RECENZJA. Niezwykły zbiór pejzaży, które można oglądać w Muzeum Miasta Łodzi, to kolekcja sztuki polskiej XIX w. aż po początek XX w.
Niezwykły zbiór pejzaży, które można oglądać w Muzeum Miasta
Łodzi, to kolekcja sztuki polskiej XIX w. aż po początek XX w.
Ekspozycja liczy około trzydziestu dzieł. Tworzą one panoramę
zjawisk artystycznych od Jana Stanisławskiego po płótna Marii Ewy
Łunkiewicz-Rogoyskiej. Prezentowane prace pokazują różne oblicza
natury. Skonfrontowane są tu tendencje tradycyjne z tymi wyrosłymi
z doświadczenia awangardy. Kolekcja zatem odzwierciedla dynamikę
życia artystycznego ponad stu lat. Na jej charakter złożyły się
takie zjawiska, jak impresjonizm, postimpresionizm, symbolizm,
secesja oraz ekspresjonizm i kubizm. Tworzy nam to dość barwny
obraz działalności polskich artystów.
Oglądanie ekspozycji zaczyna się przewrotnie - od pracy
współczesnej. Wystawę otwiera obraz Marii Ewy Łunkiewicz-Rogoyskiej
zatytułowany "Pejzaż z naturą". Jest to wyważona kompozycja
zbudowana z uproszczonych form, które wzajemnie się przenikają.
Dominują barwy chłodne: biel, szary, błękit, żółć. Artystka
przełamuje zimne kolory ciepłą czerwienią. Całość jest niezwykle
harmonijna.
Kolejno trafiamy na inne wielkie indywidualności polskiej
sztuki - prace Karola Hillera, Vlastimila Hofmana, Henryka
Szczyglińskiego,Stanisława Kamockiego, Artura Markowicza i innych.
Wobec pozostałych nazwisk również trudno przejść obojętnie.
Pejzaż Jana Stanisławskiego z 1902 r. to niewielkich rozmiarów
płótno o dość uproszczonym wyrazie. To niezwykle subiektywna
ewokacja odczucia przestrzeni. Obniżony horyzont i przewaga strefy
nieba tworzy atmosferę wzniosłości.
Warta uwagi jest również praca Jana Rubczaka zatytułowana
"Łodzi rybackie w porcie na południu Francji". Artyście udało się
uchwycić ciekawe efekty świetlne.
Na osobny komentarz załguje obraz Edwarda Okunia, który po
mistrzowsku tworzy iluzję głębi przestrzeni oraz niezwykle
sugestywnie oddaje luministyczne efekty. Na wystawie znalazły się
również grafiki autorstwa Tadeusza Cieślewskiego (syn) i Józefa
Pankiewicza, pejzaż namalowany kredką Henryka Uziębło. Jednak w
większości dominuje malarstwo olejne.
Ta bogata i zróżnicowana kolekcja malarstwa i grafik tworzy
spójny materiał tematyczny. Jednak pod względem formalnym i
kompozycyjnym jest bardzo rozległa. Znajdziemy tutaj czytelne
formy, niemal naturalistyczne (Stanisław Kamocki, Roman
Bratkowski), a także takie, która w sposób aluzyjny nawiązuje do
rzeczywistości (Maria Ewa Łunkiewicz-Rogayska). Owa różnorodność
jest obrazem, z jednej strony sytuacji polskich artystów, którzy w
omawianym okresie tworzyli głównie poza granicami Polski i
inspirowali się różnymi kierunkami, z drugiej strony jest
lustrem indywidualnych postaw artystycznych.
Wystawa czynna do 14 marca 2015.
Muzeum Miasta Łodzi
Kategoria
SztukaAdres
Łódź, ul. Ogrodowa 15Kontakt
tel. 42 307 26 57Czynne:
wt., śr., czw. 10-16, pt., sob., nd. 12-18
w środę wstęp wolny na wystawy stałe
bilety na wystawy czasowe: 7 zł i 5 zł
bilety łączne (do muzeum i galerii): 12 zł i 8 zł