Gottlieb w poszukiwaniu tożsamości | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 2 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 2 =

Gottlieb w poszukiwaniu tożsamości

RECENZJA. Ponad 30 dzieł Maurycego Gottlieba można oglądać w Muzeum Pałac Herbsta. To rzadka możliwość, więc zobaczyć wystawę wypada, tym bardziej że malarstwo Gottlieba jest naprawdę ciekawe. 
„Maurycy Gottlieb. W poszukiwaniu tożsamości” to wystawa, którą można oglądać w Muzeum Pałac Herbsta (w budynku dawnej powozowni). 1 II o godz. 14 - oprowadzanie po wystawie!
 
Maurycy Gottlieb uznawany jest za najważniejszego malarza żydowskiego XIX wieku tworzącego w Polsce. To o tyle niezwykłe, że artysta zmarł w wieku zaledwie 23 lat (urodził się w 1856 r., umarł w 1879 r.) i tworzył tylko pięć lat! Skoro jako dwudziestolatek malował tak dobrze, tak dojrzale,  co by było, gdyby żył znacznie dłużej?...
Przed Gottliebem sztuka żydowska musiała mieścić się w kanonach religijnych. Gdy ktoś chciał tworzyć inaczej, narażał się na ostracyzm, albo musiał porzucić wiarę. Jednak rodzina Gottlieba wyznawała idee żydowskiego oświecenia i w tym duchu wychowywała przyszłego artystę. A ten malarstwo potraktował jako uniwersalne medium, które może służyć porozumieniu, zbliżeniu Polaków i Żydów. Dążenie do tego dialogu stało się jego misją, ale realizacja oczywiście nie była prosta. Czuł się i Żydem, i Polakiem - za co bywał odtrącany przez jednych i drugich.
Sięgał i do tradycyjnych motywów żydowskich, i do polskiej kultury, i do historii, i do literatury. Interesowało go to, co się dzieje w ludzkiej duszy: malował wiele portretów, w tym własnych - nawet zbiorowe sceny to galerie psychologicznych portretów. Na twarzach widać emocje, ale przede wszystkim zadumę. Żadnych uśmiechów, frywolnych gestów - postaci są pełne powagi, godności.
Uwagę zwraca (nie tylko rozmiarami) obraz "Żydzi modlący się w synagodze podczas Jom Kippur": te rozmodlone, zamyślone twarze mężczyzn na pierwszym planie (co ciekawe, kobiety powyżej, zajmujące część synagogi dla nich przeznaczoną, na rozmodlone nie wyglądają, coś między sobą szepczą, a jedna bezczelnie i z wyższością patrzy widzowi prosto w oczy), to charakterystyczne dla Gottlieba ciepłe, jasne światło, którego źródło nie jest oczywiste - na tym obrazie rozświetla twarze, podczas gdy światło słoneczne wpada przez okrągłe okienko z tyłu, za plecami postaci. Czy to emanuje wewnętrzna jasność, czy światło jest boskiego pochodzenia?...
Artysta szukał różnych sposobów przedstawiania - jedne obrazy są realistyczne w takim stylu, jak płótna Henryka Siemiradzkiego (którego Gottlieb poznał; był też uczniem Jana Matejki), inne bardziej ekspresyjne, malowane szkicowo, w których postaci zlewają się z tłem. Raz postaci są bardzo wyraźne, raz nieco rozmyte, zamglone.
Dużo tu wspaniałych dzieł, ale mnie najbardziej urzekły dwa. Maleńki obraz olejny pt. "Na łożu śmierci" z 1876 r. to ekspresyjnie namalowana scena z ciemnym wnętrzem pokoju, w którym zza uchylonej zasłony widać odrealnione jasnym białym światłem łoże z umierającym staruszkiem. Przed nim klęcząca, rozpaczająca kobieta i stojący zatroskany mężczyzna. Wielkie emocje, ból rozstania, uświęcenie umierającej osoby... Z kolei "Portret młodej żydówki" przykuwa wzrok kontrastem szlachetnej białejtwarzy ze wspaniałym ciemnozielonym tłem i czarnym strojem.   
 
***
Ekspozycja w Muzeum Pałac Herbsta, która jest pierwszym monograficznym przeglądem twórczości Gottlieba od 1991 roku, obejmuje ponad 30 dzieł z kolekcji muzeów polskich i zagranicznych, m.in.: Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, Żydowskiego Instytutu Historycznego, Muzeum Historii Miasta Krakowa, Towarzystwa Sztuk Pięknych  w Krakowie, Muzeum Pałac Herbsta, Musée d’art et d’histoire du Judaïsme w Paryżu, The Israel Museum oraz Tel Aviv Museum of Art.
Wystawie towarzyszy publikacja naukowa w językach polskim i angielskim, zawierająca eseje poświęcone twórczości Maurycego Gottlieba, jego wpływu na rozwój sztuki i kultury żydowskiej, a także traktujące o zagadnieniu tożsamości narodowej.
Na początku grudnia 2014 r. planowana jest również konferencja naukowa poświęcona artyście.
Wystawie towarzyszą wydarzenia edukacyjne m.in.: warsztaty rodzinne, warsztaty dla dorosłych, warsztaty dla osób z dysfunkcją wzroku, a także koncert muzyki klezmerskiej. Ponadto przygotowano audiodeskrypcję do kilku wybranych prac.

Wystawa czynna do 1 lutego 2015.
Muzeum Pałac Herbsta

Kategoria

Sztuka

Adres

Łódź, ul. Przędzalniana 72

Kontakt

tel. 42 674 96 98

czynne:
wtorek – niedziela – 11.00 – 17.00
poniedziałek – nieczynne
w piątki wstęp wolny

www.palac-herbsta.org.pl