Wystawy przyszłości | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 1 =

Wystawy przyszłości

We współczesnym świecie najważniejsze jest doświadczanie. Opiera się na nim komunikacja międzyludzka i uczestnictwo w kulturze. Teoretycy awangardy przewidzieli to już sto lat temu. Żeby muzea mogły dobrze wykonać swoją pracę, odbiorca nie może być biernym konsumentem, a musi stać się współtwórcą wystawy. Widz to nie tylko oko rejestrujące obrazy i komunikaty, to przede wszystkim ciało poruszające się w konkretnej przestrzeni. Muzeum musi stać się forum dyskusji i współdziałania, miejscem dla emocji i rozmaitych interpretacji.
Nowoczesne muzeum – czyli jakie?
Anna NADOLSKA-STYCZYŃSKA
Muzeum musi przestać być wyłącznie „świątynią nauki czy sztuki” i stać się także forum dyskusji i wzajemnego współdziałania muzealników i muzealnej publiczności. Miejscem dla emocji i dla rozmaitych interpretacji zbiorów i podejmowanych tutaj działań.

Między zachwytem a oddźwiękiem
Rozmowa z Jarosławem SUCHANEM
– Między zamysłem kuratorskim a intencją autorską powinno istnieć jakieś napięcie, ruch o wektorze skierowanym w obie strony. Dobry kurator stawia dziełu własne pytania, ale też nasłuchuje, co ono samo ma mu do powiedzenia – mówi Jarosław Suchan, historyk sztuki, krytyk i kurator, od 2006 r. do końca 2021 r. dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi.

Dobre dzieło nie wystarczy
Aleksandra TALAGA-NOWACKA
Nowoczesne wystawy sztuki są takie dzięki nowatorskiemu myśleniu ludzi żyjących dawno temu. Jak uniwersalne były pomysły przedstawicieli awangardy, widać najlepiej, gdy uświadomimy sobie, że od stu lat w wystawiennictwie nie wymyślono nic lepszego.

Przede wszystkim doświadczać
Bogdan SOBIESZEK
Wystawy narracyjne zaczynają nabierać innego wymiaru. Dotąd były rodzajem parku rozrywki, ścieżki dydaktycznej przekazującej biernemu odbiorcy zestaw informacji. Teraz stają się coraz bardziej krytyczne – pozostawiają coraz więcej miejsca dla interpretacji. Prawdziwym wyzwaniem jest wymyślić wystawę, która będzie nowoczesna za kilka lat, w momencie otwarcia. Scenariusze trzech wystaw stałych planowanych w NCKF i ich projekty powstały przecież w 2017 roku, a przedsięwzięcia o takim rozmachu nie urzeczywistniają się z dnia na dzień.

Całość do przeczytania w styczniowym numerze „Kalejdoskopu” 1/2022

Kategoria

Inne