Kalejdoskop 01/23 | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 4 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 4 =

Kalejdoskop 01/23

NOWY NUMER. Dokumentaliści opowiadają na ekranie o tragediach i szczęściu, niezwykłych zjawiskach i wyjątkowych ludziach. Relacjonują wojny i dostrzegają heroizm – również anonimowe zmaganie się ze złem i walkę o godność. Ich filmy pełnią funkcję lustra, w którym nieustannie przegląda się społeczeństwo. Postępująca rewolucja cyfrowa ułatwiła wiele rzeczy, jednocześnie niejedno przewartościowała. Rośnie ilość materiałów filmowych krążących w internecie. Dominują powierzchowne formaty telewizyjne nastawione na szybkie (i na krótko) zaspokojenie wiecznie głodnych mediów. Co prawda portale streamingowe łakną kontentu, dlatego otworzyły się na filmy dokumentalne, dla których przez lata jedynym oknem na świat były festiwale. Komercyjne nachylenie portali sprawia jednak, że w cenie są tu przede wszystkim celebryckie tematy, realizacyjne fajerwerki i wizualne atrakcje. A nie bolesna czy niewygodna prawda. Na szczęście wciąż niemało jest twórców, którzy potrafią znaleźć sposób, by z kamerą cierpliwe przyglądać się światu.
TEMAT NUMERU: KINO FAKTÓW CZY ATRAKCJI

Niecierpliwe oko [TEMAT NUMERU]
Krzysztof JAJKO

Rewolucja cyfrowa sprawiła, że na posiadanie dobrej jakości kamery pozwolić sobie może niemal każdy reżyser, natomiast do rejestracji dużej ilości materiału wystarczy zakup kilku kart pamięci wielokrotnego użytku. W rezultacie reżyser nie potrzebuje dziś na planie operatora obrazu czy dźwiękowca, a do realizacji filmu może przystąpić z marszu. Zwiększenie realizacyjnej niezależności reżysera skutkuje nadaniem jego filmowi bardziej autorskiego charakteru. Wydaje się jednak, że największą zaletą rewolucji cyfrowej w profesjonalnym filmie dokumentalnym jest możliwość realizacji pomysłów, które ze względu na ich eksperymentalny charakter, a jednocześnie duże koszty produkcyjne w czasach analogowych prawdopodobnie nie mogłyby dojść do skutku.

Pamiętajmy o Białorusi [TEMAT NUMERU]
Jakub WIEWIÓRSKI

Przeżywamy tragedię Ukrainy, pamiętamy o dramacie Białorusi, a jednocześnie podziwiamy to, jak wielka siła drzemie w ludziach. Tak najkrócej można spuentować werdykty jurorskie 32. Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu w Łodzi.
Białą Kobra przypadła Andrejowi Kucile za film „Gdy kwiaty nie milczą”. Ten czarno-biały dokument, który w końcowej scenie stara się nagłym pojawieniem się koloru dać nadzieję, jest bezsprzecznie bardzo dobry i bardzo ważny. Za laurem dla niego przemawiały jeszcze dwie przesłanki. Jurorom zależało, by statuetka trafiła w ręce twórcy nie aż tak często dotąd honorowanego, jak główni kontrkandydaci. Chcieli także, byśmy przytłoczeni rosyjską agresją na Ukrainę nie zapominali o Białorusi.

Czego się boisz? Wojny [TEMAT NUMERU]
Rozmowa z Elwirą NIEWIERĄ

Chyba nigdy w ponad 30-letniej historii łódzkiego Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu strach nie był tak namacalny jak dziś. I chyba nigdy do tej pory na festiwalowe pytanie „czego się boisz?” nie padła odpowiedź: „wojny”. Świat przecież miał to już za sobą. Do 24 lutego 2022 roku. – Interesowała nas głębsza refleksja nad tym, jaką cenę płaci się za wojnę, jakie spustoszenie pozostawia, jak trudno uporządkować swoje życie po takim doświadczeniu – mówi Elwira Niewiera, reżyserka filmu „Syndrom Hamleta”, który otworzył tegoroczny festiwal.


Poza tym:

Książki się wspierają [ROZMOWA MIESIĄCA]
Rozmowa z Jerzym JARNIEWICZEM

– Mógłbym być garncarzem. Chciałbym tworzyć coś materialnego, z czego można by korzystać, co można by podziwiać, a co z ziemią się wiąże. Bo garncarstwo jest związane z ziemią, jak żadna inna sztuka. To sublimacja tego, z czego powstaliśmy i w co się zmienimy – mówi Jerzy Jarniewicz, nagrodzony w 2022 roku Nagrodą Literacką „Nike” i Łódzką Nagrodą Literacką im. Juliana Tuwima.

Narodziny gwiazdy [ROZMOWY]
Rozmowa z Jakubem GAWKOWSKIM

Świat właśnie odkrywa wielkiego artystę – Aubreya Williamsa. Co ciekawe, w Łodzi od dawna mamy jego dzieła, trzy obrazy z lat 60. znajdują się w kolekcji Muzeum Sztuki. – Jego sztuka to głos przeciwko ksenofobii, a także lekcja dotycząca tego, że w kulturze i sztuce podziały na to, co autentyczne i nabyte, nie istnieją. Często coś, co pochodzi z zewnątrz, z innej, pozornie obcej kultury, staje się precyzyjnym narzędziem do opowiadania o własnych emocjach, pozycji, historii – mówi Jakub Gawkowski, kurator wystawy w MS, na której można oglądać prace Williamsa.

Uchylone drzwi do kultury [ROZMOWY]
Rozmowa z Arturem MICHALAKIEM

– Jeśli zastanowimy się, co dobrego zadziało się podczas pandemii, to powstanie Drzwi do Kultury jest pozytywnym efektem tych bardzo trudnych czasów, które mam nadzieję, już do nas nie wrócą. Ten portal stworzyliśmy po to, żeby ludzie w pandemii nie zapominali o kulturze. Siedzieli zamknięci w domach, nie wiedząc, co wydarzy się jutro – chcieliśmy, żeby kultura przyszła do nich w najprostszy możliwy sposób, czyli przez internet – o portalu streamingowym Drzwi do Kultury mówi Artur Michalak, dyrektor Departamentu Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

KALENDARIUM wydarzeń w Łodzi i województwie łódzkim w styczniu

Spis treści


14
Na brzegu świata.
Andrzej Poniedzielski

16
Niecierpliwe oko.
Krzysztof Jajko

20
Pamiętajmy o Białorusi.
Jakub Wiewiórski

24
Czego się boisz? Wojny.
Rozmowa z Elwirą Niewierą

26
Wymyślony Lwów.
Paulina Ilska

28
Królikiewicz. Na wylot.
Łukasz Maciejewski

30
Książki się wspierają.
Rozmowa z Jerzym Jarniewiczem

33
Galeria Kalejdoskopu – Feliks Smoliński

38
Narodziny gwiazdy.
Rozmowa z Jakubem Gawkowskim

43
Jak mówić o świecie.
Aleksandra Talaga-Nowacka

46
Uchylone drzwi do kultury.
Rozmowa z Arturem Michalakiem

48
Pewnego razu przy placu Dąbrowskiego.
Magdalena Sasin

50
Hobbit, uważaj!
Paulina Ilska

52
Filmoznawcy podają na bramkę.
Łukasz Biskupski

54
Gloria, gloria...
Piotr Grobliński

58
Ruchem nie szastać.
Rozmowa z Janiną Niesobską

61
Wyposażenie wnętrza.
Łukasz Barys

62
Odbarwione.
Piotr Kasiński

64
Miasto po godzinach.
Piotr Grobliński

66
Bizantyjska szarość.
Dariusz Bilski

68
Lew ekranu.
Mieczysław Kuźmicki

69
Kalendarium


„Kalejdoskop” 01/23 do kupienia w Łódzkim Domu Kultury od 29 XII, a od 30 XII w punktach Ruchu S.A., Kolportera, Garmond-Press i salonach empik. A także w prenumeracie (w opcji darmowa dostawa do wybranego kiosku Ruchu):
https://prenumerata.ruch.com.pl/prenumerata-kalejdoskop-magazyn-kulturalny-lodzi-i-wojewodztwa-lodzkiego?fbclid=IwAR0CJwQi1fl7y-1av7GdZlwB82ZmKdxZmMSef9uNO1G6RKt-b4HEX_KIB8o

„Kalejdoskop” 01/23 jest dostępny także jako e-book na Virtualo.pl.

Naszych najlepszych tekstów w interpretacjach aktorów scen łódzkich związanych z Łodzią i regionem możecie słuchać na platformie „Kalejdoskop NaGłos”:
https://soundcloud.com/kalejdoskopnaglos

Kategoria

Wiadomości