrany w NCKF Spot sprzęt filmowy stanie się częścią planowanej wystawy „Mechaniczne oko”, która zabierze nas na wyprawę od prostych stereoskopów aż po technikę VR.
Wszystkie prezentowane w NCKF Spot zbiory pochodzą ze stale rozrastającej się kolekcji własnej NCKF, instytucji partnerskich, a także od osób prywatnych, w tym twórców filmowych i kolekcjonerów. W przyszłości staną się częścią wystaw przygotowywanych przez Dział Wystaw i Zbiorów. – NCKF Spot jest okazją do prezentacji bardzo rzadkich i cennych egzemplarzy techniki filmowej, które do tej pory znajdowały się w magazynie – podkreśla Piotr Kulesza, kurator wystawy „Kino Polonia”.
Narodowe Centrum Kultury Filmowej będzie pierwszym miejscem w Polsce posiadającym stałą, multimedialną wystawę poświęconą polskiej kinematografii. „Kino Polonia” to największa z trzech zaplanowanych wystaw. Oprócz niej powstaną również jako stałe ekspozycje: „Materia kina” i „Mechaniczne oko”. Znajdzie się tu także trzysalowe kino i nowoczesna biblioteka z pracownią multimedialną, umożliwiająca dostęp do zdigitalizowanych zasobów polskiego i światowego kina.
Kategoria
Film