– Mam nadzieję, że to miejsce będzie ważne dla Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – powiedziała na konferencji prasowej w EC1 prezydent Hanna Zdanowska, witając w Łodzi Magdalenę Srokę, nową szefową PISF.
– Pani Magdalena Sroka tuż po objęciu stanowiska dyrektor
Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej odwiedziła Łódź i EC1 –
siedzibę powstającego Narodowego Centrum Kultury Filmowej –
powiedziała podczas konferencji prasowej prezydent Hanna Zdanowska.
– To, mam nadzieję, pokazuje, jak ważne będzie to miejsce dla PISF,
jak ważna będzie rozmowa o dziedzictwie filmowym naszego
miasta.
Była to wizyta kurtuazyjna związana z inauguracją roku
akademickiego w Szkole Filmowej w Łodzi, ale dyrektor Sroka
rozmawiała także z przedstawicielami miasta o radzie programowej
NCKF, o zasadach współpracy między PISF a nową instytucją.
Odwiedziła również Muzeum Kinematografii.
– Wszyscy wiemy, że Łódź jest kolebką polskiego filmu – mówiła
Magdalena Sroka w EC1. – Te tradycje nie mogą być przekreślone, ani
zapomniane. Cieszymy się, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa
Narodowego, podejmując się współorganizacji NCKF, umieściło PISF
jako stałego reprezentanta w radzie programowej. To
konsoliduje środowisko, ale również pokazuje, że aby mądrze
upowszechniać dziedzictwo związane z polskim filmem, potrzebna jest
współpraca. Będziemy włączać się w każdy projekt
filmowy
Sroka przypomniała udziale PISF w przedsięwzięciach Muzeum
Kinematografii i Łódź Film Commission. Mówiła o znaczeniu dla
promocji Łodzi Szkoły Filmowej, która jako jedyna polska uczelnia
artystyczna znalazła się w raporcie Hollywood Reporter wśród
piętnastu najlepszych szkół filmowych świata.
– Cieszymy się, że udało się powołać NCKF i umieścić je w
miejscu o tak gigantycznym potencjale jak EC1. To jest trudne
wyzwanie i bardzo szeroko zakrojone. Jeśli ten projekt zakończy się
sukcesem i będzie odpowiadał wizji, która go zrodziła, to trwale
zmieni się krajobraz kulturowy Łodzi – zakończyła Sroka.
O wzorowych relacjach z panią prezydent i Polskim Instytutem
Sztuki Filmowej mówił Mariusz Grzegorzek, rektor Szkoły Filmowej w
Łodzi. Deklarował również współpracę z EC1 i nową instytucją
narodową, której struktura i działania wciąż są na etapie
planowania (formalnie zacznie istnieć 1 stycznia 2016 roku). –
Postaramy się włożyć w to przedsięwzięcie energię, nowe idee,
ferment, który pozwoli wypełnić to miejsce żywym obiegiem.
Obiecuję, że szkoła, obarczona potwornym obowiązkiem pedagogiki
filmowej, znajdzie również na to czas. I nie będziemy robili tu
pokrytych naftaliną świątyń umarłych wspomnień, ale coś co jest
żywe i dynamiczne. Jako apostoł sztuki wysokiej uważam, że ten
obiekt powinien nawiązywać żywą interakcję ze światem, żeby ludzie
tu przychodzili, czuli się swobodnie, czuli, że są zaproszeni do
dialogu, do uczenia się, do przeżywania.
Magdalena Sroka 3 października rozpoczęła pięcioletnią
kadencję dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, państwowej
instytucji kultury odpowiedzialnej za rozwój polskiej
kinematografii oraz za promocję polskiej twórczości filmowej za
granicą (PISF m.in. dofinansowuje produkcję filmów oraz remonty i
wyposażenie kin). Jej kandydaturę wyłoniła w konkursie powołana
przez minister kultury 11-osobowa komisja w składzie: Agnieszka
Holland, Andrzej Fidyk, Roman Gutek, Katarzyna Janowska, Robert
Kijak, Borys Lankosz, Olgierd Łukaszewicz, Juliusz Machulski, Jakub
Szurmiej, Andrzej Wajda oraz Krzysztof Zanussi.
Sroka od 2010 roku była wiceprezydentem Krakowa ds. kultury i
promocji miasta. Jest absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego
(filologia polska, specjalizacja: teatrologia) w Krakowie,
menedżerką kultury, producentką i koordynatorką międzynarodowych
projektów. W latach 1998-2003 związana była z Biurem Festiwalowym
Kraków 2000, w którym odpowiadała za projekty kulturalne związane z
otrzymanym przez Kraków tytułem Europejskiej Stolicy Kultury. Była
współautorką pierwszej strategii promocji Krakowa na lata
2003-2007. Współpracowała z biurem programowym EXPO 2005. Była też
twórczynią Krakowskiej Komisji Filmowej i Regionalnego Funduszu
Filmowego w Krakowie oraz ekspertką Kongresu Kultury Polskiej. W
latach 2008-2010 roku była dyrektorką Krakowskiego Biura
Festiwalowego, organizującego krakowskie wydarzenia
kulturalne.