RECENZJA. Artystyczną postawę Georgii Krawiec charakteryzuje zainteresowanie nie tylko konkretnym efektem pracy twórczej (obrazem), co właściwie narzędziem „zapisu” obrazu – aparatem fotograficznym, kamerą, telefonem komórkowym itp.
Artystyczną postawę Georgii Krawiec charakteryzuje
zainteresowanie nie tylko konkretnym efektem pracy twórczej
(obrazem), co właściwie narzędziem „zapisu” obrazu – aparatem
fotograficznym, kamerą, telefonem komórkowym itp. Sytuacja, którą
stara się przedstawić w swoim projekcie pt. „Oczy Boga” jest dość
ciekawa. Artystka przywołuje wykładnie teologiczną, a dokładnie
biblijny opis stworzenia świata, w której czytamy o nieustannej
obserwacji działań człowieka przez Stwórcę.
Wystawa w Galerii FF odnosi się jednak do sytuacji
współczesnego człowieka, który jest pod ciągłą obserwacją narzędzi
elektronicznych. Zasadnym staje się, więc pytanie, kto nas
monitoruje? Dawnej obserwowało nas oko Świętej Trójcy, dziś
elektroniczne oko aparatu. Obecnie jednostka pozbawiony jest prawa
do prywatności. Co więcej jest pod ciągłą obserwacją społeczeństwa,
które rości sobie do tego prawo.
Krawiec, aby podkreślić ten fakt konstruuje modele camera
obscura o kształcie trójkąta równobocznego. Poszczególne obiekty
różnią się od siebie wyglądem. Jest to jednak sprawa drugorzędna,
najważniejsze jest ich symboliczne znaczenie. Konstrukcje stworzone
przez autorkę mówią o pułapce, w której znalazł się człowiek. Taki
stan rzeczy możemy porównać do tzw. Panoptikonu. Panoptikon to nowy
rodzaj więzienia, w którym jednostka jest obserwowana przez
strażników, ale sama ich nie widzi. Tego rodzaju system jest
obecnie powszechny. Związane jest to poddaniem wielu stref
przestrzeni publicznej kontroli.
Georgia Krawiec podejmuje w swoim najnowszym projekcie bardzo
ciekawą problematykę, jednak nie do końca przekonuje mnie jej
realizacja. Same modele camera obscura z przedstawieniem
wszechwiedzącego oka potęgują dosłowność realizacji w zderzeniu z
problematyką obserwacji. Na ekspozycji znalazły się również
wielkoformatowe negatywy, przedstawiające kolejne fazy ćwiczeń
jogina. Jednak cykl fotografii nie wnosi nic do problemu osaczenia
człowieka, który stara się podjąć artystka w pierwszej części
wystawy. Jest to kolejny wątek, mówiący bardziej o samej technice
fotografii otworkowej. Zdjęcia wykonane zostały w specjalnym
pomieszczeniu przekształconym w camera obscura.
Georgia Krawiec jest absolwentką wydziału
Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Siegen (Niemcy), gdzie studiowała w
klasie Jürgena Königsa. Od roku 2000 pracuje jako artystka, w swej
sztuce zajmuje się szeroko rozumianymi zagadnieniami
fotograficznymi, naucza fotografii eksperymentalnej, fotografii
otworkowej oraz technik szlachetnych. Jest autorką obszernych
i wieloletnich projektów jak Niemcy w Polsce, dezORIENTacja, Pałac
– moja miłość oraz EXodus, czy też najnowszego OCZY BOGA. Wystawia
od 1993 r. Posiada w dorobku liczne wystawy indywidualne w Polsce i
za granicami kraju (m.in. w Galerii FF w Łodzi, w Galerie Haus Seel
w Siegen (Niemcy), w Małej Galerii ZPAF-CSW i Starej Galerii ZPAF w
Warszawie, w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu). Brała udział w
wielu wystawach zbiorowych (m.in. w ramach Festiwalu Kultury
Polskiej w Luksemburgu, w Miesiącu Fotografii w Krakowie, w
Międzynarodowym Festiwalu Fotografii w Łodzi, w Voies Off w Arles
(Francja), w wystawie Polskiej Fotografii Otworkowej w Boston i New
Bedford (USA), jak też w Muzeum Historii Fotografii w Krakowie oraz
w New Mexico History Museum w Santa Fe (USA). Jej prace można
znaleźć w kolekcjach publicznych i prywatnach w Europie oraz w
USA. W latach 2002–2011 nauczała w Europejskiej Akademii
Fotografii (EAF) a od 2005 roku jest wykładowczynią w Studium
Związku Polskich Artystów Fotografików w Warszawie. Prowadziła
wykłady autorskie m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz w
Narodowej Galerii Sztuki Zacheta. Jest także autorką serii wykładów
dla Instytutu Goethego o Współczesnej Niemieckiej Fotografii.
Publikuje teksty o fotografii m.in. w Kwartalniku Fotografia
czy też w Fototapecie. Była członkinią Jury, m.in. konkursu
fotografii TVP Dolina Kreatywna, członkinią Komisji
Portfolio-Review w The Art Institute of Boston, AIB (USA) oraz
jurorką konkursu Pinhole World. Jest członkinią Związku Polskich
Artystów Fotografików, polsko-niemieckiej inicjatywy arty-stek
SilesiaTopia, współpracuje ze Światowym Dniem Fotografii
Otworkowej Pinholeday oraz jest członkinią zarządu
Ogólnopolskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej.
Wystawa czynna do 30 maja 2014.
Galeria FF ŁDK
Kategoria
SztukaAdres
Łódzki Dom Kultury, ul. Traugutta 18Kontakt
tel. 42 633 98 00 w. 208 i w. 288;tel. 797 326 230, 797 326 191
czynna: wt.-sob. 14 -18
Bilety: 2 zł (w środy wstęp wolny)