Agnieszka i Albert Szewczykowie ukończyli łódzką ASP. Oboje malują, wspólnie pracują przy dekoracji wnętrz sakralnych. Wystawa Ikona i pejzaż jest ich pierwszą wspólną prezentacją.
Agnieszka Szewczyk (ur. w 1972 roku), absolwentka ASP w Łodzi
– dyplom w 2000 r. na Wydziale Grafiki i Malarstwa. Przez wiele lat
pracowała zawodowo jako grafik komputerowy, nie rezygnując jednak z
malarstwa. Od 2 lat prowadzi własną działalność w zakresie sztuki
sakralnej. Wraz z bratem Albertem Szewczykiem wykonała w ostatnim
czasie polichromie wg własnych projektów do kościoła Najświętszego
Serca Jezusowego w Tomaszowie Mazowieckim. Maluje obrazy głównie o
tematyce sakralnej.
Pokazane na wystawie ikony wykonane są w tradycyjnej technice
malarstwa temperowego na spoiwie żółtkowym na desce. Większość
złoceń jest wykonana 23-karatowym złotem. Prezentowane wzory są
bądź tradycyjnymi, dobrze rozpoznawalnymi ikonami, bądź, jak np.
„Zwiastowanie”, własną próbą interpretacji tej sceny biblijnej w
oparciu o wzory dawnych mistrzów (Fra Angelico).
Techniki tradycyjnego pisania ikon Agnieszka Szewczyk uczyła
się w oparciu o dostępną na rynku literaturę i filmy szkoleniowe.
Technikę złocenia pogłębiała na kursie Szkoły Pisania Ikon Eikonon
na Ukrainie. Wykorzystuje głównie rosyjską technikę malarstwa tzw.
"zalewek", czyli swego rodzaju laserunku, gdzie kolejne warstwy
wzajemnie się przenikają, co tworzy większą głębię ikony.
Albert Szewczyk (ur. w 1989 roku) ukończył ASP w Łodzi –
dyplom w 2014 r na Wydziale Wzornictwa i Architektury Wnętrz.
Zawodowo zajmuje się projektowaniem wnętrz, a także malarstwem w
obiektach sakralnych. Zaprezentowane na wystawie pejzaże stworzone
są w technice pasteli olejnych (mniejsze formaty) oraz malarstwa
olejnego laserunkowego (duże formaty). Powstały na przestrzeni
ostatnich 5 lat. Część z nich była już wystawiana na indywidualnej
wystawie w galerii Zielona 13 w Łodzi w 2011 r. Jednak większość
prac jest nowych. Otaczająca rodzinny dom artysty w Aleksandrowie
Łódzkim natura jest dla niego główną inspiracją. Albert Szewczyk
stara się w tej zwykłej, niewyszukanej przyrodzie okolicznych pól,
stawów, domów znaleźć coś wyjątkowego, zwłaszcza budujące je
światło.
Trzy duże obrazy olejne, pokazane na wystawie, to rozwinięcie
pejzażowych szkiców stworzonych w plenerze. Studiowanie odbicia
przyrody w wodzie stawów prowadzi artystę w kierunku abstrakcji.
Technika laserunkowa (nawet kilkadziesiąt warstw) stanowi swego
rodzaju hołd złożony malarstwu starych mistrzów. Znakomite
malarstwo, kojarzące się z twórczością Stanisława Baja, a pośrednio
- zachowując proporcje - z pejzażami Rembrandta.
Wystawa czynna do 9 lutego 2016.
Wystawa czynna do 9 lutego 2016.
Stacja Nowa Gdynia, Zgierz
Kategoria
SztukaAdres
Zgierz, ul. Sosnowa 1