Nowa szefowa PISF wspiera Łódź filmową | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 3 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 3 =

Nowa szefowa PISF wspiera Łódź filmową

– Mam nadzieję, że to miejsce będzie ważne dla Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – powiedziała na konferencji prasowej w EC1 prezydent Hanna Zdanowska, witając w Łodzi Magdalenę Srokę, nową szefową PISF.
– Pani Magdalena Sroka tuż po objęciu stanowiska dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej odwiedziła Łódź i EC1 – siedzibę powstającego Narodowego Centrum Kultury Filmowej – powiedziała podczas konferencji prasowej prezydent Hanna Zdanowska. – To, mam nadzieję, pokazuje, jak ważne będzie to miejsce dla PISF, jak ważna będzie rozmowa o dziedzictwie filmowym naszego miasta.

Była to wizyta kurtuazyjna związana z inauguracją roku akademickiego w Szkole Filmowej w Łodzi, ale dyrektor Sroka rozmawiała także z przedstawicielami miasta o radzie programowej NCKF, o zasadach współpracy między PISF a nową instytucją. Odwiedziła również Muzeum Kinematografii.

– Wszyscy wiemy, że Łódź jest kolebką polskiego filmu – mówiła Magdalena Sroka w EC1. – Te tradycje nie mogą być przekreślone, ani zapomniane. Cieszymy się, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, podejmując się współorganizacji NCKF, umieściło PISF jako stałego reprezentanta  w radzie programowej. To konsoliduje środowisko, ale również pokazuje, że aby mądrze upowszechniać dziedzictwo związane z polskim filmem, potrzebna jest współpraca. Będziemy włączać się w każdy projekt filmowy 

Sroka przypomniała udziale PISF w przedsięwzięciach Muzeum Kinematografii i Łódź Film Commission. Mówiła o znaczeniu dla promocji Łodzi Szkoły Filmowej, która jako jedyna polska uczelnia artystyczna znalazła się w raporcie Hollywood Reporter wśród piętnastu najlepszych szkół filmowych świata. 

– Cieszymy się, że udało się powołać NCKF i umieścić je w miejscu o tak gigantycznym potencjale jak EC1. To jest trudne wyzwanie i bardzo szeroko zakrojone. Jeśli ten projekt zakończy się sukcesem i będzie odpowiadał wizji, która go zrodziła, to trwale zmieni się krajobraz kulturowy Łodzi – zakończyła Sroka.

O wzorowych relacjach z panią prezydent i Polskim Instytutem Sztuki Filmowej mówił Mariusz Grzegorzek, rektor Szkoły Filmowej w Łodzi. Deklarował również współpracę z EC1 i nową instytucją narodową, której struktura i działania wciąż są na etapie planowania (formalnie zacznie istnieć 1 stycznia 2016 roku). – Postaramy się włożyć w to przedsięwzięcie energię, nowe idee, ferment, który pozwoli wypełnić to miejsce żywym obiegiem. Obiecuję, że szkoła, obarczona potwornym obowiązkiem pedagogiki filmowej, znajdzie również na to czas. I nie będziemy robili tu pokrytych naftaliną świątyń umarłych wspomnień, ale coś co jest żywe i dynamiczne. Jako apostoł sztuki wysokiej uważam, że ten obiekt powinien nawiązywać żywą interakcję ze światem, żeby ludzie tu przychodzili, czuli się swobodnie, czuli, że są zaproszeni do dialogu, do uczenia się, do przeżywania.

Magdalena Sroka 3 października rozpoczęła pięcioletnią kadencję dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, państwowej instytucji kultury odpowiedzialnej za rozwój polskiej kinematografii oraz za promocję polskiej twórczości filmowej za granicą (PISF m.in. dofinansowuje produkcję filmów oraz remonty i wyposażenie kin). Jej kandydaturę wyłoniła w konkursie powołana przez minister kultury 11-osobowa komisja w składzie: Agnieszka Holland, Andrzej Fidyk, Roman Gutek, Katarzyna Janowska, Robert Kijak, Borys Lankosz, Olgierd Łukaszewicz, Juliusz Machulski, Jakub Szurmiej, Andrzej Wajda oraz Krzysztof Zanussi.

Sroka od 2010 roku była wiceprezydentem Krakowa ds. kultury i promocji miasta. Jest absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego (filologia polska, specjalizacja: teatrologia) w Krakowie, menedżerką kultury, producentką i koordynatorką międzynarodowych projektów. W latach 1998-2003 związana była z Biurem Festiwalowym Kraków 2000, w którym odpowiadała za projekty kulturalne związane z otrzymanym przez Kraków tytułem Europejskiej Stolicy Kultury. Była współautorką pierwszej strategii promocji Krakowa na lata 2003-2007. Współpracowała z biurem programowym EXPO 2005. Była też twórczynią Krakowskiej Komisji Filmowej i Regionalnego Funduszu Filmowego w Krakowie oraz ekspertką Kongresu Kultury Polskiej. W latach 2008-2010 roku była dyrektorką Krakowskiego Biura Festiwalowego, organizującego krakowskie wydarzenia kulturalne.