Złote Lwy - trochę Łodzi | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 9 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 9 =

Złote Lwy - trochę Łodzi

Jednym z dwóch reżyserów (obok Łukasza Gutta, zarazem autora zdjęć) zwycięskiego filmu tegorocznego 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni - "Wszystkie nasze strachy" - jest Łukasz Ronduda, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego.
Bohaterem filmu Rondudy i Gutta jest artysta wizualny Daniel Rycharski, doktor sztuk pięknych i laureat paszportu "Polityki", mieszkający we wsi Kurówko. Głęboko wierzący katolik i gej. W obsadzie m.in.: Dawid Ogrodnik, Jowita Budnik, Andrzej Chyra, Jacek Poniedziałek, Piotr Trojan. Film poza Złotymi Lwami otrzymał w Gdyni także dwie nagrody specjalne: Dziennikarzy i Jury Młodzieżowego.

Łukasz Ronduda urodził się w 1976 roku. Na Uniwersytecie Łódzkim skończył historię sztuki (w 2001 roku; studiował taże kulturoznawstwo), tutaj też zdobył tytuł doktora. Absolwent programu reżyserskiego i scenariuszowego w Szkole Wajdy. Jest kuratorem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (zainicjował tu projekt Filmoteka Muzeum), wykładowcą akademickim, pisarzem, badaczem i znawcą filmu eksperymentalnego. Jest reżyserem i scenarzystą filmu „Performer” (2015, wspólnie z Maciejem Sobieszczańskim), który podczas Berlinale 2015 zdobył nagrodę Think: Film Award oraz reżyserem filmu „Serce miłości” (2017) o związku artystów: Wojciecha Bąkowskiego i Zuzanny Bartoszek.

Autor książek "Strategie subwersywne w sztukach medialnych", "Sztuka polska lat 70. Awangarda", współautor (z Barbarą Piwowarską) tomu "Polska Nowa Fala. Historia zjawiska, którego nie było". Razem z Łukaszem Gorczycą napisał powieść "W połowie puste", której głównym bohaterem jest Oskar Dawicki. Ronduda jest także redaktorem prac zbiorowych oraz ponad 200 tekstów o sztuce i filmie publikowanych w pismach akademickich i bardziej popularnych magazynach. Jest kuratorem wystaw "Niezwykle rzadkie zdarzenia" (CSW, Warszawa 2009), "Analogue: Polish video art from the 70s and 80s (Tate Modern, Londyn 2006) oraz "1,2,3… Awangarda" w Tate Modern, Londyn 2008).

Kategoria

Film