W Teatrze Powszechnym trwają warsztaty
dramaturgiczne Fabryka Komedii, zorganizowane w ramach ogólnopolskiego konkursu na napisanie
współczesnej polskiej komedii „Komediopisanie”.
Warsztaty, do udziału w których zaproszono autorów czwartej
edycji konkursu, mają na celu sprawdzenie wybranych sztuk w
czytaniu i rozwinięcie ich z myślą o scenicznej realizacji. Konkurs
„Komediopisanie” został powołany do życia, aby zachęcić
dramatopisarzy do sięgania po gatunek komediowy, a tym samym aby
wzbogacić repertuar polskich scen o współczesne polskie utwory
komediowe. Podczas ostatniej edycji jury podjęło decyzję o
zorganizowaniu warsztatów, dających autorom okazję do weryfikacji
swoich sztuk w pracy z reżyserami i aktorami.
W odbywającym się obecnie pierwszym etapie Fabryki Komedii
przygotowywane są czytania dwóch utworów: Strojnoczuba w Małym
Ciętym Justyny Dąbrowskiej i Pinkiela Piotra Chrzana.
Warsztaty przygotowane z myślą o autorach, stanowią dla nich szansę
na skonfrontowanie swoich sztuk z teatralnymi praktykami, dlatego
oboje uczestniczą w próbach i mają okazję na bieżąco wprowadzać do
utworów korekty, będące wynikiem pracy nad tekstem.
Warsztaty prowadzone przez krytyka Romana Pawłowskiego
zakończy czytanie połączone z omówieniem, w którym udział wezmą
zaproszeni do projektu eksperci – Jagoda Hernik-Spalińska i Michał
Walczak. Nad tekstami pracują studenci Wydziału Aktorskiego Szkoły
Filmowej w Łodzi. Opiekę reżyserską nad czytaniami objęli studenci
Wydziału Reżyserii – Alicja Stasiak i Jakub Michnikowski.