Akademia sztuk projektowych [RECENZJA] | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 7 =

Akademia sztuk projektowych [RECENZJA]

Wystawa Prime Time, na którą wybierane są najlepsze prace dyplomowe studentów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi z ostatniego roku, to wielkie święto uczelni. Coś, czym można się chwalić. Największe wrażenie robią kolekcje strojów. 
Wystawa Prime Time, na którą wybierane są najlepsze prace dyplomowe studentów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi z ostatniego roku, to wielkie święto uczelni. Coś, czym można się chwalić. Tym bardziej że pokaz odbywa się w wyjątkowych, nowoczesnych wnętrzach Centralnego Muzeum Włókiennictwa, w których tego rodzaju ekspozycje prezentują się znakomicie. Tym razem wystawa zajęła aż trzy piętra – każdy z 42 dyplomów dostał wystarczająco dużo miejsca, by w pełni ujawnić swe walory. Przestronność, duża ilość powietrza pomiędzy pracami pozwalają obejrzeć ten ogrom bez znużenia. 
 
Największe wrażenie robią umiejscowione na ostatnim piętrze kolekcje strojów – ubiegły rok przyniósł bowiem wyjątkowo utalentowanych dyplomantów Katedry Ubioru. Uwagę zwracają nie tylko piękne formy i kolory, ale i profesjonalizm projektantów. A już w szczególności triumfatora zarówno ubiegłorocznej Gali Dyplomowej Katedry Ubioru, jak i aktualnej wystawy Prime Time – Macieja Piłata. To bardzo zasłużony złoty medal: minimalizm, kolorystyczna subtelność, do tego konsekwentna pełna linia, czyli poza kurtkami, płaszczami, spodniami, sukienkami, swetrami także niesamowite obuwie i takież torby. O tym, że ubiorów nie da się nie zauważyć, świadczy też kolejny medal dla projektantki – brąz dla Agaty Flis za kolekcję inspirowaną strojem huculskim: świetne formy, wzory i kolory, unowocześniona ludowość.
Jak stroje wyglądają na ludziach w ruchu, można było przekonać się podczas Gali Dyplomowej, teraz można przyjrzeć im się z bliska. Oprócz nagrodzonych kolekcji  wyjątkowo dobrze prezentują się awangardowe ubiory Agnieszki Gniłki inspirowane cyklem obrazów Andrzeja Wróblewskiego pt. „Rozstrzelanie”.
 
Ale, choć projektowanie ubioru to bardzo ważna dziedzina na łódzkiej uczelni, istnieją przecież także inne. I projektowe, i należące do sztuki wysokiej. Wydaje się, że – generalizując – te pierwsze stoją od pewnego czasu na wyższym poziomie. Warto przyjrzeć się choćby pomysłom architektonicznym: na lekką, przeszkoloną konstrukcję centrum nurkowego z drewnianymi elementami (Monika Dworak) czy na adaptację młyna na przestronne, pełne naturalnego światła mieszkanie (Patrycja Wojdak). Albo projektowi efektownej identyfikacji wizualnej marki odzieżowej Hoodoo, która na pierwszy rzut oka wydaje się nieco chaotyczna, ale po chwili dostrzega się spójność (Hanna Dziewulska). Weronka Hrynkiewicz opracowała graficznie ciekawą grę planszową z narysowanymi ludzikami jako pionkami, która uczy identyfikować kolory i ich odcienie. Paweł Jaczewski jest autorem komentujących współczesność plakatów społecznych inspirowanych stylistyką lat 60., 70. i 80. nie tylko pod względem wizualnym, ale i brzmienia haseł (srebrny medal). Aktualną tematykę podejmuje też Krzysztof Barzdo, szukając rozwiązania dla społecznych problemów – prezentuje projekt taniego, jednorazowego uniwersalnego schronu dla ofiar katastrof. 
 
Olga Rogalska skonstruowała inteligentny dozownik do dawkowania płynnych  leków (wydziela dokładną dawkę i informuje o konieczności jej przyjęcia). Anna Wawszczak – inteligentną kurtkę snowboardową, która przechwytuje i magazynuje ciepło wytwarzane przez noszącego ją człowieka, by podgrzać się, gdy człowiek zacznie się wychładzać (brązowy medal). Oba te produkty, nie dość, że nowoczesne i reagujące na potrzeby, to jeszcze „zwyczajnie” ładne.  
Podobać się mogą także szkolne akcesoria dla dzieci zaprojektowane przez Dominikę Rajską, z motywami roślin, ptaków czy miejskiej zabudowy.     
 
Jeśli chodzi o sztukę czystą, najbardziej spodobało mi się połączenie tradycyjnego malarstwa i świetlnej projekcji w pracy Jakuba Napieraja (brązowy medal). Na jeden duży obraz składają się moduły, z których każdy może być osobnym dziełem – to bardzo uproszone, zgeometryzowane wnętrza korytarza i klatki schodowej. Już same są interesujące, a jeszcze autor projektuje na nie przesuwające się świetlne elementy, które „oświetlają” wnętrza, wydobywając ich głębię i pewne elementy, których dotąd nie było widać. Bardzo ciekawe. 
 
Warto podkreślić, że dla zapewnienia niezależności oceny kolejny już raz w jury nie znalazł się nikt z Akademii Sztuk Pięknych, za to autorytety z dziedziny sztuki i przedstawiciele sponsorów nagród – także osoby nieprzypadkowe: Bożena Gargas (prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego), Maria Morzuch (krytyk sztuki), Aneta Dalbiak (dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa), Jacek Michalak (prezes zarządu Atlasa Sztuki). Michał Haze (prezes Łódzkiej Izby Przemysłowo-Handlowej, właściciel firmy Mikomax) oraz Adam Klimczak (artysta współprowadzący Galerię Wschodnią).

 

Aleksandra Talaga-Nowacka
 
 
Nagrody i wyróżnienia:
 
Złoty Medal:
Maciej Piłat (kolekcja ubiorów, butów i toreb)
Srebrne Medale: 
Paweł Jaczewski (plakaty)
Maciej Ziółkowski (interaktywny film)
Brązowe Medale: 
Jakub Napieraj (obrazy z wykorzystaniem projekcji)
Agata Flis (kolekcja ubiorów)
Anna Wawszczak (projekt inteligentnej kurtki snowboardowej)   
Wyróżnienia: 
Szymon Ryczek (grafiki)
Karolina Dżbik (animacja, instalacja, performance)
Aleksandra Ilkiewicz (grafiki)

Wystawa czynna do 21 lutego 2017.
Centralne Muzeum Włókiennictwa

Kategoria

Sztuka

Adres

ul. Piotrkowska 282

Kontakt

tel. 42 683 26 84

czynne:
Poniedziałek – nieczynne
Wtorek – nieczynne
Środa w godz. 12-17
Czwartek-sobota w godz. 12-19
Niedziela w godz. 12-17

W środy wstęp na wystawy stałe jest bezpłatny.

Bilety na wystawy czasowe: 12 i 7 zł
Bilety na wystawy stałe: 15 i 9 zł
Na wszystkie wystawy (karnet): 28 i 17 zł