75. urodziny Józefa Robakowskiego hucznie uczciła Szkoła Filmowa w Łodzi. "100 lat" w stylu punk odegrał jubilatowi zespół Moskwa. Były życzenia, prezenty, wielki tort, wspomnienia, pamiątkowe zdjęcia i projekcje filmów artysty (zobacz zdjęcia).
Józef Robakowski – jeden z najważniejszych i najbardziej
znanych współczesnych artystów polskich – 20 lutego skończył 75
lat. Tego dnia o 17.30 miał rozpocząć w szkole filmowej zwyczajne
zajęcia ze studentami. Ale tak się nie stało – zamiast zajęć była
wielka impreza zorganizowana przez szkołę, z którą artysta jest
związany przez ponad cztery dekady. Urodzinowy benefis poprowadził
Janusz Zagrodzki, przyjaciel Robakowskiego jeszcze ze studiów w
Toruniu.
Był koncert łódzkiej grupy Moskwa (dla której Józef Robakowski
robił teledyski), życzenia ludzi kultury puszczane na ekranie,
prezenty, fotografowanie się polaroidem z jubilatem, wręczenie mu
specjalnego indeksu, no i tort z napisem „Robak to potęga”. W
związku z powyższym „zajęcia” nieco się przedłużyły…
Józef Robakowski (ur. 20 lutego 1939 w
Poznaniu) – polski artysta współczesny, artysta multimedialny,
fotograf, autor filmów, obrazów, instalacji, cyklów fotografii i
działań akcyjnych; uczestnik niezależnego ruchu artystycznego w
Polsce.
Ukończył historię sztuki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w
Toruniu, a następnie PWSTViT w Łodzi, której jest profesorem. Jest
współzałożycielem wielu eksperymentujących grup artystycznych m.in.
fotograficznej Zero-61 (1961-1969) oraz Warsztatu Formy Filmowej
(1970-1977). Organizuje wystawy i przeglądy m.in. Kinolaboratorium
1973, Nieme Kino I-II,1983-1984, Lochy Manhattanu 1989, Żywa
Galeria 1998. Od 1978 prowadzi prywatną Galerię Wymiany (Exchange
Gallery). Był aktywnym uczestnikiem tzw. KULTURY ZRZUTY,
podziemnego życia artystycznego w stanie wojennym. Zainicjował
powołaną w 2001 Nagrodę im. Katarzyny Kobro. Jest członkiem
Międzynarodowego Stowarzyszenia Artystów Künstlergremium.
Twórczość Józefa Robakowskiego obejmuje m.in.:
- eksperymentalne filmy krótkometrażowe i zapisy video, m.in.: 6 000 000 (1962), Po człowieku (1969-1970), Rynek (1970), Idę (1973) , Z mojego okna (1978-1999), Pamięci L.Breżniewa (1982), Sztuka to potęga! (1984), Party z Lutosławskim (1997);
- cykle fotograficzne, m.in.: Foto-malarstwo (1958-1967), Fotografia astralna (1972-2002), Czeluście (1978), Kąty energetyczne (1975-2004), Termogramy (1998-2000);
- instalacje i obiekty, m.in.: Autoportret przestrzenny (1969), Krzesło (1970), Rolki (1970), Równoważnia dźwiękowa (obiekt interaktywny) (1972), Pan Jeleń (auto videoepitafium) (1990-1994), Kiner I i Kiner II (1992-2004);
- filmy dokumentalne o sztuce, m.in.: Portret Tymona Niesiołowskiego (1970), Żywa Galeria (1974/1975), Witkacy (1980), Konstrukcja w Procesie (1981-1982) oraz z cyklu Uderzenie Sztuki: portrety telewizyjne - Wacław Szpakowski, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński;
Jest także autorem tekstów krytycznych i wydawnictw ulotnych, np: PST - sygnia nowej sztuki 1984, Żywa Galeria - łódzki progresywny ruch artystyczny 1969-1981, Dekada 1980-1990, Teczka nr XII - druki ulotne 1980-1992, Teksty interwencyjne 1970-1995.
- eksperymentalne filmy krótkometrażowe i zapisy video, m.in.: 6 000 000 (1962), Po człowieku (1969-1970), Rynek (1970), Idę (1973) , Z mojego okna (1978-1999), Pamięci L.Breżniewa (1982), Sztuka to potęga! (1984), Party z Lutosławskim (1997);
- cykle fotograficzne, m.in.: Foto-malarstwo (1958-1967), Fotografia astralna (1972-2002), Czeluście (1978), Kąty energetyczne (1975-2004), Termogramy (1998-2000);
- instalacje i obiekty, m.in.: Autoportret przestrzenny (1969), Krzesło (1970), Rolki (1970), Równoważnia dźwiękowa (obiekt interaktywny) (1972), Pan Jeleń (auto videoepitafium) (1990-1994), Kiner I i Kiner II (1992-2004);
- filmy dokumentalne o sztuce, m.in.: Portret Tymona Niesiołowskiego (1970), Żywa Galeria (1974/1975), Witkacy (1980), Konstrukcja w Procesie (1981-1982) oraz z cyklu Uderzenie Sztuki: portrety telewizyjne - Wacław Szpakowski, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński;
Jest także autorem tekstów krytycznych i wydawnictw ulotnych, np: PST - sygnia nowej sztuki 1984, Żywa Galeria - łódzki progresywny ruch artystyczny 1969-1981, Dekada 1980-1990, Teczka nr XII - druki ulotne 1980-1992, Teksty interwencyjne 1970-1995.
Foto: Dariusz Kulesza