NIEZAPOMNIANA KOLEKCJA | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 9 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 9 =

NIEZAPOMNIANA KOLEKCJA

RECENZJA. Niezwykły zbiór obrazów należących do anonimowego łódzkiego kolekcjonera możemy oglądać w Muzeum Miasta Łodzi. Wystawa pt. Młodopolskie fascynacje. Malarstwo z końca XIX i pierwszej połowy XX wieku z kolekcji prywatnej daje nie tylko fascynujący obraz sztuki, ale też pokazuje klimat tamtych czasów.

 

Niezwykły zbiór obrazów, należących do anonimowego łódzkiego kolekcjonera, możemy oglądać w Muzeum Miasta Łodzi. Wystawa pt. „Młodopolskie fascynacje. Malarstwo z końca XIX i pierwszej połowy XX wieku z kolekcji prywatnej" daje nie tylko fascynujący obraz sztuki, ale też pokazuje klimat tamtych czasów. Znaczna część obrazów powstała w kręgu zainteresowań lokalnym kolorytem wsi polskiej, dlatego sceny, przedstawiające pejzaże stanowią najliczniejszą grupę prac.
Stanisław Czajkowski w pracy „Wieś krakowska” szukał inspiracji w rodzimym pejzażu i podkrakowskim folklorze. W jego pracy brak jednak atmosfery sielskości, tak charakterystycznej dla przedstawień z tego okresu. Przykładem oryginalnie wykadrowanej sceny rodzajowej, inspirowanej ludowym folklorem jest obraz „Przed studnią” Ludwika Misky. Z kolei Władysław Jarocki uległ fascynacji urodą polskich gór. W pracy „Pejzaż górski” uwiecznił ich majestat i potęgę. Julian Fałat w przedstawieniu „Zakole rzeki zimą” po mistrzowsku oddaje strukturę i barwne niuanse śniegu.
Na wystawie oprócz licznych pejzaży znalazły się również portrety. „Portret Pani” Konrada Krzyżanowskiego jest przykładem realistycznego warsztatu dopełnionego psychologicznym studium modelki. Tytułowa pani wyłania się z czarnego tła. Dzieło to wpisuje się w tradycję modernistycznego portretowania, polegającego na oddawaniu „wizerunku duszy”.  Z kolei praca Jacka Malczewskiego przedstawia portret córki Julii. Głównym atrybutem portretu jest gitara, odnosząca się do muzycznej pasji modelki. Symboliczną wymowę ma scena, która rozgrywa się w górnej części obrazu, nad głową Julii, pastuszek z gałązką i stary faun, personifikują młodość i starość oraz troskę ojca o przyszłość wkraczającej w dorosłość córki.
Na ekspozycji znalazły się również portrety wykonane przez Józefa Mehoffera i Teodora Axentowicza.
Praca Wlastimila Hofmana, „Faun i dziewczyna z królikiem” wyróżniają się niezwykłymi wątkami ikonograficznymi. Artysta swobodnie łączy tu symbolizm z fantastyką i baśniowością rodzimego folkloru. Dziewczyna personifikuje młodość, trzymany przez nią królik uosabia zmysłowość i płodność, zaś chłopięcy faun przenosi całą scenę w mityczny czas.
Wśród dzieł dawnych mistrzów znalazły się także płótna Olgi Boznańskiej, Józefa Pankiewicza, Józef Chełmoński, Edward Okunia i innych. W sumie na ekspozycji zobaczymy pogrupowane tematycznie prace autorstwa 39 mistrzów polskiej sztuki przedwojennej.
Wystawa w Muzeum Miasta Łodzi to zróżnicowana kolekcja malarstwa, która odzwierciedla barwny i pełen rozmachu obraz zeszłej epoki. Jednocześnie stanowi świetną panoramę zjawisk artystycznych końca XIX i początków XX wieku.

Wystawa czynna do 15 marca 2014.

Muzeum Miasta Łodzi

Kategoria

Sztuka

Adres

Łódź, ul. Ogrodowa 15

Kontakt

tel. 42 307 26 57
Czynne:
wt., śr., czw. 10-16, pt., sob., nd. 12-18
w środę wstęp wolny na wystawy stałe
bilety na wystawy czasowe: 7 zł i 5 zł
bilety łączne (do muzeum i galerii): 12 zł i 8 zł