Film Andrzeja Wajdy znalazł się na pierwszym miejscu w ankiecie „12 filmów na 120-lecie kina” na najlepsze światowe i polskie filmy. Wśród zagranicznych filmów triumfował obraz Federico Felliniego „Osiem i pół”.
Film Andrzeja Wajdy znalazł się na pierwszym miejscu w
ankiecie „12 filmów na 120-lecie kina” na najlepsze światowe i
polskie filmy. Wśród zagranicznych filmów triumfował obraz Federico
Felliniego „Osiem i pół”.
Ekranizacja powieści Władysława Reymonta, opowiadającej o
narodzinach Łodzi przemysłowej wygrała z dużą przewaga nad
kolejnymi w zestawieniu „Rękopisem znalezionym w Saragossie”
Wojciecha Jerzego Hasa i „Popiołem i diamentem” Wajdy. W najlepszej
dwunastce polskiej znalazł się jeszcze jeden film Hasa „Sanatorium
pod Klepsydrą” oraz dwa tytuły Jerzego Kawalerowicza „Pociąg” i
„Matka Joanna od Aniołów”. Triumfowali zatem, jak podkreślał
pomysłodawca projektu Konrad Klejsa, filmoznawca z Uniwersytetu
Łódzkiego, twórcy zaliczani do tzw. szkoły polskiej. Zestawienie
uzupełniają: „Nóż w wodzie” Romana Polańskiego, „Przypadek”
Krzysztofa Kieślowskiego, „Dzień świra” Marka Koterskiego, „Ida”
Pawła Pawlikowskiego, „Zezowate szczęście” Andrzeja Munka oraz
„Rejs” Marka Piwowskiego.
Do najlepszej dwunastki kina światowego ankietowani wybrali
jeszcze jeden film Felliniego „Amarcord” oraz dwa tytuły Miloša
Formana „Lot nad kukułczym gniazdem” i „Amadeusz”, a także dwa
obrazy Francisa Forda Coppoli „Czas Apokalipsy” i „Ojciec
chrzestny”. W zestawieniu znalazły się również: „Obywatel Kane”
Orsona Wellesa, „Powiększenie” Michelangelo Antonioniego, „2001:
Odyseja kosmiczna” Stanleya Kubricka, „Pulp Fiction” Quentina
Tarantino, „Pól żartem, pół serio” Billy’ego Wildera oraz „Dawno
temu w Ameryce” Sergio Leone. Uwagę zwraca to, że w czołówce
dominują twórcy amerykańscy albo tworzący za Oceanem,
reprezentujący autorskie kino hollywoodzkie.
I jeszcze jedna refleksja: obydwa zestawienia pokazują
również, że dla ludzi związanych z kulturą filmową to, co najlepsze
w kinie, w zasadzie skończyło się w latach 80. XX wieku.
Ankietę z okazji 120. rocznicy pierwszego pokazu filmowego
wśród osób zajmujących się profesjonalnie kinem przeprowadziło
Muzeum Kinematografii w Łodzi wspólnie z filmoznawcami z
Uniwersytetu Łódzkiego we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców
Polskich i portalem Filmpolski.pl. W ankiecie wzięli udział wybitni
polscy reżyserzy, autorzy zdjęć, scenografowie, scenarzyści, ale i
krytycy czy popularyzatorzy sztuki filmowej. Uczestnicy poproszeni
zostali o wskazanie 12 tytułów „Najlepszych filmów Pana/Pani
zdaniem” (lista ŚWIAT) oraz 12 tytułów „Najlepszych filmów polskich
Pana/Pani zdaniem” (lista POLSKA). Na zaproszenie odpowiedziało 279
osób – m.in. 45 reżyserów, 47 krytyków filmowych i 54 filmoznawców.
Ankietowani wskazali ponad 900 tytułów zagranicznych i 450
polskich. Jak zdradzili organizatorzy, dwóch reżyserów odmówiło
udziału w badaniu: jeden domagał się bardziej precyzyjnych
kryteriów, a drugi stwierdził, że musiałby jako najlepsze wymienić
swoje filmy.
Ostatecznie wśród reżyserów filmowych, którzy odpowiedzieli na
ankietę znaleźli się: Filip Bajon, Andrzej Barański, Jacek Bromski,
Piotr Dumała, Robert Gliński, Jerzy Hoffman, Agnieszka Holland,
Janusz Kijowski, Borys Lankosz, Magdalena Łazarkiewicz, Juliusz
Machulski, Janusz Majewski, Lech Majewski, Jerzy Stuhr, Piotr
Szulkin, Krzysztof Zanussi, Janusz Zaorski i Maria
Zmarz-Koczanowicz, wśród scenarzystów: Andrzej Bart, Józef Hen,
Wojciech Tomczyk, Piotr Wojciechowski, wśród scenografów: Ewa
Braun, Allan Starski, wśród autorów zdjęć filmowych: Jolanta
Dylewska, Ryszard Lenczewski, Paweł Śmietanka, Arkadiusz Tomiak,
Łukasz Żal, wśród kompozytorów: Jan Kanty-Pawluśkiewicz, Antoni
Komasa-Łazarkiewicz, Michał Urbaniak, wśród producentów: Wojciech
Danowski, Piotr Dzięcioł, Łukasz Dzięcioł, Dorota
Ostrowska-Orlińska.
Inspiracją dla projektu jest słynna ankieta magazynu „Sight
and Sound”, publikowana w dziesięcioletnich odstępach od 1952 roku
(podobną przeprowadził polski „Kwartalnik Filmowy” na początku lat
90.). Od dawna w Polsce nie robiono zatem takich badań wśród osób
związanych z kulturą filmową. – Rozmaite zestawienia, rankingi
dotyczące kina są bardzo popularne, można ich mnóstwo znaleźć w
sieci – powiedział Konrad Klejsa. – Zależało nam, by to
przedsięwzięcie miało instytucjonalne podstawy i naukowy charakter,
by było dobrze opisane i przeanalizowane.
Historia kina – jak wszelkie rozważania o historii kultury –
nie poddają się matematycznym pomiarom. Dlatego dla celów projektu
przyjęto osobisty punkt widzenia. Ankietowani nie byli pytani o
najważniejsze filmy w historii kina, ale o filmy najlepsze w
subiektywnej opinii.
Organizatorzy ankiety napisali:
„Idealnie byłoby, gdyby udało się wymazać z pamięci wszelkie
powstałe już rankingi arcydzieł i akademickie podziały na mistrzów
i outsiderów. Jesteśmy ciekawi, na ile ustalone kanony
sprawdzają się współcześnie, a na ile zaś podlegają modyfikacji.
Jest to także szansa na odnalezienie w historii kina filmów
niesłusznie zapomnianych, wykluczonych (z powodów politycznych,
ekonomicznych lub innych) z podręcznikowych narracji o dziejach X
Muzy. Nasz projekt ma przede wszystkim wymiar popularyzatorski, ale
mamy nadzieję, że przyczyni się również do namysłu nad kryteriami
estetycznej oceny i zjawiskiem wytwarzania kulturowego
kanonu”.
„12 filmów na 120-lecie kina”
Lista ŚWIAT:
1. „Osiem i pół” (1963) reż. Federico Fellini
2. „Obywatel Kane” (1941) reż. Orson Welles
3. „Czas Apokalipsy” (1979) reż. Francis Ford Coppola
4. „Powiększenie” (1966) reż. Michelangelo Antonioni
5. „Ojciec chrzestny” (1972) reż. Francis Ford Coppola
6. „Lot nad kukułczym gniazdem” (1975) reż. Miloš Forman
7. „2001: Odyseja kosmiczna” (1968) reż. Stanley Kubrick
8. „Pulp Fiction” (1994) reż. Quentin Tarantino
9. „Pól żartem, pół serio” (1959) reż. Billy Wilder
10. „Amadeusz” (1984) reż. Miloš Forman
11. „Dawno temu w Ameryce” (1984) reż. Sergio Leone
12. „Amarcord” (1973) reż. Federico Fellini
Lista POLSKA:
1. „Ziemia obiecana” (1975) reż. Andrzej Wajda
2. „Rękopis znaleziony w Saragossie” (1965) reż. Wojciech
Jerzy Has
3. „Popiół i diament” (1958) reż. Andrzej Wajda
4. „Nóż w wodzie” (1962) reż. Roman Polański
5. „Sanatorium pod Klepsydrą” (1973) reż. Wojciech Jerzy
Has
6. „Pociąg” (1959) reż. Jerzy Kawalerowicz
7. „Przypadek” (1987) reż. Krzysztof Kieślowski
8. „Dzień świra” (2002) reż. Marek Koterski
9. „Matka Joanna od Aniołów” (1961) reż. Jerzy
Kawalerowicz
10. „Ida” (2013) reż. Paweł Pawlikowski
11. „Zezowate szczęście” (1960) reż. Andrzej Munk
12. „Rejs” (1970) reż. Marek Piwowski