Ludzie-psy | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 2 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 2 =

Ludzie-psy

RECENZJA. Sukcesy Stanislava Matsilevitcha nie są przypadkowe. To twórczość – mimo czytelnych nawiązań do tradycji sztuki (symboliczno-metaforyczne wizerunki psów, kubizująca forma) – oryginalna i niebanalna.
W korytarzu na III piętrze głównego budynku Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi działa Galeria 144. Nazwa galeria jest nieco na wyrost – to białe ścianki, na których można zmieścić w sumie kilka prac. 144 to numer sali, w której w ASP mieści się Pracownia Technik Łączonych prowadzona przez prof. Sławomira Ćwieka. W niej w tym roku dyplom zrobił Stanislav Matsilevitch, którego tryptyk w tej chwili wisi na ścianach galerii.
Twórczość tego młodego, urodzonego w Moskwie artysty zwracała uwagę już w czasie studiów, gdy pokazywał ją w ramach uczelnianego Konkursu im. Strzemińskiego – Sztuki Piękne. Podczas ostatniej edycji w marcu bieżącego roku zdobył wiele laurów. Trochę później na II Piotrkowskim Biennale Sztuki dostał trzecią nagrodę.
Sukcesy nie są przypadkowe. To twórczość – mimo czytelnych nawiązań do tradycji sztuki (symboliczno-metaforyczne wizerunki psów, kubizująca forma) – oryginalna i niebanalna. Do chwili, gdy prezentował grafiki małych rozmiarów, skromna i niepozorna, ale od kiedy przeszedł na wielkie formaty – monumentalna.
Taki jest też dyplomowy tryptyk: trzy wielkie grafiki zajmujące trzy ścianki ustawione pod kątem jedna względem drugiej przypominają formę ołtarza. Zapewne nieprzypadkowo. Oto na centralnym obrazie kotłują się i piętrzą (zgodnie z zasadą perspektywy pasowej) – tworząc zwartą czarną masę – sylwety ni to ludzi, ni to dwunożnych psów, ni to potworów (Tolkienowsko/Jacksonowskich orków?). Stwory są agresywne: szczerzą zęby, dzierżą małe dzidy i tarcze. To wstęp do wojny.
Na bocznych grafikach w szeregach, niemal na baczność i z zaciśniętymi pięściami stoją mężczyźni o brzydkich, złych twarzach, z psimi pazurami u stóp i dłoni. Wyznawcy złych mocy?
Psy to główny motyw prac Matsilevitcha – czarno-białe stado jako metafora ludzkiego społeczeństwa, gdzie indywidualności są eliminowane i liczy się jednomyślność (choćby bezmyślna). Ludzie z psimi pazurami mogą symbolizować zezwierzęcenie, kierowanie się prostymi instynktami, stadne odruchy. W przypadku pokazywanego tryptyku, sami nie biorąc udziału w akcie agresji, wspierają go swoją obecnością, milczącą gotowością.    
 
Stanislav Matsilevich urodził się w 1987 r. w Moskwie. W 2006 r.  ukończył 36. College Sztuki i Rzemiosła im. K. Faberge o profilu jubilerskim. W tym samym roku przyjechał do Polski i w 2007 r. rozpoczął studia na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej.
Od 2008 roku mieszka w Łodzi, gdzie skończył studia na Wydziale Grafiki i Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się wklęsłodrukiem, drukiem wypukłym oraz kolografią, a również rysunkiem, animacją klasyczną, fotografią oraz ilustracją.
Przy okazji wystawy swoich grafik w galerii łódzkiego Rynku Sztuki pisał: „Moje zainteresowania graficzne kieruję w stronę figuracji animalistycznej, której forma nawiązuje do tradycji modernizmu rosyjskiego i dziedzictwa europejskiej sztuki średniowiecza. Wykorzystując przedstawienia zwierząt, poszukuję takiej ekspresji, która w pełni wyrazi moje subiektywne emocje związane z przeżyciami, doświadczeniami teraźniejszymi i tymi zapamiętanymi z młodości. Stylistykę swoich prac buduję na bazie eksperymentów warsztatowych i poszukiwań nowych rozwiązań graficznych. W niekonwencjonalnych metodach i środkach odnajduję narzędzia kształtowania własnego języka wypowiedzi artystycznej”.    

Wystawa czynna do 26 października 2013.
Akademia Sztuk Pięknych

Kategoria

Sztuka

Adres

ul. Wojska Polskiego 121

Kontakt

Galeria OdNowa (sala 261, II piętro) czynna: pn.-pt. 9-15
Galeria Kobro (I piętro) czynna: pn.-pt. 10.30-14
Wstęp wolny