Kalejdoskop 10/21 | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 9 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 9 =

Kalejdoskop 10/21

NOWY NUMER. Kiedy Anna Paliga oskarżyła wykładowców Szkoły Filmowej w Łodzi o stosowanie przemocy wobec studentów, tama pękła. Sieć zalała fala komentarzy, oświadczeń, doniesień. Publicznie oskarżeni stanęli pod pręgierzem, medialne wyroki zapadły bez prawa do obrony. Teraz, kiedy emocje już nieco opadły, włączając się w nurt nielicznych publikacji analizujących sytuację, spróbowaliśmy pokazać w „Kalejdoskopie”, jak złożony, delikatny i nieoczywisty jest to problem. Zastanowić się, co musimy zrobić, by teatr stał się miejscem bezpiecznym.
TEMAT NUMERU: BYCIE AKTOREM MUSI BOLEĆ?

Choreografia intymności [TEMAT NUMERU]
Patrycja CHUSZCZ


Okazało się, że mobbing to problem głęboko zakorzeniony w życiu uczelni kształcących aktorów. Sprawa zmusza do szerszej refleksji na temat tego, czy można uczyć (się) teatru bez „nieuniknionych” kosztów psychicznych. Co w relacjach z reżyserem aktor może akceptować, a kiedy powinien powiedzieć „nie”? Czy zmiana w kształceniu aktorów jest możliwa?

To nie może się powtórzyć [TEMAT NUMERU]
Rozmowa Patrycji Chuszcz z MONIKĄ ŻELAZOWSKĄ


– Staraliśmy się nie tylko rozpatrzyć indywidualne sprawy, ale przede wszystkim zastanowić się, jak im zapobiegać w przyszłości. Doszliśmy do wniosku, że konieczne jest wprowadzenie edukacji nauczycieli. Poza skrajnymi przypadkami, w których zachowania były bez wątpienia złe, znaczna część zgłoszeń dotyczyła naszej codziennej pracy i świadczyła o tym, że nauczyciele nie mają pewnych kompetencji, w szczególności w zakresie „dozwolonej krytyki”. Trzeba ich edukować, aby wiedzieli, jakie zachowania są przez studentów traktowane jako opresyjne – mówi pełnomocniczka rektora Szkoły Filmowej w Łodzi ds. przeciwdziałania dyskryminacji.

Szkoła nie musi psychicznie rozdziewiczać [TEMAT NUMERU]
Rozmowa Piotra Groblińskiego z ADAMEM ORZECHOWSKIM

– Co do molestowania – wiadomo, że takie rzeczy się działy i dzieją w różnych środowiskach. Ale na pewno teatr ma swoją specyfikę w tym zakresie. Do teatru przychodzi reżyser, który ma za cel zrobienie spektaklu i próbuje ten cel wyegzekwować od aktorów i czasami wydaje mu się, że tylko w taki, a nie inny sposób może go osiągnąć. Często używa się przy tym wielkich słów: że robimy to dla dobra teatru czy spektaklu, czy dla powodzenia szeroko pojętej sztuki. I takie cele przez lata usprawiedliwiały wyłączanie kwalifikatora etycznego – mówi reżyser teatralny, dyrektor Teatru Wybrzeże w Gdańsku, reżyser spektaklu dyplomowego studentów Szkoły Filmowej w Łodzi „Mary Page Marlowe”.

Nie każda krytyka jest przemocą [TEMAT NUMERU]
Rozmowa Piotra Groblińskiego z JOLANTĄ JACKOWSKĄ


– To wcale nie jest tak, że ktoś mówi: rozbierz się, bo mi to pasuje. Jeżeli są sceny związane z nagością, to się już dawno odeszło od stawiania sprawy: masz to zrobić i koniec. Bez względu na płeć decyzja należy do aktora. Nie spotkałam z sytuacją, żeby aktor był zmuszony do rozebrania się wbrew sobie. Musi rozumieć sens takiego działania, świadomie wyrazić zgodę – mówi aktorka Teatru Nowego w Łodzi.


POZA TYM:

Europejczyk tout court [LUDZIE]
Tadeusz SZCZEPAŃSKI


Profesor Szkoły Filmowej w Łodzi, specjalista od kina europejskiego, wspomina Grzegorza Gazdę. Pisze o nim: Wybitna postać polskiej humanistyki, autor i redaktor fundamentalnych publikacji encyklopedycznych – Grzegorz Gazda – zmarł nagle 28 sierpnia ubiegłego roku. Był literaturoznawcą-komparatystą, organizatorem życia naukowego, przez całą karierę akademicką związanym z Uniwersytetem Łódzkim

Z piwnicy na salony mody [W REGIONIE]
Andrzej SZNAJDER


Pierwsza jej firma istniała pod nazwą „Wytwarzanie waty z cukru”. Potem Teresa Kopias założyła w Łasku własny dom mody, który szybko odniósł sukces, a styl projektantki naśladowali inni. Marka w październiku obchodzi 30-lecie istnienia.

Każdą maść brał na się [WYSTAWA]
Monika NOWAKOWSKA


Temat wypraw polskich podróżników z kręgu arystokracji, w tym Radziwiłłów, podejmuje wystawa „W podróży”, trwająca aktualnie w Pałacu Radziwiłłów Nieborowie. Prezentuje sylwetki kilku postaci w kontekście oryginalnych akcesoriów, pamiątek i dokumentacji z ich wypraw, odbywanych w XVI–XIX wieku. Na niebanalnie zaaranżowanej znalazły się m.in. stare mapy, rękopisy, XVII-wieczne globusy czy przedmioty nieodzowne podczas długich wypraw.

Magdalina, psina i disco [FELIETON]
Michał  B. JAGIEŁŁO


Jak przetłumaczyć rosyjski romans tak, by polski tekst zgadzał się co do sylaby z oryginałem, przy czym sylaby muszą zachować pierwotne metrum, no i nie można przesuwać cezur, czyli pauz w śpiewaniu dla nabrania oddechu? Zaczynają się schody… Zmarła ma na imię Magdalina – Magdalena. Osią romansu jest poczwórny rym „Magdalina – mużczina – balerina – psina”. Po polsku Magdalena nijak nie rymuje się z mężczyzną, baleriną i z psiną. Psina to w oryginale psie mięso. W polskim oznacza najczęściej niedużego pieska, chociaż w znaczeniu mięsnym też występuje. Poza tym w tekście powtarza się zwrot „piccolo bambino”, co oczywiście uzupełnia ciąg rymów do śp. Magdaliny. No i odkąd w cyrku występuje balerina? Kolejna mina-niespodzianka, jak mawiają saperzy.

KALENDARIUM wydarzeń w Łodzi i województwie łódzkim w październiku.



SPIS TREŚCI:

16
Po nas – bohomaz?
Andrzej Poniedzielski

18
Choreografia intymności.
Patrycja Chuszcz

23
To nie może się powtórzyć.
Rozmowa z Moniką Żelazowską

26
Szkoła nie musi psychicznie „rozdziewiczać”.
Rozmowa z Adamem Orzechowskim

28
Nie każda krytyka jest przemocą.
Rozmowa z Jolantą Jackowską

30
Umiarkowanie barwne życie.
Łukasz Maciejewski

32
Dyplom z Janerki.
Bogdan Sobieszek

35
Galeria „Kalejdoskopu”
– Wydział Aktorski, rocznik 2021

38
Zedrzeć maski i wywołać duszę.
Maria Ornaf

40
Dodatek festiwalu Soundedit 2021

45
Z ludu czy z elit?
Remigiusz Pilarczyk

46
Kartoteka Krawczyka.
Piotr Grobliński

49
Realnie.
Tomasz Cieślak

52
Strategie teatralnej iluzji (5): metoda Różewicza.
Michał Rzepka

54
Bileteria bez kompleksów.
Rozmowa z Michałem „Olkiem” Olkowskim

56
Sztuka w kontekście miasta.
Aleksandra Talaga-Nowacka

58
Europejczyk tout court.
Tadeusz Szczepański

60
Czarno widziany bielik.
Przemysław Owczarek

63
Małe dramaty.
Mieczysław Kuźmicki

64
Z piwnicy na salony.
Andrzej Sznajder

66
Każdą maść brał na się.
Monika Nowakowska

68
Magdalina, psina i disco.
Michał B. Jagiełło

69
Dozwolone od lat 18.
Pienisty

70
Kalendarium



„Kalejdoskop” 10/21 do kupienia od 30 IX w Łódzkim Domu Kultury oraz w punktach Ruchu S.A., Kolportera, Garmond-Press i salonach empik. A także w prenumeracie (w opcji darmowa dostawa do wybranego kiosku Ruchu):
https://prenumerata.ruch.com.pl/prenumerata-kalejdoskop-magazyn-kulturalny-lodzi-i-wojewodztwa-lodzkiego?fbclid=IwAR0CJwQi1fl7y-1av7GdZlwB82ZmKdxZmMSef9uNO1G6RKt-b4HEX_KIB8o

„Kalejdoskop” 10/21 jest dostępny także jako e-book na Virtualo.pl.

Naszych najlepszych tekstów w interpretacjach aktorów scen łódzkich związanych z Łodzią i regionem możecie słuchać na platformie „Kalejdoskop NaGłos”:
https://soundcloud.com/kalejdoskopnaglos

Kategoria

Wiadomości