Szukanie zmysłów na czas [RECENZJA] | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 2 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 2 =

Szukanie zmysłów na czas [RECENZJA]

Kolejny, już 33. Konkurs im. Władysława Strzemińskiego – Sztuki Piękne dla studentów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi to nie tylko przekrój artystycznych postaw i umiejętności, ale też przejaw stanu ducha najmłodszego pokolenia twórców. I – jeśli za prawdę przyjąć myśl, że artyści wiedzą więcej o tym, co dopiero się wydarzy – powinniśmy się niepokoić. 
Od pewnego czasu mówi się o tym, że zachodnia cywilizacja zbliża się ku katastrofie – to przekonanie, strach, rodzaj niezgody, buntu, są widoczne w studenckich pracach. Problemy tożsamościowe, psychiczne zwichrowania, brzydota, uszkodzone ciała (a w jednym przypadku wręcz wywleczone ze zdekapitowanego korpusu wnętrzności czy martwy noworodek jeszcze związany pępowiną z ciałem matki – to koszmarne obrazy Kacpra Zaorskiego-Sikory). Po takim – wcale niemałym – zestawie prac z ulgą ogląda się te odwzorowujące wygląd rzeczy czy skupione na duchowości albo problemach formalnych. A już największą przyjemność sprawia delektowanie się subtelną multimedialną instalacją Zuzanny Kojder – z motywem kolorowych kół wyświetlanych na wiszących kulkach i na obrazie z kołem pośrodku. 
Ciekawe są pomysły wykorzystujące światło dzienne. Maria Krasnodębska proponuje rzecz wielce oryginalną: tabliczki wykonane z wosku, zawieszone przy oknie, Sylwia Jakubowska na oknach nakleiła białe znaki przypominające chińskie pismo.  
Spośród prac niepokojących warto wymienić te autorstwa Marii Samczuk – bardzo udane fotografie z serii „Transformacja”, z ludźmi, których głowy są zanurzone w wodzie w przezroczystych geometrycznych pojemnikach, przez co ich twarze są zniekształcone. Niezwykle ciekawa jest instalacja Michaliny Sumińskiej m.in. ze starych wybebeszonych odbiorników telewizyjnych, gdzie zamiast kineskopów są trójwymiarowe, przestrzenne obrazy (m.in. z sercem i żyłami) – w jej pracach przestrzeń się zagina; intrygujące jest, jak to zostało zrobione.
Agata Wieczorek pokazuje cykl czarno-białych zdjęć, które na pierwszy rzut oka wyglądają na reporterskie: oto codzienność pewnej rodziny z dzieckiem, rodzajowe scenki przy stole czy na podwórku. Z tym że ludzie to… manekiny. Artystka włożyła w swoje dzieło mnóstwo pracy – przygotowała scenografię, ubrania i zainscenizowała wiele sytuacji, ustawiając postaci tak, by kadr był jak najlepszy, zrobiła też szkice, a szkicownik jest częścią projektu.
Praca Katarzyny Pomorskiej to projekt site-specific, stworzony dla konkretnego miejsca – sali z białym tłem do robienia zdjęć, na którym wyświetlana jest fotografia nagiej modelki, zrobiona w tym właśnie miejscu. Aktualny obraz rzeczywistości przenika się z tym, który już przeminął, a został uwieczniony. Kobieta – dodam, że jej postać jest niewyraźna – staje się duchem. 
Aleksandra Talacha pokazuje na zdjęciach postać, której twarzy nie widać. Zastępuje ją nadruk twarzy na tkaninie, która przemieszcza się, marszczy, zwija…
Techniczną sprawnością wykazał się Wojciech Warzywoda w filmie animowanym pt. „Game of Senses”, w którym człowiek szuka swoich własnych organów zmysłów: uszu, nosa, oczu. Gdy udaje mu się je odnaleźć w rekordowym czasie, zostaje to odnotowane, po czym człowiek popada w niebyt.
Spośród malarzy wyróżniłabym Maksyma Ostrowskiego, zwłaszcza jego duże obrazy wnętrz mieszkań, na których przedmioty stają się uproszczonymi formami, plamami kolorów obrysowanymi grubą jasnobrązową linią – za widzenie świata jako zestawu form Maksym został laureatem nagrody „Kalejdoskopu”. Zeszłoroczny laureat naszej nagrody Mikołaj Sęczawa konsekwentnie odwzorowuje na analogowych obrazach cyfrowe błędy. Magdalena Palmowska (akryl na płótnie i sitodruk) za tęczowymi pasami ukrywa fragment szarej dziewczęcej twarzy. Spośród obrazów Michała Czuby najlepsze są te, na których nie umieszcza ludzi. To zresztą największa bolączka studentów – odwzorowanie człowieka (i nie ma się co dziwić – dobrze namalować człowieka to rzecz najtrudniejsza, a oni mają jeszcze czas na doskonalenie warsztatu).   
Nie mogę nie wspomnieć o Bartoszu Sobolewskim. Malarzu zbuntowanym, którego kontestacja wyraża się poszukiwaniem formy chropowatej, nieuładzonej i wyrazistej – takie są jego pełne treści obrazy. Nie wszystkie równie udane – ale żeby znaleźć, trzeba szukać, a artysta jest dopiero na początku drogi. Za ten bunt, za właściwy kierunek poszukiwań, no i za talent Bartosz zostałby laureatem nagrody „Kalejdoskopu” i jeszcze kilku innych laurów, gdyby nie okazało się, że… nie jest już studentem ASP i bezprawnie wziął udział w konkursie. Szkoda.
Zuzanna Malinowska poza niedobrymi obrazami (to powtarzający się co roku błąd biorących udział w konkursie – nie umieją zrezygnować z pokazania swoich słabych propozycji i skupić się na dobrych) zaprezentowała bardzo ciekawe fotografie abstrakcyjne z cyklu „Nieznane formy życia”– wykonane tak, że powstaje złudzenie metalicznego połysku.   
Jeśli chodzi o zainteresowanie zagadnieniami formalnymi, niezłą pracę pokazał Dominik Janyszek – mapping pt. „Przekształcenia geometryczne” z wyświetlanymi na ostrosłupach trójkątami i liniami. Forma – a konkretnie związane z odpowiednio potraktowanymi figurami geometrycznymi iluzje optyczne – interesuje też Grzegorza Demczuka. Szkoda, że artysta nie zgłosił do konkursu swoich znacznie lepszych prac, które znalazły się na wystawie zbiorowej w Galerii Kobro w tym samym czasie…
Adrianna Szwedowicz i Karolina Droszcz świetnie poradziły sobie z formą książki artystycznej – w obu przypadkach składającej się wyłącznie z ilustracji: subtelnych i zgrabnych.
To oczywiście nie są wszystkie ciekawe prace wystawione do konkursu. Młodym artystom nie brakuje przecież ani pomysłów, ani talentu… 

 

Aleksandra Talaga-Nowacka


 
XXXIII Konkurs im. Władysława Strzemińskiego – Sztuki Piękne – wystawa nagrodzonych prac w Ośrodku Propagandy Sztuki, czynna do 3 IV 
 
Zdjęcia (fot. ATN) pochodzą z wystawy konkursowej w budynku Akademii Sztuk Pięknych.
 
***
Do udziału w tegorocznej edycji Konkursu zgłosiło się 66 studentów. 23 studentów zostało laureatami konkursu, których prace zaprezentowane zostały na wystawie w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi.
Przyznano dwie nagrody regulaminowe, 3 nagrody dodatkowe i 3 wyróżnienia oraz 29 nagród fundowanych.
 
Jury w składzie:
1. Elżbieta Fuchs – Dyrektor Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi – Przewodnicząca Jury
2. dr Łukasz Butowski – pedagog Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
3. Julia Niewiarowska-Kulesza – Prezes Stowarzyszenia Artystycznego El Art
4. Małgorzata Kania – Zastępca Dyrektora Departamentu Kultury i Edukacji Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi
5. Krzysztof Piątkowski – Wiceprezydent Miasta Łodzi
przyznało następujące nagrody regulaminowe:
 
Nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego zdobyła Agata Wieczorek – za fotografie „Album rodzinny - fikcja rzeczywista” wykonane w Pracownia Fotografii I na Wydziale Grafiki i Malarstwa
Nagrodę Rektora ASP w Łodzi zdobyła Aleksandra Ilkiewicz za cykl prac graficznych „Przestrzeń utracona”, które wykonane zostały w Pracowni Technik Litograficznych na Wydziale Grafiki i Malarstwa
 
Jury przyznało nagrody dodatkowe:
1. Adriannie Szwedkowicz za książkę artystyczną w technice linorytu pt. „Wędrówka” wykonaną w Pracowni Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej na Wydziale Grafiki i Malarstwa
2. Dominikowi Janyszkowi za pracę multimedialną pt. Przekształcenia geometryczne wykonaną w Pracowni Projektowania Grafiki multimedialnej na Wydziale Grafiki i Malarstwa
3. Mateuszowi Bidzińskiemu za pracę „Jasnopodróż/ Hołd wszystkim uciekającym” wykonaną w Pracowni Malarstwa i Rysunku VI na Wydziale Tkaniny i Ubioru
 
Jury Konkursu przyznało następujące wyróżnienia:
1. Barbarze Olejarczyk za pracę pt. „Kolory wspólne”, która powstała w Pracowni Obrazu na Wydziale Sztuk Wizualnych oraz za obiekt rzeźbiarski „Formy wspólne” wykonany w Pracowni Rzeźby na Wydziale Sztuk Wizualnych
2. Zuzannie Kojder– instalację intermedialną „From surface to space”, wykonaną podczas Letnich Międzynarodowych Kursów Grafiki i Tkaniny Artystycznej PATA 2015 
3. Aleksandrze Tyszkowskiej za tkaninę artystyczną „Moja horda” wykonaną w Pracownia Tkaniny Eksperymentalnej na Wydziale Tkaniny i Ubioru
 
Fundatorzy wyróżnili nagrodami następujące osoby:
1. Nagrodę Miejskiej Galerii Sztuki  otrzymał Szymon Ryczek
2. Nagrodę Miejskiej Galerii Sztuki otrzymała Marta Krześlak
3. Wyróżnienie Miejskiej Galerii Sztuki otrzymał Bolesław Bień
4. Nagrodę Galerii Promocji Młodych przy Bałuckim Ośrodku Kultury „Rondo” otrzymała Barbara Szewczyk
5. Nagrodę Miesięcznika Kalejdoskop otrzymał Maksym Ostrowski
6. Nagrodę Galerii Manhattan otrzymała Agata Wieczorek
7. Nagrodę Galerii Adi Art otrzymała Zuzanna Malinowska
8. Nagrodę Galerii AMCOR otrzymał Szymon Ryczek
9. Nagrodę Łódzkiego Dom Kultury otrzymał Maksym Ostrowski
10. Nagrodę Łódzkiego Dom Kultury otrzymała Aleksandra Talacha
11. Nagrodę Muzeum Miasta Łodzi otrzymała Aleksandra Ilkiewicz
12. Nagrodę P.P.H.U. Gart Sławomir Gaczkowski otrzymała Aleksandra Tyszkowska
13. Nagrodę P.P.H.U. Gart Sławomir Gaczkowski otrzymała Barbara Olejarczyk
14. Nagrodę Galerii 526 przy Poleskim Ośrodku Sztuki otrzymała Aleksandra Tyszkowska
15. Nagrodę Galerii 526 przy Poleskim Ośrodku Sztuki otrzymał Maksym Ostrowski
16. Nagrodę Galerii POSpieszna przy Poleskim Ośrodku Sztuki otrzymał Szymon Ryczek
17. Nagrodę Centrum Kulturalnego RYBA otrzymał Szymon Ryczek
18. Nagrodę Centrum Kulturalnego RYBA otrzymał Maksym Ostrowski
19. Nagrodę Muzeum Sztuki w Łodzi otrzymała Marta Krześlak
20. Nagrodę Muzeum Sztuki w Łodzi otrzymała Maria Korczak-Idzińska
21. Nagrodę Galerii OPUS otrzymała Joanna Cisek
22. Nagrodę Galerii Wschodniej otrzymała Katarzyna Pomorska
23. Nagrodę Galerii Wschodniej otrzymała Ewelina Jastrzębska
24. Nagrodę Book Art Muzeum otrzymała Marta Kosiewicz
25. Nagrodę Kwartalnika Artystyczno-Literackiego ARTERIE otrzymał Szymon Ryczek
26. Nagrodę Kwartalnika Artystyczno-Literackiego ARTERIE otrzymała Hanna Matsiayuk
27. Nagrodę Kwartalnika Artystyczno-Literackiego ARTERIE otrzymała Agata Błaszczyk
28. Nagrodę Stowarzyszenia ELART i Rynku Sztuki Sp. z o. o. otrzymała Joanna Urbańska
29. Nagrodę Poster Club otrzymała Zuzanna Kojder

Wystawa czynna do 4 kwietnia 2016.
Ośrodek Propagandy Sztuki

Kategoria

Sztuka

Adres

Łódź, park im. Sienkiewicza

Kontakt

tel. 42 674 10 59
czynny: wt.-pt. 11-18, sob., nd. 11-17
w czwartki wstęp wolny