Koalicje Kultury | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 7 =

Koalicje Kultury

Dwa cykle warsztatów dla ponad dwustu uczestników, w tym nauka światozmieniania. Dziesięć projektów w regionie, zrealizowanych w ramach koalicyjnych grantów. Kilkaset wypełnionych ankiet, sondujących stan edukacji kulturowej – w pierwszym roku działania Koalicje Kultury realizowane przez Muzeum Sztuki mają się czym pochwalić.
Dwa cykle warsztatów dla ponad dwustu uczestników, w tym nauka światozmieniania. Dziesięć projektów w regionie, zrealizowanych w ramach koalicyjnych grantów. Kilkaset wypełnionych ankiet, sondujących stan edukacji kulturowej – w pierwszym roku działania Koalicje Kultury mają się czym pochwalić. O tym i o planach na kolejne lata rozmawiali organizatorzy programu i ich goście w czasie konferencji w ms2 w Łodzi. 
Koalicje Kultury to realizowana przez Muzeum Sztuki w Łodzi regionalna odsłona ogólnopolskiego programu Bardzo Młoda Kultura, ogłoszonego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zorganizowanego przez Narodowe Centrum Kultury. 
Trzyletni projekt powstał, żeby podnosić jakość edukacji kulturowej w województwie łódzkim.– Bardzo się cieszymy, że za sprawą programu w naszym regionie powstają koalicje integrujące środowiska kultury i edukacji, realizujące inspirujące projekty i zmieniające podejście do edukacji kulturowej – podkreślał marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień w czasie briefingu poprzedzającego konferencję. – Mamy do czynienia z faktyczną realizacją postulatów Paktu dla Kultury, w którym już kilka lat temu wyraźnie podkreślano konieczność wypracowania standardów współpracy między obszarami kultury i edukacji oraz korelacji ich działań – dodawał dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi Jarosław Suchan.  
Co to oznacza w praktyce? Działania w czterech zakresach: szkolenia, granty, diagnoza i budowanie regionalnej sieci współpracy osób związanych z instytucjami kultury, oświatą oraz organizacjami pozarządowymi. 
Koalicyjne warsztaty dla animatorów, edukatorów, nauczycieli i instruktorów zostały przygotowane z myślą o wszystkich, którzy chcą się rozwijać i poznawać nowoczesne metody pracy.  Był ruch, cyrkowe fascynacje, spotkania ze światozmieniaczką oraz wykłady poświęcone kreatywności i warsztaty edukacji kulturowej wzmacniające tożsamość lokalną.
– Ten rok jest kluczowy, bo na doświadczeniach zebranych teraz zbudujemy plan działań w kolejnych cyklach szkoleniowych i grantowych – wyjaśniał lider edukacyjny Koalicji kultury i kierownik Działu Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi Leszek Karczewski – Znakomicie, że udało się nam wypracować nowoczesną formułę warsztatów, prawdziwie angażującą i integrującą uczestników.
W tym roku w szkoleniach i warsztatach w Parzęczewie, Radomsku, Konstantynowie Łódzkim, Łowiczu, Wieluniu, Skierniewicach i Opocznie udział wzięło 232 uczestników. Jeszcze większy zasięg miały projekty zrealizowane na terenie całego województwa dzięki budżetowi rozdysponowanemu w konkursie grantowym Koalicji kultury. 
Uczestnicy konferencji podsumowującej pierwszy rok programu mieli okazję dowiedzieć się więcej o zwycięskich projektach z konkursu grantowego między innymi: o tomaszowskim audiobooku, komiksowych przygodach Alicji i Alojzego w Krainie Kanzas, parzęczewskiej przygodzie dziennikarskiej gimnazjalistów albo poszukiwaniach ostatniej książki małych gomuniczan. 
O projektach grantowych rozmawiano z perspektywy ich organizatorów, ale także jury: Karolina Sikorska z poznańskiego Centrum Praktyk Edukacyjnych podpowiada, jakie aspekty zdecydowały o wybraniu tych, a nie innych projektów, co z kolei przydać się może w kolejnych edycjach konkursu. 
Gościem konferencji był również Janusz Byszewski z Laboratorium Edukacji Twórczej (CSW Warszawa), z którym uczestnicy mogli przedyskutować swoje wątpliwości dotyczące filozofii edukacji kulturowej. Część merytoryczną zamknęło wystąpienie profesora Romana Batko (UJ Kraków), opiekuna naukowego badawczej części programu, który przedstawił dotychczasowe wnioski diagnozy stanu edukacji kulturowej w województwie łódzkim.