Jak ocalić swój film | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 8 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 8 =

Jak ocalić swój film

W Łodzi trwa pięciodniowa sesja Maia Workshops - warsztatów dla europejskich producentów filmowych, prestiżowych branżowych programów edukacyjnych w Europie. Środa była dniem otwartym dla przedstawicieli polskiego przemysłu audiowizualnego.
W Łodzi trwa pięciodniowa sesja Maia Workshops - zaawansowanych warsztatów dla europejskich producentów filmowych, jednych z najbardziej prestiżowych branżowych programów edukacyjnych w Europie. Środa była dniem otwartym dla przedstawicieli polskiego przemysłu audiowizualnego. Na terenie zrewitalizowanego kompleksu EC1 Wschód wykład pod tytułem: „Cash flow & Recoupment plans: how to survive your film” wygłosił Marc Bordure, producent i dyrektor finansowy francuskiego studia Agat Films.

Bordure i jego firma zajmują się produkcją filmów fabularnych, dokumentów, seriali i audycji telewizyjnych. Podczas wykładu opowiadał młodym producentom, jak zapewnić płynność finansową procesu powstawania filmu, jak planować budżet i jak gospodarować środkami, aby doprowadzić do premiery filmu. Bordure na przykładzie francuskiego systemu finansowania kinematografii radził, jak układać sobie relacje z bankami, instytucjami i programami europejskimi wspierającymi produkcję filmową. 

- Producent na ogół pracuje pod ciągłą presją banków, zatrudnionych przez siebie pracowników oraz firm dostarczających rozmaite usługi. Wszyscy oni naciskają, żeby im płacić w terminie. Jeśli jednak pojawiają się kłopoty - na przykład wzrastają wydatki, koproducent zalega z przekazaniem środków albo ktoś weźmie pieniądze, a nie wykona usługi - sytuacja producenta zamienia się w koszmar. Dlatego cały czas musisz wiedzieć, co dzieje się z pieniędzmi filmu i przewidywać trudności, bo inaczej możesz je stracić.

Największe katastrofy, które mogą spotkać producenta, to bankructwo i to, że nie skończy filmu na czas. Bywa, że producenci podnieceni perspektywą wielkiej produkcji tracą instynkt samozachowawczy i zdrowy rozsądek. Bez zastanowienia ryzykują pieniądze, powierzając je na przykład firmie postprodukcyjnej, o której nic nie wiedzą. - A szef takiej firmy wydaje przekazany mu milion euro, nie wykonując usługi - wspomina Bordure. - Potem likwiduje firmę. Dochodzenie swoich praw w sądzie trwa latami, a film trzeba przygotować na festiwal w Cannes za cztery miesiące. Nie ma czasu, musisz zdobyć kolejne pieniądze - wziąć kredyt, pożyczyć, wyłożyć z własnej kieszeni, jeśli jesteś bogaty. Czasem to jest jak trauma, ciężkie przeżycie, po którym trzeba się leczyć psychiatrycznie.

Uczestnicy Maia Workshops zdobywają umiejętności niezbędne do przeprowadzenia projektu audiowizualnego przez fazy developmentu (przygotowania produkcji), produkcji i dystrybucji pod przewodnictwem czołowych ekspertów branży filmowej. O przyjęciu do programu decyduje wartość merytoryczna projektu, z którym zgłasza się producent. Uczestnikami są osoby z różnych krajów europejskich. Na warsztaty składają się trzy stałe sesje tematyczne w roku kalendarzowym. Każda z nich trwa 5 dni roboczych i obejmuje: analizę konkretnych przykładów, ćwiczenia praktyczne, wykłady teoretyczne, prace nad projektami uczestników oraz spotkania indywidualne z prowadzącymi. 

W Łodzi odbywa się cała druga sesja warsztatów o nazwie „Legal & Financial Issues”. Dotyczy ona strategii finansowania oraz pozyskiwania funduszy regionalnych, państwowych, europejskich, publicznych i prywatnych; umów koproducenckich; strategii finansowania; zagadnień prawa autorskiego; planowania strategicznego oraz organizacji produkcji mikro i niskobudżetowej. Na otwarte warsztaty w Łodzi 22 czerwca zgłosiło się ponad 45 osób z całej Polski. Jest to pełen przekrój rodzimej branży filmowej, począwszy od młodych niezależnych producentów, przez przedstawicieli zasłużonych studiów filmowych, producentów realizujących projekty telewizyjne dla dużych grup medialnych, reprezentantów studiów postprodukcyjnych, przedstawicieli polskich komisji filmowych i funduszy regionalnych, niezależnych specjalistów z branży audiowizualnej, pracowników akademickich wyższych szkół artystycznych, aż po studentów łódzkiej Szkoły Filmowej.

Organizatorzy: Maia Workshops, Opus Film, EC1 Łódź – Miasto Kultury, Łódź Film Commission. Instytucje finansujące: Polski Instytut Sztuki Filmowej, PGNiG Transatlantyk Festival, Creative Europe Poland.