Kobro, Peiper, Strzemiński, Witkiewicz – to tylko kilka nazwisk, które kojarzą się z okresem międzywojennej awangardy. Odrzucili oni powszechnie przyjęte wzorce i zaczęli rozwijać kulturę według własnego uznania, dając podwaliny pod nowatorską twórczość.
Kobro, Peiper, Strzemiński, Witkiewicz – to tylko kilka
nazwisk, które kojarzą się z okresem międzywojennej awangardy.
Odrzucili oni powszechnie przyjęte wzorce i zaczęli rozwijać
kulturę według własnego uznania, dając podwaliny pod nowatorską
twórczość.
Szeroko pojęta awangarda pojawiła się w sztuce, malarstwie,
literaturze i muzyce na początku XX wieku, a z czasem, wraz z
rozwojem kinematografii, również w filmie. W kulturze naszego kraju
źródła awangardy związane są przede wszystkim z epoką Młodej
Polski, w której twórcy kategorycznie odeszli od pozytywistycznych
wzorców. Do tego grona możemy zaliczyć m.in.: Jana Kasprowicza,
Jacka Malczewskiego, Józefa Pankiewicza, Władysława Stanisława
Reymonta, Ludomira Różyckiego, Stanisława Wyspiańskiego, Gabrielę
Zapolską czy Stefana Żeromskiego.
W 2017 roku mija sto lat od pierwszej znaczącej manifestacji
awangardy w Polsce – 4 listopada 1917 roku otwarto w Krakowie
pierwszą wystawę ekspresjonistów. Preludium do obchodów tej
rocznicy w Łodzi miało miejsce 25 listopada 2016 roku w Muzeum
Sztuki ms1 podczas otwarcia wystawy pt. „Muzeum Rytmu”. Na wernisaż
przybył sekretarz generalny Polskiego Komitetu ds. UNESCO prof.
Sławomir Ratajski. – Zawsze z wielką radością przyjeżdżam do Łodzi,
bo to jest miasto sztuki i kultury. Łódź jest symbolem awangardy.
To wizytówka Polski, wizytówka naszej kultury – w taki sposób
skomentował swoją wizytę w mieście, które wraz z Warszawą i
Krakowem, wyszło z inicjatywą organizacji Roku Awangardy –
pomysłodawcą był Jarosław Suchan, dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi.
Profesor Ratajski wymienił powody, dla których obchody zostały
objęte auspicjami komitetu: – Wolność wypowiedzi artystycznej i
różnorodność kulturowa jest tym, co powinno się chronić i promować.
Podkreślał też, że kluczowym celem w 2017 roku jest podniesienie
świadomości społecznej dotyczącej awangardy i jej osiągnięć, a
także skłonienie ludzi do refleksji. Awangarda jest wizytówką
Polski jako prężnego, nowoczesnego państwa, które ma jeszcze wiele
do powiedzenia, które chce uczestniczyć w rozwoju kultury
europejskiej i światowej – powiedział Ratajski.
Właściwe obchody stulecia awangardy w Polsce rozpoczęło się
jednak 1 stycznia 2017 roku. Nieoficjalna inauguracja odbyła się 3
stycznia w łódzkim Lokalu. Marcin „Zorak” Szymański pokazał swój
najnowszy teledysk do spektaklu „Ziemia obiecana” w reżyserii
Remigiusza Brzyka, po czym zaprezentował próbkę swoich muzycznych
umiejętności, w czym wspomagała go aktorka Kamila Salwerowicz.
Beatbox rapera można określić mianem awangardowej twórczości XXI
wieku. W tym samym czasie studenci Akademii Sztuk Pięknych im.
Władysława Strzemińskiego w Łodzi kończyli skromną aranżację
wnętrza restauracji w stylu awangardowym. Całość trwała około 30
minut i miała wymiar symboliczny. W następnych miesiącach w Lokalu
będą odbywać się podobne imprezy promujące nowoczesnych
artystów.
Oczywiście również inne łódzkie instytucje będą obchodzić
stulecie awangardy. Szczególnie zaangażowało się w nie Muzeum
Sztuki, które zaproponuje odwiedzającym takie wystawy, jak:
„Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta”, „Naturokultura.
Awangarda i środowisko” czy „Organizatorzy życia. De Stijl i
projektowanie awangardowe w Polsce”. Akademia Muzyczna zaplanowała
m.in.: „Nową generację awangardy muzycznej”, czy „Echa Guerniki.
Teatr Nowy zorganizuje otwarty konkurs na scenariusz sztuki
awangardowej.
Czy jest jakiś dostrzegalny pomost między dawną a współczesną
awangardą? Stanisław Wyspiański, choć zmarł w roku 1907, jest
protoplastą modernistycznego nurtu w Polsce. Jego praprawnuk
Wojciech „Sokół” Sosnowski tworzy muzykę w dzisiejszych czasach.
Urodzony w 1977 roku muzyk zajmuje się rapem, który w naszym kraju
upowszechniony został w latach 90. XX wieku. Artysta bardzo
rozwinął ten „awangardowy” gatunek muzyczny, koncentrując się
przede wszystkich na realizowaniu „świadomego hip-hopu”,
skupiającego się na problematyce społecznej i niosącego przesłania
dla słuchaczy.
Tekst i zdjęcia
Kacper Krzeczewski
Kategoria
Sztuka