CZŁOWIEK Z MANUFAKTURY – finaliści | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 7 =

CZŁOWIEK Z MANUFAKTURY – finaliści

2​ lutego ​o godzinie 18.30 przed spektaklem EUGENIUSZ ONIEGIN na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi odbyła się uroczystość wręczenia nagród w II etapie Konkursu Kompozytorskiego na operę CZŁOWIEK Z MANUFAKTURY.
Jury Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na operę CZŁOWIEK Z MANUFAKTURY, organizowanego przez Teatr Wielki w Łodzi, postanowiło dopuścić do II etapu konkursu kompozycje czterech autorów: Katarzyny Brochockiej, Kamila Cieślika, Rafała Janiaka i Aleksandra Nowaka (w takiej kolejności na zdjęciu). Aż trzech kompozytorów uzyskało równa liczbę głosów. 
Można głosować na jednego z czworga finalistów.

Do udziału w I etapie konkursu zarejestrowało się 40 kompozytorów z Polski, Hiszpanii, Iranu, USA i Włoch. Obrady zakończyły się w nocy z 20 na 21 grudnia. W jury zasiadają: kompozytor prof. Krzysztof Penderecki, dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia Joanna Wnuk-Nazarowa, dziekan Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi prof. Urszula Kryger, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Łodzi dr Wojciech Rodek i adiunkt w Akademii Muzycznej w Krakowie dr hab. Maciej Tworek. Otwarcie kopert nastąpiło w Teatrze Wielkim w Łodzi 9 grudnia 2016 r. Następnie przez 10 dni jurorzy zapoznawali się z partyturami. 

Koncert, podczas którego zostaną zaprezentowane fragmenty wybranych utworów, odbył się na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi 5 stycznia z udziałem solistów, chóru i orkiestry TWŁ pod dyrekcją Wojciecha Rodka. Gościnnie wystąpiła wybitna mezzosopranistka Małgorzata Walewska.

Spośród czterech zaprezentowanych fragmentów muzycznych publiczność wybierze w drodze plebiscytu najlepszą ich zdaniem kompozycję. Na podstawie głosowania jury oraz słuchaczy/widzów i internautów (głosowanie internetowe zakończy się o północy z 29 na 30 stycznia 2017 roku), zostanie wybranych dwóch kompozytorów, którzy przejdą do III etapu (jeden wybrany przez jury, drugi przez Publiczność). Oficjalne ogłoszenie wyników nastąpi w poniedziałek 30 stycznia 2017 roku. Kompozytorzy zakwalifikowani do III etapu otrzymają zadatki w kwocie 5 tysięcy złotych na napisanie I aktu opery. Zwycięzca otrzyma 50 tysięcy złotych. Prapremiera utworu odbędzie się na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi w listopadzie 2018 roku z okazji 185. rocznicy urodzin Izraela Poznańskiego. W maju 2019 roku na terenie Manufaktury w Łodzi zostanie zaprezentowana wersja plenerowa opery.

Uczestnicy II etapu konkursu CZŁOWIEK Z MANUFAKTURY:

Katarzyna Brochocka – kompozytorka, librecistka, pianistka, autorka oper, utworów symfonicznych, kameralnych i solowych, specjalizująca się w muzyce wokalnej i scenicznej. Jest absolwentką Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie kompozycji Jana Antoniego Wichrowskiego oraz Wanda L. Bass School of Music w Oklahoma City University (USA) w klasie kompozycji Edwarda Knighta. Studiowała także u Doiny Rotaru w ramach programu stypendialnego Socrates - Erasmus na Narodowym Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie. Laureatka międzynarodowych konkursów, w tym Grand Prix w kategorii muzyki kameralnej ISB podczas David Walter Composition Competition (USA, 2008), nagrody publiczności w kategorii Najlepszy spektakl muzyczny i opera Capital Fringe Festival (Waszyngton, 2013) i nagrody dyrektora artystycznego Opera Vista Festival (Houston, 2010). Finalistka Flourish Opera Competition (Londyn, 2012), konkursu stypendialnego Douglas Moore Fund for American Opera (Nowy Jork, 2010) oraz ICA Composition Competition (2010). Jej utwory wielokrotnie wykonywano w Polsce (w tym na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej) i za granicą (m.in. w OperaUpClose w Londynie, Microscopic Opera w Pittsburghu, Opera Vista w Houston, Opera in the Ozarks w Arkansas). Skomponowała muzykę ilustracyjną do wielu spektakli teatralnych realizowanych w teatrach dramatycznych i lalkowych w całej Polsce.

Kamil Cieślik – absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie kompozycji prof. Krzysztofa Olczaka. Laureat nagród w ogólnopolskich konkursach kompozytorskich, m. in. I miejsca w I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego. Jego utwory są wykonywane podczas koncertów kompozytorskich w kraju i za granicą. Jest laureatem Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów za osiągnięcia w twórczości artystycznej, stypendystą ministra nauki i szkolnictwa wyższego oraz stypendystą marszałka województwa pomorskiego.

Rafał Janiak – dyrygent, kompozytor i pedagog, absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, adiunkt na tej uczelni. Ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod kierunkiem prof. Antoniego Wita (2011), a także studia kompozytorskie (również z wyróżnieniem) w klasie prof. Stanisława Moryto (2010) na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Jest doktorem sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura (2016). Zdobył wiele nagród w konkursach muzycznych ogólnopolskich i międzynarodowych. Wśród nich m.in.: I nagrodę w I Konkursie Kompozytorskim im. Jana Pawła II w Warszawie (2007), III nagrodę w IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Częstochowie (2008), a także wyróżnienie w 51. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2010). Jego utwory wykonywały takie zespoły, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Symfoniczna UMFC, Filharmonia Dolnośląska. Kompozycje artysty prezentowane były na prestiżowych festiwalach muzycznych, takich jak: Festiwal Prawykonań (Katowice), Musica Polonica Nova (Wrocław), Legnickie Conversatorium Organowe. Twórczość Rafała Janiaka obejmuje kilkadziesiąt utworów napisanych na różnorodną obsadę wykonawczą – od solowej, przez kameralną, symfoniczną, po wokalno-instrumentalną i z użyciem mediów elektronicznych. Kompozycje Rafała Janiaka zostały utrwalone i wydane na wielu płytach, były wielokrotnie emitowane na antenie Polskiego Radia. Ostatnia płyta z kompozycją artysty „Real Life Song” została nominowana w dwóch kategoriach do „Fryderyków” (2016). Kompozytor w swoich utworach często sięga do gatunków klasycznych (symfonia, sonata, koncert czy trio itp.), nadając im jednak nowy, indywidualny wymiar. Nie brakuje w jego twórczości wątków eksperymentalnych, w których kompozytor poszukuje nowych form wyrazu, ekspresji czy formy. W 2011 roku zadebiutował jako dyrygent operowy, prowadząc premierowe przedstawienie „Cosi fan tutte” Mozarta. W 2014 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej objął kierownictwo artystyczne nowej inscenizacji „Don Giovanniego” Mozarta. Od 2016 roku artysta współpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi.

Aleksander Nowak – kompozytor specjalizujący się w muzyce wokalno-instrumentalnej, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie kompozycji Aleksandra Lasonia oraz Uniwersytetu w Louisville (USA), gdzie kompozycji uczył go Steve Rouse. Od roku 2008 pracuje w katowickiej Akademii, prowadząc zajęcia m.in. z zakresu instrumentacji i podstaw kompozycji. W roku 2010 otrzymał stopień doktora, w 2016 habilitację. Pracę dydaktyczną łączy z działalnością artystyczną, komponując muzykę instrumentalną i wokalno-instrumentalną dla wielu solistów, zespołów i instytucji. Jego utwory wykonywali m.in.: Ricardo Gallen, Eugeniusz Knapik, Piotr Pławner, Oksana Rapita, Warszawska Grupa CELLONET, Lasoń Ensemble, The London Sinfonietta, Chamber Philharmony Pardubice, Kwartet Śląski. Istotne miejsce w jego twórczości zajmuje muzyka operowa. W latach 2009 i 2010 Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie wystawiał jego operę kameralną Sudden Rain do libretta Anny Koniecznej w reżyserii Mai Kleczewskiej, w roku 2012 podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” odbył się pokaz quasi-dramatu muzycznego na głosy solowe i wideo Spoon River, stworzonego we współpracy z Adamem Dudkiem, a w marcu 2015 miała miejsce premiera opery Space Opera do libretta bułgarskiego pisarza Georgi Gospodinova, w reżyserii Eweliny Pietrowiak, napisanej na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Nagrania jego kompozycji znalazły się na dwóch albumach monograficznych: „Fiddler’s Green” wydanym w roku 2009 przez Polskie Radio Katowice oraz „3x4+8” wydanym przez wydawnictwo CD Accord w roku 2012. Od roku 2011 pełni funkcję prezesa katowickiego oddziału Związku Kompozytorów Polskich.

2​ lutego ​o godzinie 18.30 przed spektaklem EUGENIUSZ ONIEGIN na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi odbyła się uroczystość wręczenia nagród w II etapie Konkursu Kompozytorskiego na operę CZŁOWIEK Z MANUFAKTURY.

Dyrektor artystyczny TWŁ Wojciech Rodek odczytał decyzję jury, które obradowało w składzie: prof. Urszula Kryger, Elżbieta Penderecka, Joanna Wnuk-Nazarowa, prof. Krzysztof Penderecki, dr Wojciech Rodek i dr hab. Maciej Tworek. Po wysłuchaniu fragmentów konkursowych kompozycji czterech finalistów jury przyznało jednogłośnie I miejsce w II etapie konkursu Rafałowi Janiakowi. II miejsce otrzymał Aleksander Nowak, a trzecie - Kamil Cieślik. Zgodnie z regulaminem konkursu jury miało wskazać jednego kompozytora do ścisłego finału, a drugiego wybierała publiczność. Na podstawie głosowania przeprowadzonego w Internecie, a także w Teatrze Wielkim w Łodzi i w Manufakturze - I miejsce otrzymała Katarzyna Brochocka.

W uroczystości wzięli udział wszyscy finaliści, a także dyrektor naczelny Teatru Wielkiego w Łodzi Paweł Gabara, dyrektor artystyczny Wojciech Rodek, dyrektor Manufaktury Sławomir Murawski oraz dyrektor marketingu Manufaktury Monika Długosz-Łempicka. Całość prowadził koordynator projektu CZŁOWIEK Z MANUFAKTURY Krzysztof Korwin-Piotrowski.

Katarzyna Brochocka i Rafał Janiak zgodnie z regulaminem muszą do 5 czerwca 2017 roku napisać I akt opery do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk. Koncert finałowy odbędzie się na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi 24 września 2017 roku w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Teatru Wielkiego pod dyrekcją Wojciecha Rodka, ze specjalnym udziałem Małgorzaty Walewskiej i Wojciecha Pszoniaka. Następnie jury wskaże laureata Grand Prix, który napisze całą operę. Premierę zaplanowano na listopad 2018 roku. Mecenasem konkursu i fundatorem nagród jest łódzka Manufaktura.

RAFAŁ JANIAK - dyrygent, kompozytor i pedagog, absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, adiunkt na tej uczelni. Ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod kierunkiem prof. Antoniego Wita (2011), a także studia kompozytorskie (również z wyróżnieniem) w klasie prof. Stanisława Moryto (2010) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest doktorem sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura (2016). W swoim dorobku posiada wiele nagród zdobytych w konkursach muzycznych ogólnopolskich i międzynarodowych ,wśród nich m.in.: I nagrodę w I Konkursie Kompozytorskim im. Jana Pawła II w Warszawie (2007), III nagrodę w IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Częstochowie (2008), a także wyróżnienie w 51. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2010). Jest też półfinalistą Conducting Competition „Donatella Flick” w Londynie (2014). Dwukrotnie był laureatem „Studenckiego Nobla” (2009, 2010), a także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007,2012), Keimyung University Foundation (Korea Południowa 2009), oraz dwukrotnie Prezydenta Miasta Gdańska (2005, 2009). Jego utwory wykonywały takie zespoły, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Symfoniczna UMFC, Filharmonia Dolnośląska, Sudecka a także Polski Chór Kameralny i Chór Filharmonii i Opery Podlaskiej. Kompozycje artysty prezentowane były na prestiżowych festiwalach muzycznych, takich jak: Festiwal Prawykonań (Katowice), Musica Polonica Nova (Wrocław), Legnickie Conversatorium Organowe, Gwiazdy Promują (Jelenia Góra), Gaude Mater (Częstochowa), Laboratorium Muzyki Współczesnej (Białystok), WDR – Musikfest (Münster, Niemcy). Twórczość Rafała Janiaka obejmuje kilkadziesiąt utworów napisanych na różnorodną obsadę wykonawczą – od solowej, przez kameralną, symfoniczną, po wokalno-instrumentalną i z użyciem mediów elektronicznych. Kompozycje Rafała Janiaka zostały utrwalone i wydane na wielu płytach, były wielokrotnie emitowane na antenie Polskiego Radia. Ostatnia płyta z kompozycją artysty „Real Life Song” została nominowana w dwóch kategoriach do „Fryderyków” (2016). Kompozytor w swoich utworach często sięga do gatunków klasycznych (symfonia, sonata, koncert czy trio itp.), nadając im jednak nowy, indywidualny wymiar. Nie brakuje w jego twórczości wątków eksperymentalnych, w których kompozytor poszukuje nowych form wyrazu, ekspresji czy formy. W 2011 roku zadebiutował jako dyrygent operowy, prowadząc premierowe przedstawienie „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta. W 2014 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej we współpracy z UMFC objął kierownictwo artystyczne nowej inscenizacji „Don Giovanniego” W. A. Mozarta. Od 2016 roku artysta współpracuje ​jako dyrygent ​
z Teatrem Wielkim w Łodzi.