PANOPTIKON | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 5 =

PANOPTIKON

RECENZJA. Artystyczną postawę Georgii Krawiec charakteryzuje zainteresowanie nie tylko konkretnym efektem pracy twórczej (obrazem), co właściwie narzędziem „zapisu” obrazu – aparatem fotograficznym, kamerą, telefonem komórkowym itp.

 

Artystyczną postawę Georgii Krawiec charakteryzuje zainteresowanie nie tylko konkretnym efektem pracy twórczej (obrazem), co właściwie narzędziem „zapisu” obrazu – aparatem fotograficznym, kamerą, telefonem komórkowym itp. Sytuacja, którą stara się przedstawić w swoim projekcie pt. „Oczy Boga” jest dość ciekawa. Artystka przywołuje wykładnie teologiczną, a dokładnie biblijny opis stworzenia świata, w której czytamy o nieustannej obserwacji działań człowieka przez Stwórcę.
Wystawa w Galerii FF odnosi się jednak do sytuacji współczesnego człowieka, który jest pod ciągłą obserwacją narzędzi elektronicznych. Zasadnym staje się, więc pytanie, kto nas monitoruje? Dawnej obserwowało nas oko Świętej Trójcy, dziś elektroniczne oko aparatu. Obecnie jednostka pozbawiony jest prawa do prywatności. Co więcej jest pod ciągłą obserwacją społeczeństwa, które rości sobie do tego prawo.
Krawiec, aby podkreślić ten fakt konstruuje modele camera obscura o kształcie trójkąta równobocznego. Poszczególne obiekty różnią się od siebie wyglądem. Jest to jednak sprawa drugorzędna, najważniejsze jest ich symboliczne znaczenie. Konstrukcje stworzone przez autorkę mówią o pułapce, w której znalazł się człowiek. Taki stan rzeczy możemy porównać do tzw. Panoptikonu. Panoptikon to nowy rodzaj więzienia, w którym jednostka jest obserwowana przez strażników, ale sama ich nie widzi. Tego rodzaju system jest obecnie powszechny. Związane jest to poddaniem wielu stref przestrzeni publicznej kontroli.
Georgia Krawiec podejmuje w swoim najnowszym projekcie bardzo ciekawą problematykę, jednak nie do końca przekonuje mnie jej realizacja. Same modele camera obscura z przedstawieniem wszechwiedzącego oka potęgują dosłowność realizacji w zderzeniu z problematyką obserwacji. Na ekspozycji znalazły się również wielkoformatowe negatywy, przedstawiające kolejne fazy ćwiczeń jogina. Jednak cykl fotografii nie wnosi nic do problemu osaczenia człowieka, który stara się podjąć artystka w pierwszej części wystawy. Jest to kolejny wątek, mówiący bardziej o samej technice fotografii otworkowej. Zdjęcia wykonane zostały w specjalnym pomieszczeniu przekształconym w camera obscura.
 
Georgia Krawiec jest absolwentką wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Siegen (Niemcy), gdzie studiowała w klasie Jürgena Königsa. Od roku 2000 pracuje jako artystka, w swej sztuce zajmuje się szeroko rozumianymi zagadnieniami fotograficznymi, naucza fotografii eksperymentalnej, fotografii otworkowej oraz technik szlachetnych. Jest autorką obszernych i wieloletnich projektów jak Niemcy w Polsce, dezORIENTacja, Pałac – moja miłość oraz EXodus, czy też najnowszego OCZY BOGA. Wystawia od 1993 r. Posiada w dorobku liczne wystawy indywidualne w Polsce i za granicami kraju (m.in. w Galerii FF w Łodzi, w Galerie Haus Seel w Siegen (Niemcy), w Małej Galerii ZPAF-CSW i Starej Galerii ZPAF w Warszawie, w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu). Brała udział w wielu wystawach zbiorowych (m.in. w ramach Festiwalu Kultury Polskiej w Luksemburgu, w Miesiącu Fotografii w Krakowie, w Międzynarodowym Festiwalu Fotografii w Łodzi, w Voies Off w Arles (Francja), w wystawie Polskiej Fotografii Otworkowej w Boston i New Bedford (USA), jak też w Muzeum Historii Fotografii w Krakowie oraz w New Mexico History Museum w Santa Fe (USA). Jej prace można znaleźć w kolekcjach publicznych i prywatnach w Europie oraz w USA.  W latach 2002–2011 nauczała w Europejskiej Akademii Fotografii (EAF) a od 2005 roku jest wykładowczynią w Studium Związku Polskich Artystów Fotografików w Warszawie. Prowadziła wykłady autorskie m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz w Narodowej Galerii Sztuki Zacheta. Jest także autorką serii wykładów dla Instytutu Goethego o Współczesnej Niemieckiej Fotografii.    Publikuje teksty o fotografii m.in. w Kwartalniku Fotografia czy też w Fototapecie. Była członkinią Jury, m.in. konkursu fotografii TVP Dolina Kreatywna, członkinią Komisji Portfolio-Review w The Art Institute of Boston, AIB (USA) oraz jurorką konkursu Pinhole World. Jest członkinią Związku Polskich Artystów Fotografików, polsko-niemieckiej inicjatywy arty-stek SilesiaTopia, współpracuje ze Światowym Dniem Fotografii Otworkowej Pinholeday oraz jest członkinią zarządu Ogólnopolskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej.

Wystawa czynna do 30 maja 2014.

 

 

Galeria FF ŁDK

Kategoria

Sztuka

Adres

Łódzki Dom Kultury, ul. Traugutta 18

Kontakt

tel. 42 633 98 00 w. 208 i w. 288;
tel. 797 326 230, 797 326 191
czynna: wt.-sob. 14 -18
Bilety: 2 zł (w środy wstęp wolny)