Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Za nami nami kolejna edycja on/off kultura pn. „Miasto gra wieś_2.0”, która odbyła się 20 września w Łódzkim Domu Kultury. Tym razem spotkanie było poświęcone muzyce tradycyjnej z Opoczyńskiego. Wystąpiła znana nie tylko w Łodzi kapela Odpoczno.
W 2017 r. Krzysztof Laszkiewicz dokonał odkrycia, którym zapisał się w historii Łodzi. Historyk, regionalista, a na co dzień właściciel firmy reklamowej dotarł do podpisanego przez króla Władysława Jagiełłę aktu renowacyjnego miasta z 1433 r., który od stu lat uważano za zaginiony! Niedawno pokazano go publicznie. Pisze Patryk Lewy.
RECENZJA. Gdzie w Teatrze Chorea podział się teatr? Myślę o „Szczelinie” sprzed trzech sezonów, gdzie w sferze inscenizacji i symboliki tyle „działo” się poza muzyką, pieśniami i ruchem. Albo o „Ciemności”, premierze z minionego sezonu, już całkiem „na bogato”, gdy aktorom (także niewidomym) towarzyszyły tradycyjne lalki, maski, wizualizacje i reżyseria świateł. Gdzie to się podziało? Pisze Łukasz Kaczyński
Nagroda Literacka Gdynia pomaga rozeznać się w nowościach polskiego rynku wydawniczego. Opiniotwórcze jury, podział na kategorie (poezja, proza, esej, przekład), niedyskryminowanie małych wydawnictw – wszystko to sprawia, że tę nagrodę warto śledzić. W tym roku wśród 20 nominowanych pozycji znalazły się dwie, które można uznać za książki „łódzkie”: Sława Lisiecka została wyróżniona za przekład Bernharda, natomiast w dziedzinie poezji w finałowej piątce znalazł się tom wydany przez Dom Literatury – "Na koniec idą" Macieja Topolskiego (debiut krakowskiego poety). Jak wypadł na tle pozostałych nominacji?
Tytułowe krzesła są w ruchu ponad godzinę. Zdaje się, że animowane są przez nadzwyczajne moce, może Los? Może Pana Boga? I to one, a jest ich całe mrowie przeróżnego autoramentu, partnerują dwojgu bohaterom. W całym tego słowa znaczeniu.
Cechy, które niegdyś kazały patrzeć na komiks jak na strywializowany gatunek, dziś są jego głównymi atutami. Trudno rozstrzygnąć, czy pozornie przezroczyste medium, w którym wszystkiego jest w sam raz, skomplikowało się na naszych oczach, czy też zmieniły się priorytety kultury.
Dwudziesta edycja Nagrody Złotego Pióra im. Jerzego Katarasińskiego dla dziennikarzy zajmujących się łódzką kulturą jest zarazem ostatnią. Tak zdecydowała fundatorka – poseł Iwona Śledzińska-Katarasińska. Do tej pory wręczano jedną statuetkę – na pożegnanie pojawiły się dwie.
ESEJ. Co jest najważniejszym czynnikiem inicjującym bunt: radykalizm nadziei, erupcje gniewu na niesprawiedliwość czy nagromadzona frustracja? A może – jak chcieli uczestnicy maja ‘68 – zawiązanie nowej relacji pomiędzy wyobraźnią, potrzebami i pragnieniami jednostek; tęsknota za czymś fundamentalnym, czego nie daje obecny świat, choć mógłby? Pyta Tomasz Majewski
RECENZJA. Ostatnim konkursowym spektaklem XX Przeglądu Małych Form Teatralnych „Letnia Scena” była "Nasza Kamienica – kolaż poetycko-muzyczny". Przedstawienie to zostało zaprezentowane przez siedmioro studentów IV roku Wydziału Aktorskiego Łódzkiej Szkoły Filmowej.
Rumuński muzyk Andrei Ioniță, uznawany za jednego z najwybitniejszych wiolonczelistów na świecie, pojawi się w piątek 7 września w Akademii Muzycznej na próbie, aby wraz z łódzką Orkiestrą Smyczkową PRIMUZ przygotować XVIII-wieczny repertuar koncertu wiolonczelowego Carla Philippa Emanuela Bacha i Józefa Haydna.