Pierwiastek żeński zdominował tegoroczny Konkurs im. Władysława Strzemińskiego – Projekt dla studentów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Wśród 21 nagrodzonych osób znalazło się zaledwie dwóch panów, przy czym praca jednego z nich jest bardzo „kobieca”.
Mowa tu o „Broszy kucharskiej” Wojciecha Wałęsy – subtelnym biżuteryjnym obiekcie w kolorze miedzi i o kształcie odwróconej łzy, który pełni zarazem funkcje ozdobne i użytkowe – powstał z myślą o kucharzach-performerach (praca niektórych z nich stała się przecież widowiskiem, przedmiotem telewizyjnego show, wymaga więc stosownych akcesoriów). Poza tym, że jest broszką, służy jako szpikulec, szczypce czy łyżeczka do przypraw. Kojarzy się z obiektami Leszka Golca i Tatiany Czekalskiej służącymi do delikatnego przenoszenia owadów. W obu przypadkach mamy do czynienia z uszlachetnieniem codziennych czynności, nadaniem im rangi rytuału. Broszka Wojciecha Wałęsy zdobyła uznanie jury (II nagroda regulaminowa) i fundatorów (dwie nagrody).Szacunek dla wszelkich form życia łączy za to twórczość Golca i Czekalskiej z pracą, za którą Katarzyna Szewczyk zdobyła nagrodę marszałka województwa łódzkiego – kompaktowym azylem dla dzikich pszczół. Atutem tego projektu jest skromność. To zaledwie zestaw równo przyciętych fragmentów suchych, pustych w środku łodyg trzciny i kilku torebek z nasionami. Idea jest taka: zasiać kwiaty, by pszczoły miały gdzie zbierać nektar, i ułożyć trzcinę, by miały gdzie mieszkać.
Aleksandra Marczyk (wyróżnienie jury) zaproponowała wzruszające opakowania na płatki śniadaniowe w formie tekturowych zwierzątek. Śliczne – i zapewne zachęciłyby dzieci do konsumpcji.
Pracowita Magda Karcz zapełniła swoimi wieloelementowymi projektami grafiki wydawniczej i identyfikacji wizualnej (za wszystkie dostała wyróżnienie) dużą część przestrzeni wystawy w Art_Inkubatorze. Spośród nich najbardziej spodobały mi się pomysły na nowoczesną identyfikację zamku w Malborku (zgeometryzowane, zrytmizowane czarno-białe elementy) i sieci barów rybnych (stłumiona „morska” kolorystyka, rysunki ryb).
Marta Krześlak pokazuje serię wydań powieści Umberta Eco z minimalistycznymi, szlachetnymi, typograficznymi okładkami z płótna w kolorach: białym, czarnym i szarym. Katarzyna Wieteska (nagroda rektora) z kolei przygotowała ciekawą wizualnie monografię Larsa von Triera – 160-stronicową książkę poświęconą reżyserowi.
Martyna Wróblewska wykazała się wrażliwością społeczną, projektując tani przenośny, składany w harmonijkę tekturowy „schron” dla bezdomnych, który może być też stołkiem. Jego słabą stroną jest to, że przydatny może być tylko latem i przy dobrej pogodzie – wtedy, kiedy właśnie można obyć się bez schronienia... Ale kierunek myślenia godny pochwały.
Aleksandra Talaga-Nowacka
Wystawa jest czynna do 25 kwietnia 2017.
Laureaci głównych nagród:
Nagroda Marszałka Województwa Łódzkiego
Katarzyna Szewczyk
II nagroda regulaminowa
Wojciech Wałęsa
Nagroda Rektora ASP w Łodzi
Katarzyna Wieteska
Art_Inkubator
Kategoria
SztukaAdres
Łódź, ul. Tymienieckiego 3Kontakt
42 646 88 65