Jeden tydzień i 11 spektakli z Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Turcji czy Polski, przyciągających młodego widza teatrem widowiskowym, aktualnym, a przede wszystkim bliskim – Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży S·PLOT ogłosił program pierwszej edycji. Oprócz spektakli wypełniają go warsztaty dla najmłodszych, nauka twórczego pisania dla młodzieży i rozmowy z festiwalowymi gośćmi – w sumie ponad 60 wydarzeń. S·PLOT odbędzie się w dniach 6-12 października w Teatrze Pinokio w Łodzi. Można już kupować bilety.
– To będzie pierwsza edycja festiwalu, choć niektórzy mogą kojarzyć nazwę S·PLOT z Międzynarodowym Kongresem Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży, który zorganizowaliśmy w Teatrze Pinokio w zeszłym roku – mówi Gabriel Gietzky, dyrektor teatru i S·PLOTU. – Zdajemy sobie sprawę, że nasz odbiorca się zmienia, chociażby pod wpływem cyfrowych mediów i optyki krótkich rolek. Dlatego też i teatr musi się rozwijać. Dzięki temu, że ponad połowa prezentowanych produkcji to spektakle zagraniczne, festiwal da więc okazję, aby przyjrzeć się temu, jak teatr reaguje na to, co obecnie najbardziej porusza, zachwyca i przyciąga młodą publiczność – zapowiada.Na festiwal złoży się ponad 60 wydarzeń, bo oprócz pokazów spektakli w Pinokiu odbędą się rozmowy z zaproszonymi gośćmi oraz warsztaty kontekstowe dla dzieci. Chcący rozwijać swoją kreatywność nastoletni autorzy przez cztery dni będą mogli uczyć się twórczego pisania pod okiem doświadczonych edukatorów.
– Tworząc pierwszą edycję S·PLOTU, wybraliśmy się w podróż po największych europejskich festiwalach, by szukać nowych, nie zawsze oczywistych sposobów na rozmowę z młodym widzem – mówi Bartosz Kurowski, kurator S·PLOTU. – Co ciekawe, pod różnymi szerokościami geograficznymi akcentowane są nieco inne zjawiska, a my będziemy mogli skonfrontować ze sobą różne perspektywy. Wierzymy, że sztuki performatywne przemawiają do widzów młodego pokolenia językiem mądrym i modnym.
Kurowski dodaje, że nie należy obawiać się bariery językowej, bo wszystkie spektakle dostępne będą po polsku i po angielsku. Dla osób z dysfunkcją wzroku będzie przygotowana audiodeskrypcja, natomiast dla osób z niepełnosprawnością słuchu spektakle będą w tłumaczeniu na polski język migowy.
Program dla młodzieży wypełnią społecznie ważne, choć nie zawsze łatwe tematy. Pierwszą mocną propozycją dla nastolatków i młodych dorosłych będzie bardzo dobrze odebrany podczas Edinburgh International Children’s Festival 2024, taneczny „Black”, stworzony dla hiszpańskiej publiczności przez street dancera Olouy’a. Twórca podejmuje temat przemocy na tle rasowym – nawiązuje do ruchu #BlackLivesMatter oraz do zabójstwa George’a Floyda w roku 2020 w Minneapolis (USA).
Poprzez widowiskowy, aczkolwiek oszczędny w środkach i energiczny ruch inspirowany miejskimi stylami tańca Oulouy demonstruje sprzeciw wobec dyskryminacji na tle rasowym.
Widzom powyżej 16. roku życia organizatorzy polecają spotkanie z duetem Cade&MacAskill z Wielkiej Brytanii. Nagrodzony podczas 57. Międzynarodowego Festiwalu KONTRAPUNKT „The Making of Pinocchio” w nowoczesny sposób łączy dramaturgię i multimedia, przekształcając klasyczną opowieść Carla Collodiego w osobiste wyznanie podejmujące temat transpłciowości.
Oprócz tego w programie m.in. dwie produkcje z Polski. „28 dni z życia dziewczyny” Miejskiego Teatr Miniatura to praktyczny przewodnik po dojrzewaniu, który poprzez odniesienia do kultury masowej rzetelnie, lecz nie bez humoru, weryfikuje stereotypy i obiegowe przekonania związane z dorastaniem i menstruacją. Z kolei „Widok z okna” warszawskiego Teatru Lalka wprowadzi młodego widza w temat dorastania w rodzinie z problemem przemocy domowej. Przedstawienie, które powstało we współpracy z Centrum Sztuki Włączającej / Teatrem 21 przez pryzmat historii rodzeństwa – siostry i brata z niepełnosprawnością intelektualną – porusza temat relacji, społecznej odpowiedzialności i konieczności reagowania na przemoc.
Najmłodszych widzów i ich opiekunów zaprosi niderlandzki zespół Emilie Weisse Circustheater na spektakl „Be Kind”. Ta propozycja łączy w sobie elementy akrobatyki, sensorycznej zabawy i uważności. Pośród kartonowej scenografii, niczym w olbrzymim domku dla lalek wraz z performerami publiczność będzie eksplorować świat dźwięków, światła i ruchu.
Również dla widzów najmłodszych, bo w wieku 4+ przeznaczony jest spektakl „Korrol” belgijskiej grupy Grensgewal. Scenografia do tego spektaklu jest w postaci wielkich klocków jest z betonu. Performer będzie zachęcał do aktywności i kreatywności podczas spektaklu Będzie to niepowtarzalna okazja do współtworzenia budowli (drzewa, miasta, ludzika) z wielkich betonowych klocków. Podczas zabawy, starannie dbając o bezpieczeństwo widza, aktor zaprosi do poznawania rozmiaru, wagi, powierzchni, temperatury a także brzmienia tego niecodziennego budulca.
Trochę starsze dzieci odkryją moc przyjaźni za sprawą „HemiTrio”. Przedstawienie w konwencji slapsticku poprzez zabawne sceny oraz gagi przybliży historię trzech bohaterów, którzy wyruszają w podróż, by przezwyciężyć bezsenność. Na plaży znajdują muszle, z których każda wydobywa inny dźwięk – to staje się początkiem pełnej emocji, muzycznej przygody. Produkcja prezentowana była w regionach dotkniętych trzęsieniem ziemi w Turcji: - Z tym spektaklem będziemy odwiedzać łódzkie przedszkola – dodaje Patrycja Terciak-Wilk, zastępczyni dyrektora teatru.
Nie zabraknie też premiery własnej Teatru Pinokio w Łodzi. Spektakl inspirowany picturebookiem Serge’a Blocha „Wielka historia małej kreski” to teatr lalek, zapraszający widza do uprawiania sztuki i dorastania wobec niej.
– W festiwalowej atmosferze radości ze spotkania z teatrem znajdziemy też przestrzeń na chwilę merytorycznego namysłu – przekonuje Bartosz Kurowski. – Międzynarodowa konferencja naukowa, która odbędzie się w czasie S·PLOTU, jest propozycją dla badaczy i praktyków teatru, z którymi wchodzimy w dialog, skupiając się na trzech obszarach: praktyk artystycznych, dyskursów badawczych oraz kontekstów współczesnych przemian społeczno-kulturowych – zapowiada i zachęca do zgłoszeń. Nabór na konferencję otwarty jest do końca lipca.
Program S·PLOTU – Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży 2025 można znaleźć na stronach internetowych www.teatrpinokio.pl oraz www.bilety24.pl , gdzie dostępne są bilety na poszczególne wydarzenia.

