– Minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński desygnował już swoich przedstawicieli do Rady Programowej Narodowego Centrum Kultury Filmowej – poinformował Rafał Syska na kolejnym spotkaniu dotyczącym koncepcji działania NCKF.
– Minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński
desygnował już swoich przedstawicieli do Rady Programowej
Narodowego Centrum Kultury Filmowej, dlatego mam nadzieję, że rada
będzie mogła się zebrać i rozpocząć pracę – poinformował Rafał
Syska na kolejnym spotkaniu dotyczącym koncepcji działania NCKF,
które odbyło się 17 maja. Szef centrum oraz jego współpracownicy
zgromadzonym w auli Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego
przedstawicielom środowiska filmowego opowiadali szczegółowo o
kolejnych etapach powstawania instytucji, uruchamianiu
poszczególnych nurtów działalności oraz tłumaczyli, dlaczego ten
proces musi trwać tak długo. Przypomnijmy: ostateczne otwarcie NCKF
przewidziano na 2019 rok.
Do końca 2016 roku trwać będzie przeprowadzenie kwerend
(tworzenie list obiektów, które złożą się na wystawy stałe) i
opracowanie scenariuszy wystaw, czyli ścieżek dydaktycznych,
zaplanowanie adaptacji budynku EC1 Wschód na potrzeby NCKF
(pierwotnie w EC1 Wschód miało się mieścić studio filmowe Davida
Lyncha i tzw. Teatr Dźwięku, gdzie nagrywano by muzykę do filmów).
Ma to zapewnić dobrą komunikację i funkcjonalność.
Według planu, w grudniu 2016 roku ogłoszony zostanie konkurs
na projekt architektoniczno-aranżacyjny wystaw stałych.
Natomiast już od stycznia 2017 roku w centrum rozpoczną się
działania edukacyjne. Michał Pabiś-Orzeszyna, kierownik Działu
Edukacji Filmowej: - Chcemy, aby cała przestrzeń NCKF
skoncentrowana była wokół idei edukowania o filmie i do filmu.
Przygotowujemy ważne raporty dotyczące edukacji filmowej w Polsce i
w Europie oraz projekt badawczy dotyczący kompetencji filmowych
wśród dzieci i młodzieży.
W sierpniu 2017 ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie
ekspozycji (według wybranego w kwietniu projektu). Pierwszym
„obiektem” NCKF oddanym do użytku ma być sala kinowa (październik
2017). Od tej chwili będą się tam odbywały regularne projekcje,
choć dyrektor Syska zaznaczył, że nie można się do tych dat
przywiązywać tak na sto procent.
Pierwsze dwie (z trzech zaplanowanych) ścieżki dydaktyczne
mają być uruchomione w październiku 2018 roku. Będą to: wystawa
poświęcona procesowi powstawania filmu oraz ekspozycja prezentująca
ewolucję technologii filmowych. W tym czasie będą też już działały
biblioteka, sale edukacyjne i sklep. Trzecia ścieżka dydaktyczna –
wystawa poświęcona historii kina polskiego – ma zostać oddana do
dyspozycji zwiedzającym na początku 2019 roku.
Jako istotną przyczynę wydłużania się procesu uruchamiania
NCKF dyrektor Syska oraz Łukasz Biskupski, kurator wystaw stałych,
wskazywali czasochłonne procedury aplikacyjne związane z
pozyskiwaniem z funduszy unijnych środków (ok. 13 mln zł) na budowę
ścieżek dydaktycznych. Ich łączny koszt to ok. 20 mln zł. - Kto z
państwa miał do czynienia z wykorzystaniem środków unijnych w
inwestycjach budowlanych, wie, jaki koszmar biurokratyczny musimy
przejść - mówił Biskupski.
Rafał Syska, pytany o planowane działania
marketingowo-promocyjne, o komunikat, który pójdzie w świat już
teraz, mówił:
- Koncepcja tych działań powstaje – prezentacja na festiwalach
filmowych, wspólne wydarzenia. Utrzymywanie kontaktów z podobnymi
centrami w Europie, wspólne projekty, wspólne systemy promocyjne.
Chcemy aspirować do grona miast filmu Unesco.
Odpowiadając na pytanie o kolekcję i charakter NCKF jako
muzeum, Syska stwierdził: - To ma być muzeum nowoczesne, bliskie
wzorcowi np. Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Solidarności,
Muzeum Polin - muzeów interaktywnych, multimedialnych,
narracyjnych. Tu podstawą wystawy stałej nie musi być kolekcja.
Będziemy gromadzić, kupować eksponaty głównie
demonstracyjno-dydaktyczne, będziemy też opierać się na depozytach
z innych instytucji, na działaniach audiowizualnych oraz na
replikach.
Z sali padły też podpowiedzi, co do możliwych kierunków
działania lub źródeł i osób, do których NCKF mógłby się odwołać.
Mówiono więc o współpracy ze specjalistami z Politechniki
Łódzkiej w sprawie budowy replik. Jest tam również pracownia
zajmująca się nowoczesną technologią filmową motion capture. W
dziedzinie kina sferycznego doświadczenie ma Jacek Nagłowski i jego
łódzka firma Centrala Films. W kontekście zbiorów gotowych, którymi
można by zasilić bibliotekę NCKF przypomniany został wydzielony
księgozbiór filmowy z Łódzkiego Domu Kultury, który obecnie
znajduje się w Bibliotece Wojewódzkiej im.
Piłsudskiego. Pojawił się też postulat gromadzenia historii
mówionych dotyczących Łodzi filmowej (archiwistyka
społeczna).
Narodowe Centrum Kultury Filmowej to nowa instytucja
prowadzona wspólnie przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego
oraz miasto Łódź, znajdująca się na terenie EC1 – zrewitalizowanej
XIX-wiecznej elektrociepłowni. Jej zadania sformułowano
tak:
- organizacja ekspozycji stałych i czasowych
- prowadzenie działalności edukacyjnej dotyczącej historii
oraz współczesności filmu polskiego i światowego, a także
technologii audiowizualnych
- organizacja pokazów filmowych, przeglądów, festiwali
- prowadzenie działalności integrującej środowiska i podmioty
związane z kulturą filmową
- patronowanie bibliotece filmowej
- współwydawanie czasopisma o tematyce filmowej oraz
publikacji książkowych
- realizacja działań kulturalnych we współpracy z innymi
jednostkami EC1
- współpraca z łódzkimi festiwalami filmowymi oraz podmiotami
je organizującymi
Jak głosi koncepcja działania centrum przygotowana przez
Rafała Syskę, NCKF ma stać się sercem polskiej kultury filmowej –
najważniejszym miejscem promującym wiedzę o kinie, centralnym
ośrodkiem propagowania edukacji audiowizualnej, siedzibą zasobnej
biblioteki, koordynatorem działań edukacyjno-kulturalnych z zakresu
kina, miejscem realizacji najważniejszych wystaw stałych i
czasowych z zakresu filmu, centrum spotkań, konferencji, sympozjów,
premier, miejscem opracowywania i ogłaszania kluczowych dla rozwoju
filmu inicjatyw publicznych i społecznych. Ponadto musi stanowić
centralną w Polsce instytucję integrującą działania
naukowo-badawcze, propagatorskie i krytycznofilmowe dotyczące
dziedzictwa kinematografii i jej ulokowania w przestrzeni
współczesnej audiowizualności.
W EC1 Wschód znajdą się:
- wystawa stała poświęcona historii kina polskiego
- wystawa stała poświęcona procesowi powstawania filmu
- wystawa stała poświęcona ewolucji technologii mediów
optycznych
- sale kinowe (sala na ok. 150 miejsc i dwie po 50)
- biblioteka z polskimi i zagranicznymi książkami i
czasopismami na temat filmu, bogatą kolekcją płyt DVD i Blu-ray,
dostępem do zdigitalizowanych materiałów audiowizualnych – filmów,
fotosów i dokumentów gromadzonych w polskich i zagranicznych
filmotekach i archiwach oraz baz danych, dostępem do dokumentów
archiwalnych zgromadzonych w sekcji kolekcji specjalnych
- sale edukacyjne i warsztatowe
- sklep muzealny z pamiątkami, książkami, albumami, plakatami,
filmami, fotosami i materiałami edukacyjnymi
- sale konferencyjne
- przestrzenie wystaw czasowych (Hala Maszyn) – będą się tu
odbywać wystawy przygotowane w koprodukcji z europejskimi i
amerykańskimi muzeami kina oraz ekspozycje własne
- zaplecze gastronomiczne
Ekspozycje stałe w NCKF opowiadać będą o różnych aspektach
kina, jego historii, współczesności i przyszłości, kontekstach
kulturowych i technologii, a także ewolucji odbioru i sposobach
realizacji filmów. Ścieżki dydaktyczne powiązane będą z programami
edukacyjnymi, demonstracjami sprzętu filmowego, warsztatami,
zabawami pozwalającymi nakręcić krótki film, eksperymentować z
animacją poklatkową, przymierzyć kostium i charakteryzację, a także
poznać kolejne fazy realizacji filmu – od scenariusza po montaż
efektów specjalnych, od preprodukcji po dystrybucję dzieła.
Twórcy Narodowego Centrum Kultury Filmowej liczą, że miejsce
to będzie odwiedzać kilkaset tysięcy, a nawet milion osób
rocznie.