Z czułością o świecie | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 1 =

Z czułością o świecie

RECENZJA. Do Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego należą fotograficy o różnych zainteresowaniach, z różnymi umiejętnościami i o różnej wrażliwości. Z pewnością nie można mówić o spójnej „łódzkiej szkole fotografii”. ŁTF zaprasza na 54. Doroczną Wystawę Fotografii.
W Galerii Fotografii im. Eugeniusza Hanemana można oglądać 54. Doroczną Wystawę Fotografii Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego. To przegląd dokonań członków towarzystwa i okazja do nagrodzenia autorów najlepszych zdjęć.
Do ŁTF należą fotograficy o różnych zainteresowaniach, z różnymi umiejętnościami i o różnej wrażliwości. Z pewnością nie można mówić o spójnej „łódzkiej szkole fotografii”.
Jedni zajmują się fotoreportażem, drudzy portretują człowieka, jeszcze inni – pejzaż. Bywają też zdjęcia przyrody albo abstrakcyjne. Niektórzy preferują szlachetność fotografii czarno-białej, inni cenią kolor. Niewielu (przynajmniej spośród tych, których prace wybrano na wystawę) eksperymentuje z medium.
Wszystkie dzieła, które nagrodzono medalami i dyplomami, są bardzo ciekawe. Złoto przypadło Witkowi Kurowskiemu za cykl „Skała” – czarno-białe, surowe zdjęcia, na których z twardymi, chropowatymi skałami skonfrontowane jest miękkie i delikatne ludzkie ciało. Ale nie w całości – to byłby banał. Tutaj w ciemnoszare skalne szczeliny i nisze wkomponowane są białe ręce, plecy lub sama dłoń – jakby to dla nich właśnie powstały te nieszczelności. Kontrast i dopełnienie zarazem.
Srebrny medal dostała Marcela Paniak za cykl „Jabłoń” – jakże słusznie! To moja ulubiona autorka spośród wszystkich reprezentowanych na pokazie. Świat jej fotografii pochodzi „z przeszłości”, wypełniony jest jakby mgiełką wspomnień, zadumy, a także niezwykłym spokojem. Ma swój „czarodziejski” klimat. W tym konkretnym cyklu autorka przygląda się prowincjonalnemu, uroczemu światu w bliskich ujęciach starego drewnianego domu z eleganckim stołem, szufladą, w której ktoś ukrył trzy wysuszone jabłka, i młodą mieszkanką w sukience sprzed lat.
Marcela Paniak pokazuje na wystawie jeszcze jedną, równie udaną i o tak samo intymnej atmosferze serię – tym razem czarno-białych fotokolaży pt. „Świat przestawiony”. Tutaj też jest blisko fotografowanych obiektów i patrzy na nie z czułością.
Brązowy medal zdobył Mariusz Nowicki. Za jedno zdjęcie – pt. „Sznurówka”. W białej, aseptycznej przestrzeni widać tylko obute nogi stojących w grupce młodych ludzi. Jednej z dziewczyn but się rozwiązał i luźna sznurówka spływa czarną linią na nieskalaną biel. Ciekawy motyw, bardzo dobry kadr. Jest jeszcze jedno nienagrodzone zdjęcie tego autora o zbliżonej tematyce i podobnym sposobie fotografowania. Biała przestrzeń galerii, u góry widać fragment wiszącego obrazu, a spod jego krawędzi wystaje fragment sylwetki oglądającej kobiety. Zdaje się, że forma zdjęcia liczy się dla autora przede wszystkim – „obiekty” układa na płaszczyźnie jak malarz (dodajmy – w duszy konstruktywista) na płótnie. Brawo.
Dyplomy odebrali: Szymon Lazaj i Cezary Pecold. Lazaj w uabstrakcyjnionym pejzażu z rzędem czarnych sylwet drzew eksperymentuje ze światłem, „mażąc” obraz jego smugami. Pecold pięknie portretuje piękną Aleksandrę wśród zieleni (w konwencji czarno-białej).
Spośród osób nienagrodzonych warto wymienić kilka nazwisk. Michał Małkiewicz to jeden z nielicznych „eksperymentatorów” – jego zdjęcia o brązowo-niebieskiej tonacji wyglądają jak zalane wodą. Dobrawa Rutkowska zrobiła wprost cudne zdjęcie dzieci i psa. Piotr Pardus jako jedyny pozwolił sobie na tak odważny eksperyment formalny: nakłada na siebie ten sam sfotografowany fragment rzeczywistości, a do tego przesuwa obraz względem poprzedniego, aż powstaje z tego abstrakcyjna kompozycja.
No i przede wszystkim Paweł Buczek – wspaniałe jest jego zdjęcie, na którym w czarnej przestrzeni leciutko połyskują jedynie zagięte linie nałożonych jedno na drugie krzeseł.

Wystawa czynna do 20 stycznia 2014.



Galeria Fotografii im. Eugeniusza Hanemana

Kategoria

Sztuka

Adres

Łódź, ul. Piotrkowska 102

Kontakt

tel. 42 633 09 82
Czynna: pn.-pt. 10-18, sob. 10-14