NOWY NUMER. Emancypacja Ukrainy rozpoczęta w 1991 roku naruszyła trwające od stuleci kolonialne relacje między rosyjskim imperium a ukraińskim terytorium zależnym. Być może obecne ukraińskie cierpienie i polskie współczucie odmieni na lepsze historycznie skomplikowane relacje między naszymi narodami.
Musimy jednak włożyć więcej wysiłku w zrozumienie złożonych procesów budujących ukraińską tożsamość, poznanie kultury i uświadomienie sobie, w jak trudnych warunkach się kształtowała, jakim represjom podlegała ze strony najpierw carskiego, a potem sowieckiego imperium. Publikujemy obszerny tekst profesor Uniwersytetu Wrocławskiego Agnieszki Matusiak, w którym autorka z jednej strony demaskuje niszczycielski potencjał agresywnego imperializmu „wielkiej kultury rosyjskiej”, z drugiej – zwraca uwagę na wybitne osiągnięcia twórców ukraińskich, zatarte przez sowiecką propagandę.TEMAT NUMERU: ROZSTRZELANE ODRODZENIE 3.0
– Tak, wielka, wspaniała literatura, kultura rosyjska jest odpowiedzialna za to, co dziś dzieje się w Buczy, Irpiniu, Borodziance, Hostomelu, Makarowie, Czernihowie, Mariupolu, Chersoniu – pisze prof. Agnieszka MATUSIAK, slawistka, szefowa Centrum Transkulturowych Studiów Posttotalitarnych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskieg w odpowiedzi na głosy protestu przeciw ostracyzmowi, jaki spotkał kulturę rosyjską na świecie z powodu zbrojnej napaści Rosji na Ukrainę.
Poza tym m.in.:
Awangardowe porządki [ROZMOWY]
Z Andrzejem BIERNACKIM rozmawia Monika NOWAKOWSKA
Andrzej Biernacki, malarz, krytyk sztuki, właściciel prywatnej Galerii Browarna w Łowiczu 25 kwietnia br. został powołany na stanowisko p.o. dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi w miejsce Jarosława Suchana, któremu nie przedłużono kontraktu. Spotkało się to z niezadowoleniem niektórych osób ze środowiska i z mediów. – Do mojej nominacji doszło po kilku miesiącach „przymiarek”. Przedstawiciele niektórych mediów, porównując mnie i Jarosława Suchana, tyleż gładko, co bez refleksji zestawiają dyrektora doświadczonego w pracy w tej instytucji z dyrektorem, który dopiero zaczyna w niej pracę. Przypomnę więc, że mój poprzednik, gdy zaczynał w 2006 r., też nie miał muzealnego doświadczenia – mówi nowy dyrektor. – Bycie artystą biorącym udział w obiegu wystawienniczym to w moim przekonaniu nie wada, tylko oczywisty atut, dający perspektywę patrzenia na sztukę z pozycji pozainstytucjonalnej. W pełnieniu funkcji dyrektora to kompetencja dużo bardziej pożądana od przeszacowanej wiedzy muzealniczej – tu pomocne są kompetencje zespołu.
Najbardziej filmowe miasta świata – część I [FILM]
Małgorzata LISIECKA-MUNIAK
Pięć lat temu Łódź uzyskała tytuł Miasta Filmu UNESCO. Zapraszamy w podróż po innych miastach sieci, które budują markę i prestiż poprzez odwołanie do dziedzictwa filmowego. Na trasie 21 przystanków – okazja do porównań, a może nawet źródło inspiracji.
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO to program utworzony w 2004 r., mający na celu waloryzację historycznego i kulturowego dziedzictwa danego miasta. Stawia na stymulację aktywności kulturowych, tworzenie tzw. przemysłów kreatywnych, a także dążenie do społeczno-gospodarczego rozwoju. I choć spotyka się z falą krytyki ze względu na idealistyczne założenia i brak realnego finansowego wsparcia, wszystkie miasta, które otrzymały chlubny tytuł, twierdzą, że to ogromny prestiż.
Teatr musi dotknąć [ROZMOWY]
Z Tomaszem RODOWICZEM rozmawia Bogdan SOBIESZEK
– Siłą Teatru Chorea jest to, że nie poddajemy się jednoznacznemu opisowi. Szukamy bardzo różnych środków wyrazu, sposobów narracji, języka. I jeśli nie zaczynamy się powtarzać, nie wyhamowujemy w poszukiwaniach, to znaczy, że ciągle żyjemy, że – niezależnie od PESEL-u – jest jeszcze młodość w tym zespole – mówi Tomasz Rodowicz, aktor, reżyser, założyciel Teatru Chorea. W sierpniu w Fabryce Sztuki odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Retroperspektywy.
Opera nie dla każdego [ROZMOWY]
Ze Sławomirem PIETRASEM rozmawia Magdalena SASIN
– Opera jako gatunek żyje przeszłością. Dzieła współczesne nigdy nie pokonają popularnością „Carmen”, „Traviaty” czy „Halki” – mówi Sławomir Pietras, dyrektor polskich teatrów operowych, wieloletni szef Teatru Wielkiego w Łodzi. – Opera na świecie ma się dobrze, nawet lepiej niż kiedykolwiek. Natomiast jej nieszczęściem są reżyserzy, którzy przyczepiają się do pomnikowych dzieł mistrzów i swoimi wypocinami dekomponują istotę sztuki operowej.
KALENDARIUM wydarzeń w Łodzi i województwie łódzkim w lipcu i sierpniu
Spis treści:
14
Trzymaj się.
Andrzej Poniedzielski
16
Rozstrzelane odrodzenie 3.0.
Agnieszka Matusiak
27
Z żywymi naprzód iść…
Mieczysław Kuźmicki
28
Teatr musi dotknąć.
Rozmowa z Tomaszem Rodowiczem
31
Niech literatura będzie zielona.
Łukasz Barys
32
Najbardziej filmowe miasta świata – część I.
Małgorzata Lisiecka-Muniak
36
Awangardowe porządki.
Rozmowa z Andrzejem Biernackim
40
RM58 – gwiazda designu.
Aleksandra Talaga-Nowacka
44
Galeria Kalejdoskopu – Klaudia Pieniak
49
Kadrujący malarze.
Piotr Kasiński
50
Bożęta na manowcach.
Bogdan Sobieszek
52
Człowiek cieśnina.
Łukasz Maciejewski
54
Opera nie dla każdego.
Rozmowa ze Sławomirem Pietrasem
56
Muzeum jako wyzwanie.
Damian Kasprzyk
59
Wy, ludzie.
Paulina Ilska
60
11 ważnych słów.
Piotr Grobliński
61
Wstałem z kanapy.
Maciej Cholewiński
62
„Tango” z piwem.
Maciej Robert
63
Kalendarium
I–VII
Dodatek: Lato w Fabryce Sztuki w Łodzi
„Kalejdoskop” 07–08/22 do kupienia w Łódzkim Domu Kultury od 30 VI, a od 31 VIII w punktach Ruchu S.A., Kolportera, Garmond-Press i salonach empik. A także w prenumeracie (w opcji darmowa dostawa do wybranego kiosku Ruchu):
https://prenumerata.ruch.com.pl/prenumerata-kalejdoskop-magazyn-kulturalny-lodzi-i-wojewodztwa-lodzkiego?fbclid=IwAR0CJwQi1fl7y-1av7GdZlwB82ZmKdxZmMSef9uNO1G6RKt-b4HEX_KIB8o
„Kalejdoskop” 07–08/22 jest dostępny także jako e-book na Virtualo.pl.
Naszych najlepszych tekstów w interpretacjach aktorów scen łódzkich związanych z Łodzią i regionem możecie słuchać na platformie „Kalejdoskop NaGłos”:
https://soundcloud.com/kalejdoskopnaglos
Kategoria
Wiadomości