Dwa cykle warsztatów dla ponad dwustu uczestników, w tym nauka światozmieniania. Dziesięć projektów w regionie, zrealizowanych w ramach koalicyjnych grantów. Kilkaset wypełnionych ankiet, sondujących stan edukacji kulturowej – w pierwszym roku działania Koalicje Kultury realizowane przez Muzeum Sztuki mają się czym pochwalić.
Dwa cykle warsztatów dla ponad dwustu uczestników, w tym nauka
światozmieniania. Dziesięć projektów w regionie, zrealizowanych w
ramach koalicyjnych grantów. Kilkaset wypełnionych ankiet,
sondujących stan edukacji kulturowej – w pierwszym roku działania
Koalicje Kultury mają się czym pochwalić. O tym i o planach na
kolejne lata rozmawiali organizatorzy programu i ich goście w
czasie konferencji w ms2 w Łodzi.
Koalicje Kultury to realizowana przez Muzeum Sztuki w Łodzi
regionalna odsłona ogólnopolskiego programu Bardzo Młoda Kultura,
ogłoszonego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
zorganizowanego przez Narodowe Centrum Kultury.
Trzyletni projekt powstał, żeby podnosić jakość edukacji
kulturowej w województwie łódzkim.– Bardzo się cieszymy, że za
sprawą programu w naszym regionie powstają koalicje integrujące
środowiska kultury i edukacji, realizujące inspirujące projekty i
zmieniające podejście do edukacji kulturowej – podkreślał marszałek
województwa łódzkiego Witold Stępień w czasie briefingu
poprzedzającego konferencję. – Mamy do czynienia z faktyczną
realizacją postulatów Paktu dla Kultury, w którym już kilka lat
temu wyraźnie podkreślano konieczność wypracowania standardów
współpracy między obszarami kultury i edukacji oraz korelacji ich
działań – dodawał dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi Jarosław Suchan.
Co to oznacza w praktyce? Działania w czterech zakresach:
szkolenia, granty, diagnoza i budowanie regionalnej sieci
współpracy osób związanych z instytucjami kultury, oświatą oraz
organizacjami pozarządowymi.
Koalicyjne warsztaty dla animatorów, edukatorów, nauczycieli i
instruktorów zostały przygotowane z myślą o wszystkich, którzy chcą
się rozwijać i poznawać nowoczesne metody pracy. Był ruch,
cyrkowe fascynacje, spotkania ze światozmieniaczką oraz wykłady
poświęcone kreatywności i warsztaty edukacji kulturowej
wzmacniające tożsamość lokalną.
– Ten rok jest kluczowy, bo na doświadczeniach zebranych teraz
zbudujemy plan działań w kolejnych cyklach szkoleniowych i
grantowych – wyjaśniał lider edukacyjny Koalicji kultury i
kierownik Działu Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi Leszek Karczewski –
Znakomicie, że udało się nam wypracować nowoczesną formułę
warsztatów, prawdziwie angażującą i integrującą uczestników.
W tym roku w szkoleniach i warsztatach w Parzęczewie,
Radomsku, Konstantynowie Łódzkim, Łowiczu, Wieluniu, Skierniewicach
i Opocznie udział wzięło 232 uczestników. Jeszcze większy zasięg
miały projekty zrealizowane na terenie całego województwa dzięki
budżetowi rozdysponowanemu w konkursie grantowym Koalicji
kultury.
Uczestnicy konferencji podsumowującej pierwszy rok programu
mieli okazję dowiedzieć się więcej o zwycięskich projektach z
konkursu grantowego między innymi: o tomaszowskim audiobooku,
komiksowych przygodach Alicji i Alojzego w Krainie Kanzas,
parzęczewskiej przygodzie dziennikarskiej gimnazjalistów albo
poszukiwaniach ostatniej książki małych gomuniczan.
O projektach grantowych rozmawiano z perspektywy ich
organizatorów, ale także jury: Karolina Sikorska z poznańskiego
Centrum Praktyk Edukacyjnych podpowiada, jakie aspekty zdecydowały
o wybraniu tych, a nie innych projektów, co z kolei przydać się
może w kolejnych edycjach konkursu.
Gościem konferencji był również Janusz Byszewski z
Laboratorium Edukacji Twórczej (CSW Warszawa), z którym uczestnicy
mogli przedyskutować swoje wątpliwości dotyczące filozofii edukacji
kulturowej. Część merytoryczną zamknęło wystąpienie profesora
Romana Batko (UJ Kraków), opiekuna naukowego badawczej części
programu, który przedstawił dotychczasowe wnioski diagnozy stanu
edukacji kulturowej w województwie łódzkim.