Malarstwo w obfitości | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 2 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 2 =

Malarstwo w obfitości

RECENZJA. Godny to jubileusz, gdy jest się czym pochwalić. Na 40. Konkursie im. Strzemińskiego – Sztuki Piękne dla studentów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi pojawiło się zaskakująco wiele interesujących propozycji, szczególnie z dziedziny malarstwa, co dziwi dodatkowo, gdy tę obfitość porównamy z malarską posuchą na wystawie najlepszych dyplomów z 2022 roku. Czyżby ci, którzy studiują teraz, byli lepszymi malarzami od tych, którzy w ubiegłym roku opuścili mury uczelni? Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Oczywiście w konkursie wzięły udział także prace z innych dziedzin, jak rzeźba, grafika, fotografia, instalacja, animacja, książka artystyczna, ale skoro malarstwo jest tak dobrze reprezentowane i tak pochłonęło moją uwagę, skupię się na nim. „Kalejdoskop” od lat na zaproszenie ASP wskazuje w konkursie swojego laureata – i tym razem wybór był naprawdę trudny, co skończyło się przyznaniem po raz pierwszy aż trzech równorzędnych laurów. Uhonorowaliśmy Zygmunta Bilskiego (za wyrafinowane formy i kolory w obrazach z cyklu „Paseizm”, w którym przemienia ludowy pasiak w sztukę wysoką), Alicję Pangowską (również za zwrot ku ludowości – nowoczesne ujęcie kultury łemkowskiej w cyklu prac „Z łemkowskich wsi”) oraz Aleksandrę Kmitę (za tryptyk z pionowymi martwymi naturami, malowanymi bynajmniej nie po uczniowsku).

Ale intrygujące są obrazy jeszcze co najmniej kilkorga innych autorów. Aleksandra Soćko w rozbudowanym cyklu „Mapy”, tworzącym swoistą instalację, przedstawia płaskie, wielobarwne, abstrakcyjne kompozycje kolorystyczne. Malwina Banach poprzez liczne sceny rodzajowe przekonuje, że „Z rodziną jest najlepiej na obrazku”. Martyna Wojdat w „Cyklu malarskim będącym reakcją na rzeczywistość wojenną” w stylistyce graffiti wizualizuje śmierć – to współczesna wersja średniowiecznego motywu danse macabre z kościotrupami w roli głównej. Karolina Płużek w pracach „Łańcuch pokarmowy No3” i „Miażdżyca” hołduje malarstwu prymitywnemu, zwłaszcza takiemu, jakie tworzą osoby chore psychicznie. Ignacy Tybor w cyklu „Niewyobrażalnie długa wojna” z obrazami w różnorodnych formatach łączy abstrakcję i przedstawienie – przewija się w nich trochę zabawna, a trochę upiorna postać lalki/klauna o owalnej białej twarzy, a także wyobrażenie szkieletu ułożonego w czerwonej jamie.

Spoza kręgu malarstwa wymienię tylko jedną pracę – za to niezwykłą. To działający magnetycznie na widza multimedialny obiekt „Splot” Klaudii Pieniak (nagroda „Kalejdoskopu” za fotografie w ubiegłorocznej edycji konkursu): zgeometryzowana tkana forma, na którą mapowany jest obraz z wyświetlacza – zmieniające się kompozycje świetlne, które sprawiają, że nieruchoma forma ożywa i zmienia kształty.


Aleksandra Talaga-Nowacka



Zdjęcia pochodzą z wystawy konkursowej w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, fot. ATN
Tekst został napisany po obejrzeniu wystawy konkursowej w budynkach ASP w Łodzi.


Wystawa laureatów 40. Konkursu im. Strzemińskiego - Sztuki Piękne zostanie otwarta w Ośrodku Propagandy Sztuki 14 IV 2023 o godz. 17 (wtedy zostaną też wręczone nagrody) i będzie czynna do 28 V 2023.


Do Konkursu wpłynęło 170 studenckich prac autorstwa 103 młodych artystów. Konkursowe jury oraz fundatorzy nagród zakwalifikowali do wystawy laureatów ponad 50 prac, których autorami jest 30 twórców – studentów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

Zgłoszone prace oceniało Jury w składzie:

    dr Dariusz Leśnikowski – przewodniczący jury, kulturoznawca, krytyk sztuki, kurator, dyrektor Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, adiunkt w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego
    dr hab. Marta Borgosz, prof. ASP – artystka realizująca twórczość w obszarze malarstwa figuratywnego, Dziekana Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
    dr hab. Monika Szpener – artystka rzeźbiarka i pracownik naukowo-dydaktyczny Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie
    Jacek Grudzień – dziennikarz, wykładowca, w latach 2012-2016 dyrektor łódzkiego oddziału TVP, dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi
    Teodor Durski – artysta, grafik, malarz, autor instalacji i prac wideo.

Grand Prix (ufundowane przez Atlas Sztuki)

Klaudia Pieniak za pracę „Splot” zrealizowaną w Pracowni Obrazu Cyfrowego pod kierunkiem doktora Krzysztofa Guzka.

II Nagroda Regulaminowa

Martyna Tamborska za prace „wruszka”, „wruszka (in their selfcare era)”, „missery in a butterfly” oraz „styrta cegieł na parkiecie” zrealizowane w Pracowni Multimediów pod kierunkiem dra hab. Łukasza Ogórka, prof. uczelni.

Nagroda Rektora ASP w Łodzi

Mikołaj Apelt-Ciupiński za prace „Cyrk” oraz „Mini. Ava.” zrealizowane w Pracowni Rzeźby i Kreacji Przestrzeni pod kierunkiem dra hab. Janusza Czumaczenki, prof. uczelni oraz za pracę „Rytmy” zrealizowaną w Pracowni Rzeźby i Działań w Przestrzeni Intermedialnej pod kierunkiem dr Magdaleny Szadkowskiej.

Wyróżnienia

Izabela Bankiewicz za pracę „Martwa natura – ATAKAMA” zrealizowaną w Pracowni Obrazu pod kierunkiem dr hab. Aleksandry Gieragi, prof. uczelni.

Maria Lasmakova za pracę „Piggy Bank” zrealizowaną w Pracowni Działań Interaktywnych i Site Specific pod kierunkiem dra hab. Tomasza Matuszaka, prof. uczelni.

Mateusz Pecyna za pracę „Lądowanie Futurysty dnia 5 czerwca 2022 roku” zrealizowaną w Pracowni Multimediów pod kierunkiem mgr Anny Bąk oraz za pracę „PORR-SANGLADER” zrealizowaną w Pracowni Działań Konceptualnych pod kierunkiem mgr Agnieszki Chojnackiej.

Kalina Płużek za prace „Łańcuch pokarmowy No3” oraz „miażdżyca” zrealizowane w Pracowni Ekspresji Malarskiej pod kierunkiem dr hab. Joanny Trzcińskiej, prof. uczelni.

Milena Sokołowska za pracę „Ja Milena” zrealizowaną w Pracowni Obrazu w Przestrzeni pod kierunkiem prof. Piotra Ciesielskiego.

Sandra Stojańska-Rekus za pracę „Granice Kobiecości” zrealizowaną w Pracowni Sitodruku pod kierunkiem dr hab. Agaty Stępień, prof. uczelni oraz za pracę „Kroniki Zbrodni – cykl książek artystycznych o zbrodni” zrealizowaną w Pracowni Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej pod kierunkiem prof. Dariusza Kacy.

Kinga Wojciechowska za pracę „Portrety barwne” zrealizowaną w Pracowni Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej pod kierunkiem prof. Dariusza Kacy.

Karolina Żelaznowska za pracę „Zakupy na Bałuckim Rynku” zrealizowaną w Pracowni Ekspresji Malarskiej pod kierunkiem dr hab. Joanny Trzcińskiej, prof. uczelni oraz za pracę „Zakupy na Bałuckim Rynku I, II” zrealizowaną w Pracowni Sitodruku pod kierunkiem dr hab. Agaty Stępień, prof. uczelni.

Dominik Żyża za pracę „Łódzka architektura lat 60. i 70.” zrealizowaną w Pracowni Malarstwa Studyjnego pod kierunkiem dra hab. Tomasza Musiała, prof. uczelni.


Nagrody fundatorów

Nagrodę Muzeum Sztuki w Łodzi otrzymali:

    Weronika Tomaszewska za pracę „Dywan alternatywny – sztuka eksperymentu, metawers, instalacja”
    Klaudia Pieniak za pracę „Splot”
    Katarzyna Zaremba za pracę „Po prostu nie patrz przez okno”
    Aleksandra Soćko za pracę „Mapy”
    Emilia Bereza za pracę „Struktury mroku”

Nagrodę Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi otrzymali:

    Malwina Banach za pracę „Z rodziną jest najlepiej na obrazku”
    Adam Ejsmont za pracę „Rodzina”
    Marta Maciejewska za pracę „Ojciec”

Nagrodę Galerii i Domu Aukcyjnego “Rynek Sztuki” otrzymali:

    Dominik Żyża za pracę „Łódzka architektura lat 60. i 70.”
    Marta Maciejewska za pracę „Ojciec”

Nagrodę Galerii Opus otrzymała:

    Sandra Stojańska-Rekus za prace „Granice Kobiecości” oraz „Kroniki Zbrodni – cykl książek artystycznych o zbrodni”

Nagrodę Galerii Olimpus otrzymał:

    Michał Nowakowski za pracę „Czarny diament”

Nagrodę Galerii Amcor otrzymała:

    Klaudia Pieniak za prace „Splot”, „Proteza pamięci” oraz „Zaburzenia”

Nagrodę Domu Literatury w Łodzi otrzymali:

    Katarzyna Zaremba za pracę „Po prostu nie patrz przez okno”
    Julia Latko za prace „BudaPest”, „Malutkie Formy”, „Na Polu”, „Krajobraz Zdeformowany”, „Szermierze Łódzcy”, „Żywe Pejzaże” oraz „Poetyka Natury”
    Małgorzata Batorska za prace „Rozgrzebane” oraz „Chłopi”

Nagrodę „Magazynu Kalejdoskop” otrzymali:

    Zygmunt Bilski za pracę „Paseizm”
    Aleksandra Kmita za pracę „Martwa natura. Tryptyk”
    Alicja Pangowska za pracę „Z łemkowskich wsi”

Nagrodę Łódzkiego Domu Kultury otrzymali:

    Ignacy Tybor za pracę „Niewyobrażalnie długa wojna”
    Kinga Wojciechowska za pracę „Portrety barwne”
    Malwina Banach za prace „Tchnienie” oraz „Z rodziną jest najlepiej na obrazku”

Nagrodę Domu Kultury w Łęczycy otrzymali:

    duet Natalia Biernat i Remigiusz Szulc za prace „Cykl wspólnych rysunków plenerowych” oraz     „Cykl plenerów eksperymentalnych”
    Filip Holak za pracę „Magiel”

Nagrodę Festiwalu Ravekjavik otrzymała:

    Maria Lasmakova za pracę „Piggy Bank”

Nagrodę od firmy Vispol otrzymali:

    Natalia Murdza za prace „Łódź – cykl malarski” oraz „Odpady elektryczne zamknięte w formach z     żywicy epoksydowej”
    Marta Andrzejczak za pracę „Kapliczki”

Nagrodę od firmy Poster-Club otrzymała:

    Karolina Żelaznowska za prace „Zakupy na Bałuckim Rynku” oraz „Zakupy na Bałuckim Rynku I, II”


Komisarzem 40. Konkursu im. Władysława Strzemińskiego – Sztuki Piękne oraz kuratorką wystawy była mgr Izabela Krześlak.
Ośrodek Propagandy Sztuki
  • od 14-04-2023 godz 17:00

Kategoria

Sztuka

Adres

Łódź, park im. Sienkiewicza

Kontakt

tel. 42 674 10 59
czynny: wt.-pt. 11-18, sob., nd. 11-17
w czwartki wstęp wolny