Trwa 15. Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki. Wystawa konkursowa to mnóstwo ciekawych prac, a Shigeki Tomura to prawdziwy mistrz w kategorii "drzewa".
Trwa 15. Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki,
organizowane przez Miejską Galerię Sztuki. W programie pięć wystaw
- w galeriach MGS i w Akademii Sztuk Pięknych.
***
Główna wystawa konkursowa zajmująca trzy kondygnacje Galerii
Willa (ul. Wólczańska 31) to mnóstwo ciekawych prac - wykonanych
przez 349 autorów. Wyselekcjowano je spośród 2500 grafik 752
autorów z 62 krajów! Wśród szczęśliwców znalazło się ok. 100
Polaków. Małych rozmiarów grafiki wykonano w różnych technikach i
stylach - obowiązuje zasada, że nie można nadsyłać grafiki
cyfrowej. Są i prace abstrakcyjne, i realistyczne, i metaforyczne,
i surrealne. I czarno-białe, i kolorowe. I przypominające dawne
sztychy, i takie, które w ogóle nie kojarzą się z grafiką.
Wyobraźnia artystów nie ma granic...
Z tej masy dzieł sztuki jury wybrało te, które, jego zdaniem,
godne są medalu honorowego. Dwanaście równorzędnych medali
otrzymali: Uta Clemens z Niemiec, Barbara Górska z Polski, Ole
Folmer Hansen z Danii, Jarosław Kaczmar z Ukrainy, Witold Kaliński
z Polski, Kamil Kukla z Polski, Masataka Kuroyanagi z Japonii,
Susan Pye z Wielkiej Brytanii, Christine Ravaux z Belgii, Nauer
Spindola z Brazylii, Cleo Michele Wilkinson z Australii i Piotr
Żaczek z Polski.
Dlaczego ci artyści, a nie inni? Bogusław Deptuła, historyk
sztuki, członek jury, tłumaczy: - Mamy swoje gusty i one
oczywiście wpływają na nasze decyzje. Jednak głównym kryterium
wyboru prac jest jakość propozycji artystycznej i wykonania.
Wielkim wyróżnikiem tego konkursu w czasach dominacji grafiki
komputerowej, jest to, że mamy przyjemność obcowania z dziełami
oryginalnymi. To łaska i nagroda. Panuje tu pełna demokracja -
pracę może przysłać każdy.
Prof. Krzysztof Tomalski, dziekan Wydziału Grafiki ASP w
Krakowie, przewodniczący jury: - Zwróciłbym uwagę na nowe
treści, a nie względy formalne. Cudownie jest, gdy klasycznymi
technikami da się wyrazić coś nowego. Ciągle pojawiają się nowe
treści, nowe efekty. Mała grafika różni się od dużej sposobem
rozwiązania przestrzeni, koncentracją treści, pojęciem
monumentalizmu - mała grafika jest bardziej monumentalna, bo skoro
nie może zadziałać format, musi zadziałać obraz. We
współczesnej grafice najważniejszy jest język, skoncentrowana
opowieść - nie musi być już tak, że grafiką jest to, co da się
powielić. Nowe treści, o których wspomniałem, dotyczą obrazowania,
reakcji na współczesność, to oglądanie świata na nowo.
Prof, Zbigniew Purczyński, wykładowca ASP w Łodzi, członek
jury: - Przykładem stosowania nowych technik może być twórczość
nagrodzonej medalem Barbary Górskiej, która przeniosła matrycę na
wałek. To dla nas odkrycie.
Na czym polega owa technika? Barbara Górska: - Od zawsze
interesował mnie kolor i gradient. Szukałam metody, która
pozwoliłaby połączyć te dwa elementy, tak, by kolor stał się
głównym bohaterem grafiki. Nakładam kolor lub kilka na płaską
powierzchnię i rozwałkowuję gradient wałkiem. Wychodzi okrągła
forma - jak kolista zorza polarna. Odbijam ją z płaskiej
powierzchni. Na wałku zostaje powstały obraz i mogę go odbić
jeszcze raz, albo dodać nowe kolory i stworzyć kolejny. Powstają
różne kompozycje kolorystyczne. To działanie
medytacyjne.
Na wystawie można oglądać więcej efektów takich formalnych
poszukiwań i prac pełnych treści. Obejrzenie jej to obowiązek
każdego, kto interesuje się grafiką warsztatową.
Wystawa czynna do 28 września 2014.
***
Japończyk Shigeki Tomura (wystawa pt. "Drzewa" w Galerii
Re:Medium, ul. Piotrkowska 113) to mistrz suchej igły i akwaforty,
pięciokrotny laureat honorowego medalu Małych Form Grafiki w Łodzi.
Jego subtelne grafiki z motywem drzew: pojedynczych, z obfitym
listowiem czy w grupie - smukłych czarnych pni z konarami
pozbawionymi liści) albo przedstawiające pejzaże, wyglądają jak
rysunki ołówkiem. Oglądając te miniatury z bardzo bliska, można
zachwycić się precyzją wykonania. Poszczególne kreski czy punkty to
zaledwie muśnięcia. Autor nie rozprasza kolorem. Jego sztuka to
lekkość, czystość, poezja...
Wystawa Tomury trwa do 30 sierpnia 2014.
Galeria Willa
Kategoria
SztukaAdres
Łódź, ul. Wólczańska 31Kontakt
tel. 42 632 79 95w czwartek wstęp wolny