Kino zaangażowane | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 4 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 4 =

Kino zaangażowane

„Klimakteriet”

Odważne, queerowe kino artystyczne, hity światowych festiwali, filmy bezkompromisowych wizjonerek i wizjonerów przedstawi w kinie Charlie 15. LGBT+ Film Festival Poland. Jak twierdzą organizatorzy, festiwal prezentuje kino zaangażowane w sprawy, które dotyczą nie tylko społeczności LGBT+, ale nas wszystkich.
Program

12 kwietnia
g. 19 - „Big Boys”, komedia, 96', reż. Corey Sherman - USA 2023
Ukochana kuzynka Jamiego zabiera na wakacyjny wyjazd swojego chłopaka Dana. Czternastolatek nie jest zachwycony, ale wkrótce okazuje się, że starszy o dwanaście lat Dan imponuje mu swoimi umiejętnościami, a między tą dwójką zawiązuje się szczególna męska więź. Wychowany w przekonaniu, że homofobiczna męskość, oparta na fizycznej sile, jest słuszna i zapewnia przetrwanie, Jamie próbuje leczyć kompleksy, powielając toksyczne schematy. W głębi duszy jednak zaczyna dostrzegać, kim jest naprawdę, a ważną rolę w odkrywaniu tożsamości ma dojrzała postawa Dana.

g. 20.45 – „Dojrzałe wyzwania w miłości”, 93', reż. Mária Takács – Węgry 2023
Do nauczycielki rysunku wprowadza się jej partnerka, malarka. W małym węgierskim miasteczku plotki szybko się rozchodzą, atmosfera w okolicy zaczyna wrzeć, a lokalna bibliotekarka planuje zorganizować czytanie książki, w której Kopciuszek pochodzi z romskiej rodziny, zaś Królowa Śniegu jest lesbijką... Ta historia zdarzyła się naprawdę – scenariusz napisało życie i członkowie lokalnej społeczności, którzy postanowili też zagrać w filmie razem z profesjonalnymi aktorami. Film jest szczególnie istotny w kontekście dyskryminujących działań węgierskiego rządu, a w moralnej panice węgierskiej prowincji odnajdziemy podobieństwa do polskich realiów.

13 kwietnia
g. 19.30 – „Kokomo city”, dokumentalny, 73', reż. D. Smith – USA 2023
Cięty język, monochromatyczny obraz, teledyskowe ujęcia. Czarne trans kobiety są zabawne – reżyserka „Kokomo City” D. Smith jest jedną z nich. Burząc martyrologiczny schemat, przez który zwykle opowiadane są historie trans kobiet, mówi o nierozerwalnym suple płci i rasy, nie tylko w relacjach z mężczyznami, ale też między córkami a matkami, które muszą pogodzić się ze „stratą” synów. Daniella Carter, Dominique Silver, Liyah Mitchell i Koko Da Doll to postacie z krwi i kości, opowiadające o chłopakach, rodzinie, seksie, pracy seksualnej, marzeniach i problemach bez cenzury.

g. 20.45 – „Solo”, melodramat, 101' , reż. Sophie Dupuis – Kanada 2023
Simon przeżywa trudne miłości: ogniste, ale destrukcyjne uczucie do Olivera oraz to, co czuje do matki, która powraca do jego życia po piętnastu latach nieobecności. Największą jednak miłością jest scena: Simon to wschodząca gwiazda dragu. Gdy spotyka Oliviera, ich wspólne występy przenoszą się w inny wymiar, jeszcze bardziej seksowne i napędzane łączącą ich chemią. Radość z nowej, ekscytującej sytuacji zostaje jednak przyćmiona przez pojawienie się dawno niewidzianej matki – śpiewaczki operowej, która przyjeżdża na występ do miasta.

14 kwietnia
g. 18.45 – „Queendom”, dokumentalny, 98', reż. Agniia Galdanova – USA, Francja 2023
Gena wygląda jak wystylizowana rzeźba – z taśmy klejącej, śmieci i kosmetyków do makijażu tworzy sugestywne i mroczne kreacje, w których pojawia się w przestrzeni publicznej i na swoich social mediach. Dorastała w miasteczku zbudowanym na miejscu dawnego rosyjskiego gułagu – dziś ze swoimi radykalnymi występami pojawia się w supermarketach, na stacjach metra i na moskiewskich ulicach. Ta bezwstydna obecność to jej sposób na protest wobec traktowania osób LGBTQ+ przez rząd w skrajnie konserwatywnej Rosji Putina. Jej samotny bunt ma jednak wysoką cenę, gdy przez swoje radykalne występy jest zmuszona do emigracji.

g. 20.45 – ​​​​​​​„The Visitor”, dramat, 101', reż. Bruce LaBruce – Wielka Brytania 2023
Nowe spojrzenie na klasyczny film Piera Paolo Pasoliniego „Teoremat" z 1968 roku. W pierwotnej wersji enigmatyczny bohater, znany jako Gość, przybywa do domu przedstawicieli bogatej klasy średniej i uwodzi po kolei członków rodziny. Pojawia się nagle i niespodziewanie znika, zostawiając za sobą pustkę, z którą pozostali próbują sobie poradzić na różne sposoby. Bruce LaBruce reinterpretuje tę historię, nadając Gościowi twarz i  ciało czarnoskórego uchodźcy, którego fale wyrzuciły w walizce na brzeg Tamizy w Londynie.

15 kwietnia
g. 19.30 – „Klimakteriet”, dramat, 67' reż. Juan Manuel D'Emilio – Argentyna 2023
W życiu kobiety w średnim wieku, żony reżysera teatralnego, pojawiają się dwa nieoczekiwane zjawiska. Jednym z nich jest menopauza, drugim – młoda aktorka, z którą współpracuje jej mąż. Nagła fala emocji wstrząsa nudnym życiem w opustoszałym nadmorskim kurorcie...

g. 20.45 – „Our Son”, dramat, 104' reż. Bill Oliver – USA 2023
Nicky, oddany swojej pracy zawodowej wydawca książek dzieli życie z Gabrielem, aktorem, który zawiesił swoją karierę i poświęcił się rodzinnemu życiu, oraz ich ośmioletnim synem Owenem. Gabriel kocha Owena ponad wszystko, Nicky zaś ponad wszystko kocha Gabriela. Gdy Gabriel decyduje się wnieść pozew rozwodowy, pozorny spokój zmienia się w walkę o prawo do opieki nad dzieckiem. Reżyser Bill Owen stworzył intymną opowieść o nowych znaczeniach rodziny, zarówno w jej trudnych, jak i dobrych momentach.

16 kwietnia
g. 19 – „Barber”, kryminał, 90', reż. Fintan Connolly – Irlandia 2023
Chłodny, zaściankowy, klaustrofobiczny Dublin: duszne, wąskie ulice, ciemne bary, mroczne zakamarki. Wszyscy znają tu wszystkich, wszyscy latami skrywają sekrety i wzajemne urazy. Znika dwudziestoletnia dziewczyna, a jej babcia, zniechęcona postawą skorumpowanej irlandzkiej policji, szuka pomocy u Barbera. Jest rok 2020 i oprócz pandemii w powietrzu wisi napięcie związane z rosnącym ruchem #MeToo.

g. 20.45 – „Przebudzone”, romans, 107'  reż. Max Rissman – USA 2023
Dwie młode dziewczyny, które zmagają się z wewnętrznymi demonami, ulegają zatruciu tlenkiem węgla na pierwszej randce. Gdy obie zapadają w śpiączkę, ich dusze muszą nauczyć się kochać, by zyskać nową szansę na życie.

17 kwietnia
g. 19 i 21.10
Lesbian Love Affairs (Shorts), 96',

„Cursive” reż: Isabel Steuble-Johnson
Kobieta na skraju rozstania przyjmuje niespodziewaną pomoc od tajemniczej nieznajomej osoby, która ma ją wesprzeć w doskonaleniu odręcznego pisma. Zyskuje jednak o wiele więcej niż zdolności kaligraficzne.

„I've missed you” reż: Edgar Córcoles
Ester przeżywa trudne rozstanie z Eleną. To doświadczenie dotyka każdą z nich, choć przeżywają je na różne sposoby. Esther jednak musi stawić czoła swoim lękom, by móc ruszyć naprzód.​​​​​​​

„JAM” reż: Tasou Palisidou
Gdy para lesbijek usiłuje ocalić swój związek, wszystkie brudy w ich relacji wychodzą na jaw. Odkrywając przed sobą najpodlejsze sekrety i skrywane myśli, docierają do punktu, z którego nie ma już odwrotu. Czy skończy się to rozstaniem?

„Nails and Beauty” reż: Rhona Foster
Młoda dziewczyna rozkwita pod wpływem czasu spędzonego z brodatą osobą, która posiada narzędzia – te dosłowne i metaforyczne – by zawładnąć jej sercem. Film to list miłosny do wszystkich butch-kobiet.
​​​​​​​
„Salty Blue” reż. Masashi Sogawa
​​​​​​​Mitsuki Ayase, studentka z college'u, skrycie podkochuje się w swojej najlepszej przyjaciółce Umi Hoshino (Umi to po japońsku „ocean"). Zbliża się koniec lata, a z nim impreza dla singli, z której przyjaciółki wymykają się do publicznej łaźni...

„Stranger” reż: Jehnny Beth, Iris Chassaigne,
​​​​​​​Przez ostatnich 548 dni A była poza życiem, niczego nie czując. Pewnej nocy pojawia się J i zabiera ją ze sobą, szukając sposobu, by jej serce na nowo zaczęło bić. „Stranger” to muzyczna opowieść o przebudzeniu.

„The Butch and the Baby Daddy” reż. Karleen Pendleton Jiménez, Barb Taylor,
Alex chciała mieć dziecko odkąd pamięta – ale nie tak łatwo zdobyć spermę, gdy jest się butch lesbijką. Zaczyna rozważać pozyskanie nasienia od Mateo, jej bliskiego przyjaciela geja.

g. 20.45 – „Wszystko co ważne”, 91' reż. Stanley Kolk – Holandia 2022
Dwaj mężczyźni Marc i Rick zostają napadnięci nieopodal kościoła. Bezsensowna przemoc, czy homofobia? Zarówno filmowcy jak i detektywi starają się dociec, co się właściwie stało. Dlaczego ofiary przestępstwa nie zgłaszają się na policję? Jakie jeszcze tajemnice skrywa to na pozór religijne społeczeństwo?

18 kwietnia
g. 18 – „Wyrok”, 111' reż. Marwan Mokbel – Egipt, Iran, USA 2023
​​​​​​​Z powodu awaryjnej sytuacji w rodzinie Mo i Hisham są zmuszeni wrócić ze Stanów Zjednoczonych do Egiptu. Tu nie mogą przyznać, że są parą, bo w homofobicznym, silnie religijnym państwie byłoby to zbyt niebezpieczne. Sytuacja budzi w Mo demony przeszłości – pozornie jest nowoczesnym ateistą, w domu czuje się jednak zastraszony i zawstydzony, ponieważ ktoś zna jego sekret. Lęki przed karą za grzechy, matką, która była mu przeciwna i bogiem, którego zawsze nienawidził, zaczynają przejmować nad Mo kontrolę. Hisham nie jest zaś świadomy, że jego partner wciąż wierzy w to, że ich związek jest grzechem.

g. 19 i 21.10
Best Polish (Shorts) 104'

„Moje stare” reż: Natasza Parzymies
​​​​​​​Zofia i Ania to dwie charakterne seniorki. Lata szaleństw mają już za sobą. Nie widziały się od pół wieku, każda poszła własną drogą. Spotkanie po latach owocuje wspólną podróżą, w którą ruszają niczym Thelma i Louise, by wziąć się za barki z życiem i marzeniami.

„Śmierć frajera” reż: Krzysztof Grudziński
Członek nacjonalistycznej organizacji mieszka w cichym miasteczku ze swoją osamotnioną matką. Jego życie kręci się wokół treningów na siłowni i pracy w lokalnym sklepie. Inni członkowie grupy wyszydzają go z powodu homoseksualności jego brata, który uciekł do Warszawy. Pewnego dnia zostaje zmuszony szantażem do podłożenia ładunku wybuchowego na trasie parady równości w stolicy.

„Tam, gdzie płaczą ptaki” reż: Jakub Andrzej Wenda
Szymon mieszka w małej nadmorskiej miejscowości. Chłopak przeżywa jeden z trudniejszych etapów w swoim życiu – okres dojrzewania. Wakacje spędza na podróżach palcem po globusie, spacerach po plaży czy spotkaniach ze znajomymi. Monotonne życie w małym mieście zakłóca niespodziewana wizyta przyjaciela z dzieciństwa – Filipa.

„Transgresja” reż: Daria Szczotka
Diler narkotykowy Dawid spędza wieczór z jedną ze swoich klientek. Godziny mijają, a jego sympatia wzrasta, gdy nagle orientuje się, że Nadia jest trans kobietą. To spostrzeżenie uderza go, powodując wewnętrzny konflikt między tym, w co wierzy, a tym, co czuje. Niespodziewanie rozpoczyna się wewnętrzna podróż mężczyzny w kierunku odkrycia i akceptacji własnych pragnień.

„Warszawa, Holandia” reż: Ming-Wei Chiang,
Pośród zgiełku łódzkiej dzielnicy Bałuty młody mężczyzna maskuje swoje prawdziwe „ja”. W gonitwie dorywczych zajęć ostre słowa i wyboiste ulice wypełniają jego dni. Pewna osoba sprawia jednak, że zaczyna dostrzegać coś więcej. Razem przemierzają miasto na skuterze, dzieląc ze sobą posiłki i wolne chwile. Nieuchronnie zbliża się jednak dzień pożegnania...

Kategoria

Film