2 lutego o godzinie 18.30 przed spektaklem EUGENIUSZ ONIEGIN na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi odbyła się uroczystość wręczenia nagród w II etapie Konkursu Kompozytorskiego na operę CZŁOWIEK Z MANUFAKTURY.
Jury Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na operę
CZŁOWIEK Z MANUFAKTURY, organizowanego przez Teatr Wielki w Łodzi,
postanowiło dopuścić do II etapu konkursu kompozycje czterech
autorów: Katarzyny Brochockiej, Kamila Cieślika, Rafała Janiaka i
Aleksandra Nowaka (w takiej kolejności na zdjęciu). Aż trzech
kompozytorów uzyskało równa liczbę głosów.
Można głosować na jednego z czworga finalistów.
Do udziału w I etapie konkursu zarejestrowało się 40
kompozytorów z Polski, Hiszpanii, Iranu, USA i Włoch. Obrady
zakończyły się w nocy z 20 na 21 grudnia. W jury zasiadają:
kompozytor prof. Krzysztof Penderecki, dyrektor Narodowej Orkiestry
Symfonicznej Polskiego Radia Joanna Wnuk-Nazarowa, dziekan Wydziału
Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi prof. Urszula
Kryger, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Łodzi dr Wojciech
Rodek i adiunkt w Akademii Muzycznej w Krakowie dr hab. Maciej
Tworek. Otwarcie kopert nastąpiło w Teatrze Wielkim w Łodzi 9
grudnia 2016 r. Następnie przez 10 dni jurorzy zapoznawali się z
partyturami.
Koncert, podczas którego zostaną zaprezentowane fragmenty
wybranych utworów, odbył się na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi 5
stycznia z udziałem solistów, chóru i orkiestry TWŁ pod dyrekcją
Wojciecha Rodka. Gościnnie wystąpiła wybitna mezzosopranistka
Małgorzata Walewska.
Spośród czterech zaprezentowanych fragmentów muzycznych
publiczność wybierze w drodze plebiscytu najlepszą ich zdaniem
kompozycję. Na podstawie głosowania jury oraz słuchaczy/widzów i
internautów (głosowanie internetowe zakończy się o północy z 29 na
30 stycznia 2017 roku), zostanie wybranych dwóch kompozytorów,
którzy przejdą do III etapu (jeden wybrany przez jury, drugi przez
Publiczność). Oficjalne ogłoszenie wyników nastąpi w poniedziałek
30 stycznia 2017 roku. Kompozytorzy zakwalifikowani do III etapu
otrzymają zadatki w kwocie 5 tysięcy złotych na napisanie I aktu
opery. Zwycięzca otrzyma 50 tysięcy złotych. Prapremiera utworu
odbędzie się na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi w listopadzie 2018
roku z okazji 185. rocznicy urodzin Izraela Poznańskiego. W maju
2019 roku na terenie Manufaktury w Łodzi zostanie zaprezentowana
wersja plenerowa opery.
Uczestnicy II etapu konkursu CZŁOWIEK Z MANUFAKTURY:
Katarzyna Brochocka – kompozytorka,
librecistka, pianistka, autorka oper, utworów symfonicznych,
kameralnych i solowych, specjalizująca się w muzyce wokalnej i
scenicznej. Jest absolwentką Akademii Muzycznej we Wrocławiu w
klasie kompozycji Jana Antoniego Wichrowskiego oraz Wanda L. Bass
School of Music w Oklahoma City University (USA) w klasie
kompozycji Edwarda Knighta. Studiowała także u Doiny Rotaru w
ramach programu stypendialnego Socrates - Erasmus na Narodowym
Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie. Laureatka międzynarodowych
konkursów, w tym Grand Prix w kategorii muzyki kameralnej ISB
podczas David Walter Composition Competition (USA, 2008), nagrody
publiczności w kategorii Najlepszy spektakl muzyczny i opera
Capital Fringe Festival (Waszyngton, 2013) i nagrody dyrektora
artystycznego Opera Vista Festival (Houston, 2010). Finalistka
Flourish Opera Competition (Londyn, 2012), konkursu stypendialnego
Douglas Moore Fund for American Opera (Nowy Jork, 2010) oraz ICA
Composition Competition (2010). Jej utwory wielokrotnie wykonywano
w Polsce (w tym na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej) i za
granicą (m.in. w OperaUpClose w Londynie, Microscopic Opera w
Pittsburghu, Opera Vista w Houston, Opera in the Ozarks w
Arkansas). Skomponowała muzykę ilustracyjną do wielu spektakli
teatralnych realizowanych w teatrach dramatycznych i lalkowych w
całej Polsce.
Kamil Cieślik – absolwent Akademii Muzycznej
w Gdańsku w klasie kompozycji prof. Krzysztofa Olczaka. Laureat
nagród w ogólnopolskich konkursach kompozytorskich, m. in. I
miejsca w I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa
Pendereckiego. Jego utwory są wykonywane podczas koncertów
kompozytorskich w kraju i za granicą. Jest laureatem Nagrody
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów za
osiągnięcia w twórczości artystycznej, stypendystą ministra nauki i
szkolnictwa wyższego oraz stypendystą marszałka województwa
pomorskiego.
Rafał Janiak – dyrygent, kompozytor i
pedagog, absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, adiunkt na
tej uczelni. Ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod
kierunkiem prof. Antoniego Wita (2011), a także studia
kompozytorskie (również z wyróżnieniem) w klasie prof. Stanisława
Moryto (2010) na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Jest doktorem
sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura (2016). Zdobył wiele
nagród w konkursach muzycznych ogólnopolskich i międzynarodowych.
Wśród nich m.in.: I nagrodę w I Konkursie Kompozytorskim im. Jana
Pawła II w Warszawie (2007), III nagrodę w IV Międzynarodowym
Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” w Częstochowie (2008), a
także wyróżnienie w 51. Ogólnopolskim Konkursie Młodych
Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2010). Jego utwory
wykonywały takie zespoły, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii
Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w
Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Symfoniczna UMFC,
Filharmonia Dolnośląska. Kompozycje artysty prezentowane były na
prestiżowych festiwalach muzycznych, takich jak: Festiwal
Prawykonań (Katowice), Musica Polonica Nova (Wrocław), Legnickie
Conversatorium Organowe. Twórczość Rafała Janiaka obejmuje
kilkadziesiąt utworów napisanych na różnorodną obsadę wykonawczą –
od solowej, przez kameralną, symfoniczną, po wokalno-instrumentalną
i z użyciem mediów elektronicznych. Kompozycje Rafała Janiaka
zostały utrwalone i wydane na wielu płytach, były wielokrotnie
emitowane na antenie Polskiego Radia. Ostatnia płyta z kompozycją
artysty „Real Life Song” została nominowana w dwóch kategoriach do
„Fryderyków” (2016). Kompozytor w swoich utworach często sięga do
gatunków klasycznych (symfonia, sonata, koncert czy trio itp.),
nadając im jednak nowy, indywidualny wymiar. Nie brakuje w jego
twórczości wątków eksperymentalnych, w których kompozytor poszukuje
nowych form wyrazu, ekspresji czy formy. W 2011 roku zadebiutował
jako dyrygent operowy, prowadząc premierowe przedstawienie „Cosi
fan tutte” Mozarta. W 2014 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej
objął kierownictwo artystyczne nowej inscenizacji „Don Giovanniego”
Mozarta. Od 2016 roku artysta współpracuje z Teatrem Wielkim w
Łodzi.
Aleksander Nowak – kompozytor specjalizujący
się w muzyce wokalno-instrumentalnej, absolwent Akademii Muzycznej
w Katowicach w klasie kompozycji Aleksandra Lasonia oraz
Uniwersytetu w Louisville (USA), gdzie kompozycji uczył go Steve
Rouse. Od roku 2008 pracuje w katowickiej Akademii, prowadząc
zajęcia m.in. z zakresu instrumentacji i podstaw kompozycji. W roku
2010 otrzymał stopień doktora, w 2016 habilitację. Pracę
dydaktyczną łączy z działalnością artystyczną, komponując muzykę
instrumentalną i wokalno-instrumentalną dla wielu solistów,
zespołów i instytucji. Jego utwory wykonywali m.in.: Ricardo
Gallen, Eugeniusz Knapik, Piotr Pławner, Oksana Rapita, Warszawska
Grupa CELLONET, Lasoń Ensemble, The London Sinfonietta, Chamber
Philharmony Pardubice, Kwartet Śląski. Istotne miejsce w jego
twórczości zajmuje muzyka operowa. W latach 2009 i 2010 Teatr
Wielki-Opera Narodowa w Warszawie wystawiał jego operę kameralną
Sudden Rain do libretta Anny Koniecznej w reżyserii Mai
Kleczewskiej, w roku 2012 podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki
Współczesnej „Warszawska Jesień” odbył się pokaz quasi-dramatu
muzycznego na głosy solowe i wideo Spoon River, stworzonego we
współpracy z Adamem Dudkiem, a w marcu 2015 miała miejsce premiera
opery Space Opera do libretta bułgarskiego pisarza Georgi
Gospodinova, w reżyserii Eweliny Pietrowiak, napisanej na
zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Nagrania jego kompozycji
znalazły się na dwóch albumach monograficznych: „Fiddler’s Green”
wydanym w roku 2009 przez Polskie Radio Katowice oraz „3x4+8”
wydanym przez wydawnictwo CD Accord w roku 2012. Od roku 2011 pełni
funkcję prezesa katowickiego oddziału Związku Kompozytorów
Polskich.
2 lutego o godzinie 18.30 przed spektaklem EUGENIUSZ ONIEGIN
na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi odbyła się uroczystość wręczenia
nagród w II etapie Konkursu Kompozytorskiego na operę CZŁOWIEK Z
MANUFAKTURY.
Dyrektor artystyczny TWŁ Wojciech Rodek odczytał decyzję jury,
które obradowało w składzie: prof. Urszula Kryger, Elżbieta
Penderecka, Joanna Wnuk-Nazarowa, prof. Krzysztof Penderecki, dr
Wojciech Rodek i dr hab. Maciej Tworek. Po wysłuchaniu fragmentów
konkursowych kompozycji czterech finalistów jury przyznało
jednogłośnie I miejsce w II etapie konkursu Rafałowi Janiakowi. II
miejsce otrzymał Aleksander Nowak, a trzecie - Kamil Cieślik.
Zgodnie z regulaminem konkursu jury miało wskazać jednego
kompozytora do ścisłego finału, a drugiego wybierała publiczność.
Na podstawie głosowania przeprowadzonego w Internecie, a także w
Teatrze Wielkim w Łodzi i w Manufakturze - I miejsce otrzymała
Katarzyna Brochocka.
W uroczystości wzięli udział wszyscy finaliści, a także
dyrektor naczelny Teatru Wielkiego w Łodzi Paweł Gabara, dyrektor
artystyczny Wojciech Rodek, dyrektor Manufaktury Sławomir Murawski
oraz dyrektor marketingu Manufaktury Monika Długosz-Łempicka.
Całość prowadził koordynator projektu CZŁOWIEK Z MANUFAKTURY
Krzysztof Korwin-Piotrowski.
Katarzyna Brochocka i Rafał Janiak zgodnie z regulaminem muszą
do 5 czerwca 2017 roku napisać I akt opery do libretta Małgorzaty
Sikorskiej-Miszczuk. Koncert finałowy odbędzie się na scenie Teatru
Wielkiego w Łodzi 24 września 2017 roku w wykonaniu solistów, chóru
i orkiestry Teatru Wielkiego pod dyrekcją Wojciecha Rodka, ze
specjalnym udziałem Małgorzaty Walewskiej i Wojciecha Pszoniaka.
Następnie jury wskaże laureata Grand Prix, który napisze całą
operę. Premierę zaplanowano na listopad 2018 roku. Mecenasem
konkursu i fundatorem nagród jest łódzka Manufaktura.
RAFAŁ JANIAK - dyrygent, kompozytor i
pedagog, absolwent Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, adiunkt na
tej uczelni. Ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod
kierunkiem prof. Antoniego Wita (2011), a także studia
kompozytorskie (również z wyróżnieniem) w klasie prof. Stanisława
Moryto (2010) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w
Warszawie. Jest doktorem sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura
(2016). W swoim dorobku posiada wiele nagród zdobytych w konkursach
muzycznych ogólnopolskich i międzynarodowych ,wśród nich m.in.: I
nagrodę w I Konkursie Kompozytorskim im. Jana Pawła II w Warszawie
(2007), III nagrodę w IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim
„Musica Sacra” w Częstochowie (2008), a także wyróżnienie w 51.
Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w
Warszawie (2010). Jest też półfinalistą Conducting Competition
„Donatella Flick” w Londynie (2014). Dwukrotnie był laureatem
„Studenckiego Nobla” (2009, 2010), a także stypendystą Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007,2012), Keimyung University
Foundation (Korea Południowa 2009), oraz dwukrotnie Prezydenta
Miasta Gdańska (2005, 2009). Jego utwory wykonywały takie zespoły,
jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra
Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa,
Orkiestra Symfoniczna UMFC, Filharmonia Dolnośląska, Sudecka a
także Polski Chór Kameralny i Chór Filharmonii i Opery Podlaskiej.
Kompozycje artysty prezentowane były na prestiżowych festiwalach
muzycznych, takich jak: Festiwal Prawykonań (Katowice), Musica
Polonica Nova (Wrocław), Legnickie Conversatorium Organowe, Gwiazdy
Promują (Jelenia Góra), Gaude Mater (Częstochowa), Laboratorium
Muzyki Współczesnej (Białystok), WDR – Musikfest (Münster, Niemcy).
Twórczość Rafała Janiaka obejmuje kilkadziesiąt utworów napisanych
na różnorodną obsadę wykonawczą – od solowej, przez kameralną,
symfoniczną, po wokalno-instrumentalną i z użyciem mediów
elektronicznych. Kompozycje Rafała Janiaka zostały utrwalone i
wydane na wielu płytach, były wielokrotnie emitowane na antenie
Polskiego Radia. Ostatnia płyta z kompozycją artysty „Real Life
Song” została nominowana w dwóch kategoriach do „Fryderyków”
(2016). Kompozytor w swoich utworach często sięga do gatunków
klasycznych (symfonia, sonata, koncert czy trio itp.), nadając im
jednak nowy, indywidualny wymiar. Nie brakuje w jego twórczości
wątków eksperymentalnych, w których kompozytor poszukuje nowych
form wyrazu, ekspresji czy formy. W 2011 roku zadebiutował jako
dyrygent operowy, prowadząc premierowe przedstawienie „Cosi fan
tutte” W. A. Mozarta. W 2014 na deskach Warszawskiej Opery
Kameralnej we współpracy z UMFC objął kierownictwo artystyczne
nowej inscenizacji „Don Giovanniego” W. A. Mozarta. Od 2016 roku
artysta współpracuje jako dyrygent
z Teatrem Wielkim w Łodzi.