RECENZJA. Wszyscy pamiętamy pracę Natali LL, przedstawiającą modelkę w zmysłowy sposób konsumującą banana. Pozornie niewinna czynność zyskuje niejednoznaczny charakter. Przeradza się w erotykę. Podobny mechanizm w swoim najnowszym projekcie pt. Polish „misia” zastosował Borys Makary.
Wszyscy pamiętamy pracę Natali LL, przedstawiającą modelkę w
zmysłowy sposób konsumującą banana. Pozornie niewinna czynność
zyskuje niejednoznaczny charakter. Przeradza się w erotykę. Podobny
mechanizm w swoim najnowszym projekcie pt. Polisch „misia”
zastosował Borys Makary.
Artysta starał się zobrazować silną relację, która łączy
kobiety z pluszowym misiem. Zrobił to w sposób oryginalny. Chcąc
podkreślić miłosne podejście do zabawki, sfotografował kobiety
liżące misie. Lizanie również w tym projekcie kojarzy się z czymś
dwuznacznym, perwersyjnym. Artysta, podobnie jak Natalia LL,
czynność lizania połączył z pozornie zwykłym przedmiotem, który
kojarzony jest głównie z dziećmi. W projekcie tym nabiera jednak
szczególnego znaczenia.
Miś sam w sobie wiąże się z poczuciem bezpieczeństwa, z dziecięcą
niewinnością. Zestawienie pluszowej zabawki z wizerunkiem dorosłej
kobiety może symbolizować jej tęsknotę za dzieciństwem. Artysta
zakłada, że w dzieciństwie dziewczynki miały władzę nad misiem. Miś
daje się bowiem wykorzystać, a uśmiech nie znika z jego
pyszczka.Bliższy kontakt z pracami ujawnia głębsze znaczenie pluszowej zabawki. Okazuje się bowiem, że spełnia ona funkcję fantazmatu, a nie dającego zaspokojenie fetyszu. Nie obiecuje możliwości realizacji kobiecych tęsknot, ale jest ich lustrzanym odbiciem. Miś staje się pierwszym obiektem uczuć kobiety. Obdarza go ona troską, ciepłem i bliskością, której również sama potrzebuje.
Powierzchowny kontakt z fotografiami Makarego może przesłonić ich odbiór. Na pierwszy plan wysuwa się bowiem ich seksualny charakter. Zatrzymując się jednak na głębszej analizie pracy, warto znaczyć, że tak, jak dla kobiety miś może stać się odbiciem jej potrzeb, tak samo dla mężczyzny może stanowić element samopoznania.
Na zakończenie warto podjąć jeszcze jeden wątek, a mianowicie sposób prezentacji misia, który związany jest z tworzeniem, nie tyle wzorca, co raczej pewnego ujęcia męskości. Poprzez nagromadzenie różnorodnych znaczeń, miś staje się egzemplifikacją mężczyzny. Miś jednak jest jedynie zabawką, przedmiotem, który nie ma osobowości. Wywołuje to zatem pytanie, czy miś istnieje tylko dla kobiety?
Wystawa czynna do 22 lutego 2014.
Galeria Imaginarium ŁDK
Kategoria
SztukaAdres
Łódzki Dom Kultury, ul. Traugutta 18Kontakt
tel. 42 633 98 00 w. 208 i w. 288;tel. 797 326 206, 797 326 191
czynna:
wtorek-piątek 14-18, sobota 10-14
bilety: 4 zł (w środy wstęp wolny)