RECENZJA. Na scenie tylko ona i on, ale to nie komedia romantyczna. Dziennikarski wywiad z popkulturową aktoreczką zamienia się niespodzianie w thriller z elementami horroru psychologicznego. Tym, co czyni z "Wywiadu" rzecz godną szczególnej uwagi, jest znakomita realizacja.
Na scenie tylko ona i on, ale to nie komedia romantyczna.
Dziennikarski wywiad z popkulturową aktoreczką zamienia się
niespodzianie w thriller z elementami horroru psychologicznego.
Stanowi go bezwzględna walka o wzajemne uznanie zawodowej pozycji,
daru inteligencji, w czym równie ważne co logika argumentów są
erotyczne zwroty akcji. Ale tu wykorzystuje się, zamiast rewolweru,
elektronikę jako błyskawiczny przekaźnik niszczących informacji. Z
każdej rozmowy można przecież zrobić kompromitujący news z
natychmiastowym umieszczeniem go w sieci! Wystarczą laptopy i
smartfony. Choć nie obędzie się bez typowej relacji damsko-męskiej
dosłownie i metaforycznie obnażającej bohaterów – co typowe dla
komedii obyczajowej – najważniejsza jest skuteczność działania.
Ręka na laptopie nie może drgnąć. Może to bardziej
charakterystyczne dla sztuki akcji, którą po części jest „Wywiad”,
niż dla typowej opowieści psychologicznej, którą pozornie się
wydaje? Naprzeciw siebie stają bowiem dziennikarz polityczny
(śledczy) i gwiazdka, oboje pracujący w przestrzeni publicznej i
także dobrze znający sztukę manipulacji. To znak czasu.
Najnowsza premiera wyprodukowana przez Fundację Kamila
Maćkowiaka pokazuje w koncentracie sposób, w jaki układa się
literacki materiał dla uzyskania konkretnych efektów. Choć nie
wszystkie składniki są wysokiej jakości (np. udział bohatera jako
korespondenta wojennego w misji w Bośni), jest to pastiszowy miks
elementów kompozycyjnych znanych z popularnych seriali. Ot, choćby
orgietka, w czasie której się pije, ćpa i pożąda – zgodnie ze
stereotypami z tabloidów. Dobre są ostre dialogi, charakteryzujące
celebrytów.
A jak to wypada na scenie? Tym, co czyni z tej propozycji
rzecz godną szczególnej uwagi, jest znakomita realizacja. To sprawa
dynamiki spektaklu, szybkich zmian miejsc akcji w jednym przecież
apartamencie, maksymalnego wykorzystania rekwizytów i kostiumów. A
reżyser Waldemar Zawodziński umie do tego jak mało kto pracować z
aktorami, podając im właściwy ton. Karolina Sawka, studentka IV
roku łódzkiej PWSFTViT, potrafi bawić się swoją bohaterką, gra
każdym centymetrem ciała, nie rezygnując także z „kolorowego”
portretu psychologicznego. Jest jednym z odkryć nowego sezonu.
Udanie partneruje jej, wykazując sceniczną inteligencję, Paweł
Ciołkosz. Oboje są atrakcyjni na scenie, nie przekraczając granic
dobrego smaku.
„Wywiad” na podstawie sztuki Theodora
Holmana, reżyseria – Waldemar Zawodziński, scenografia – Maria
Balcerek. Teatr Fundacji Kamila Maćkowiaka, premiera w AIOA 29 X
2016 r.
Kupon zniżkowy na spektakl 10 XII znajdziecie w
"Kalejdoskopie" 12/2016 (od 28 XI do kupienia w kioskach, empiku i
na portierni Łódzkiego Domu Kultury).
Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych
Adres
ul. Zachodnia 54/56Kontakt
tel. 42 633 26 41