SZTUKA WEDŁUG RYBCZYŃSKIEGO | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 1 =

SZTUKA WEDŁUG RYBCZYŃSKIEGO

RECENZJA. W działaniach Zbigniewa Rybczyńskiego dostrzegalna jest wielokierunkowość w sposobach eksperymentowania z obrazem. Prace, które znalazły się na retrospektywnej wystawie autora w Galerii Atlas Sztuki są tego dowodem.
Patrząc z perspektywy czasu na twórczość Zbigniewa Rybczyńskiego, uświadamiamy sobie jej pionierstwo zarówno pod względem teoretycznym, jak i technicznym. W działaniach artysty dostrzegalna jest wielokierunkowość w sposobach eksperymentowania z obrazem. Prace, które znalazły się na retrospektywnej wystawie autora w Galerii Atlas Sztuki są tego dowodem.
 
W szczególności oscarowe „Tango” to wizualna rewolucja, niezwykły eksperyment, którego interpretacja ociera się o problemy metafizyczne. Na wystawie film zajmuje specjalne miejsce w wydzielonej przestrzeni galerii. Widzowie mają okazję zobaczyć animację, która powstawała przez kilka miesięcy. W tym czasie Rybczyński wykonał kilkaset tysięcy fotografii każdej postaci, która występuje w filmie, a następnie ułożył ze zdjęć gotową sekwencję animacji. Film opiera się na dość prostej koncepcji: wprowadzeniu do zamkniętej przestrzeni pokoju jak największej liczby osób, wykonujących powtarzalne czynności.
 
Wspomniane eksperymentowanie z obrazem skierowało Rybczyńskiego w stronę kultury masowej. Artysta zdobył niezwykłą popularność dzięki współpracy z muzykami, realizując dla nich technicznie nowatorskie teledyski. Pracował m.in. z: Chuckiem Mangione, Lou Reedem, Yoko Ono, Pet Shop Boys czy Mickiem Jaggerem. Na ekspozycji znalazły się storyboardy do jego najsłynniejszych wideoklipów m.in. dla wspomnianych Yoko Ono, Micka Jaggera czy Lou Reeda, ale również obrazy, rysunki i szkice z różnych projektów.
 
Sporo miejsca zajmują prace, będące efektem jego eksperymentów z obrazem i sposobami postrzegania. W instalacja „Perspective box” zebrano materiały dotyczące percepcji wzrokowej i rozmaitym geometrycznym aspektom perspektywy. Widać tutaj zainteresowanie autora włoską sztuką renesansową. Nietrudno zgadnąć, dlaczego właśnie ten okres go zafascynował. Włoski renesans to czas największych odkryć i eksperymentów.
 
Zaskakująca różnorodność zainteresowań twórczych autora zaprezentowana na wystawie w Atlasie Sztuki uzmysławia nam wszechstronność łódzkiego artysty. Jego twórczość jest ciągłym procesem badania i dochodzenia do nowych rozwiązań. Nowatorskie podejście do obrazu jest swego rodzaju postawą wobec medium jako niezwykle podatnego na działanie tworzywa, którego forma nigdy nie przyjmuje ostatecznej postaci.

Wystawa czynna do 1 lutego 2014.
Galeria Atlas Sztuki

Kategoria

Sztuka

Adres

Łódź, ul. Piotrkowska 116 (w podwórzu)

Kontakt

tel. 42 632 77 50
czynna: wt.-pt. 11-20, sob., nd. 11-17
wstęp wolny