W Łodzi trwa pięciodniowa sesja Maia Workshops - warsztatów dla europejskich producentów filmowych, prestiżowych branżowych programów edukacyjnych w Europie. Środa była dniem otwartym dla przedstawicieli polskiego przemysłu audiowizualnego.
W Łodzi trwa pięciodniowa sesja Maia Workshops -
zaawansowanych warsztatów dla europejskich producentów filmowych,
jednych z najbardziej prestiżowych branżowych programów
edukacyjnych w Europie. Środa była dniem otwartym dla
przedstawicieli polskiego przemysłu audiowizualnego. Na terenie
zrewitalizowanego kompleksu EC1 Wschód wykład pod tytułem: „Cash
flow & Recoupment plans: how to survive your film” wygłosił
Marc Bordure, producent i dyrektor finansowy francuskiego studia
Agat Films.
Bordure i jego firma zajmują się produkcją filmów fabularnych,
dokumentów, seriali i audycji telewizyjnych. Podczas wykładu
opowiadał młodym producentom, jak zapewnić płynność finansową
procesu powstawania filmu, jak planować budżet i jak gospodarować
środkami, aby doprowadzić do premiery filmu. Bordure na przykładzie
francuskiego systemu finansowania kinematografii radził, jak
układać sobie relacje z bankami, instytucjami i programami
europejskimi wspierającymi produkcję filmową.
- Producent na ogół pracuje pod ciągłą presją banków,
zatrudnionych przez siebie pracowników oraz firm dostarczających
rozmaite usługi. Wszyscy oni naciskają, żeby im płacić w terminie.
Jeśli jednak pojawiają się kłopoty - na przykład wzrastają wydatki,
koproducent zalega z przekazaniem środków albo ktoś weźmie
pieniądze, a nie wykona usługi - sytuacja producenta zamienia się w
koszmar. Dlatego cały czas musisz wiedzieć, co dzieje się z
pieniędzmi filmu i przewidywać trudności, bo inaczej możesz je
stracić.
Największe katastrofy, które mogą spotkać producenta, to
bankructwo i to, że nie skończy filmu na czas. Bywa, że producenci
podnieceni perspektywą wielkiej produkcji tracą instynkt
samozachowawczy i zdrowy rozsądek. Bez zastanowienia ryzykują
pieniądze, powierzając je na przykład firmie postprodukcyjnej, o
której nic nie wiedzą. - A szef takiej firmy wydaje przekazany mu
milion euro, nie wykonując usługi - wspomina Bordure. - Potem
likwiduje firmę. Dochodzenie swoich praw w sądzie trwa latami, a
film trzeba przygotować na festiwal w Cannes za cztery miesiące.
Nie ma czasu, musisz zdobyć kolejne pieniądze - wziąć kredyt,
pożyczyć, wyłożyć z własnej kieszeni, jeśli jesteś bogaty. Czasem
to jest jak trauma, ciężkie przeżycie, po którym trzeba się leczyć
psychiatrycznie.
Uczestnicy Maia Workshops zdobywają umiejętności niezbędne do
przeprowadzenia projektu audiowizualnego przez fazy developmentu
(przygotowania produkcji), produkcji i dystrybucji pod
przewodnictwem czołowych ekspertów branży filmowej. O przyjęciu do
programu decyduje wartość merytoryczna projektu, z którym zgłasza
się producent. Uczestnikami są osoby z różnych krajów europejskich.
Na warsztaty składają się trzy stałe sesje tematyczne w roku
kalendarzowym. Każda z nich trwa 5 dni roboczych i obejmuje:
analizę konkretnych przykładów, ćwiczenia praktyczne, wykłady
teoretyczne, prace nad projektami uczestników oraz spotkania
indywidualne z prowadzącymi.
W Łodzi odbywa się cała druga sesja warsztatów o nazwie „Legal
& Financial Issues”. Dotyczy ona strategii finansowania oraz
pozyskiwania funduszy regionalnych, państwowych, europejskich,
publicznych i prywatnych; umów koproducenckich; strategii
finansowania; zagadnień prawa autorskiego; planowania
strategicznego oraz organizacji produkcji mikro i niskobudżetowej.
Na otwarte warsztaty w Łodzi 22 czerwca zgłosiło się ponad 45 osób
z całej Polski. Jest to pełen przekrój rodzimej branży filmowej,
począwszy od młodych niezależnych producentów, przez
przedstawicieli zasłużonych studiów filmowych, producentów
realizujących projekty telewizyjne dla dużych grup medialnych,
reprezentantów studiów postprodukcyjnych, przedstawicieli polskich
komisji filmowych i funduszy regionalnych, niezależnych
specjalistów z branży audiowizualnej, pracowników akademickich
wyższych szkół artystycznych, aż po studentów łódzkiej Szkoły
Filmowej.
Organizatorzy: Maia Workshops, Opus Film, EC1 Łódź – Miasto
Kultury, Łódź Film Commission. Instytucje finansujące: Polski
Instytut Sztuki Filmowej, PGNiG Transatlantyk Festival, Creative
Europe Poland.