RECENZJA: Fotografia wydaje się być najważniejszym medium dla Patrycji Dołowy, jest też leitmotivem wystawy.
Fotografia, wydaje się być najważniejszym medium dla Patrycji
Dołowy, jest też leitmotivem wystawy. Artystka w przestrzeni
miejskiej zakopuje odlewy swojego torsu, w które wbudowane są
fotografie obrazujące indywidualną historię rodziny autorki. Kiedy
ogląda się fragmentaryczne odlewy części ciała w zestawieniu ze
zdjęciem, czytelne staje się, jak ważną w nich rolę pełni
fotografia jako dokument, świadectwo, pamiątka.
Wykorzystywane w pracach obrazy z przeszłości są próbą
przywrócenia tego, co w zakamarkach pamięci ukryte,
niewidoczne, zatarte. Jak mówi sama artystka o projekcie - to
bardzo osobista podróż w głąb siebie i mojej własnej
historii – mojej rodziny, tego, co nigdy nie zostało zwerbalizowane
– a ja jestem już ostatnią, która może dać, przekazać dalej to
przeniesione świadectwo.
W Galerii Manhattan możemy zobaczyć również miniobrazy, które
składają się z fotografii przyozdobionych kwiatami i wstążkami.
Przygotowane w ten sposób prace artystka rozrzuca w przestrzeni
miasta, wbudowuje w bruk, zakopuje w ziemi na trawnikach.
Są one dla autorki czymś w rodzaju namacalnego odcisku,
pomnikiem, który ma nadać danemu miejscu szczególny charakter.
Działania Patrycji Dołowy określają dwie kwestie, które są
fundamentalne dla projektu. Po pierwsze, zespolenie sztuki i życia
osobistego artystki. Po drugie, zaangażowanie w problematykę
społeczną, dlatego też tematem jej twórczości nie jest tylko
biograficzny wątek rodzinny. W kameralne sceny obecne na
fotografiach wpisana zostaje również wieloznaczność
istnienia.
Patrycja Dołowy – artystka fotografka,
absolwentka WSF AFA we Wrocławiu, tworzy subiektywne fotografie
używając klasycznych technik, aktywna działaczka społeczna,
Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2012.
Wystawa czynna do 29 września 2014.
Galeria Manhattan Transfer
Kategoria
SztukaAdres
Łódź, ul. Piotrkowska 118Kontakt
tel. 601 354 494czynna: pn.-pt. 14-18