RECENZJA. Schron to wojna. Złudna lub realna ucieczka przed najgorszym. Ciasnota wśród ludzi podobnie zagrożonych. W przedstawieniu Bogusława Kierca schron to metafora. W Teatrze Logos wojna to piekło wewnątrz nas.
Schron to wojna. Złudna lub realna ucieczka przed najgorszym.
Ciasnota wśród ludzi podobnie zagrożonych. W przedstawieniu
Bogusława Kierca schron to metafora. A właściwie zespół odniesień
metafizycznych, wywołanych totalną katastrofą. Ich ramy określa
strofa francuskiego poety: „Każdy z żyjących czuje smak swojego
popiołu”. I to jest przesłanie tego wieczoru. Piękna synteza
wspólnych doświadczeń. W Logosie bowiem wojna to piekło wewnątrz
nas. Albo wywołane strachem przed wybuchem bomb, albo rachunkiem
duchowych krzywd. W obydwu przypadkach wycie syreny ogłasza alarm w
naszych indywidualnych mikrokosmosach. Po to, byśmy zdali sobie
sprawę, że zawsze wystawiony będzie rachunek. Za unicestwienie
wartości, zniszczenie nadziei lub marzeń.
Każda z dziewięciu postaci, przeżywająca swój odrębny los,
jest zgodna z cechami określonego archetypu znanego z
wielowiekowej tradycji, z dekalogu lub ludowych podań. Stąd
ich sceniczne nazwania: Matka, Chłopiec, Ksiądz, Ta, Tamta itd. Ale
i też zbiorowy bohater nie jest poddany wyłącznie negatywnym
emocjom. To przecież także swoista prezentacja wartości, takich jak
miłość, troska o bliskich, miłosierdzie, czemu patronuje we
wspaniałej tyradzie Ksiądz (dobra rola Marka
Kasprzyka).
Poetycki spektakl wg „La Fable du monde” Jules’a
Supervielle’a, otwierający nowy łódzki sezon, przygotował i
opracował scenicznie wybitny twórca Bogusław Kierc. Zaczerpnął
materiał do scenariusza z tomiku „Baśń świata” wydanego przed II
wojną światową. Zrealizował przedstawienie prostymi, subtelnymi
środkami, kładąc nacisk na sztukę mówienia. Na właściwe rozłożenie
akcentów, frazowanie, melodykę wiersza, wybrzmiewanie point, nie
mówiąc już o pracy nad dykcją.
Miejsce akcji to mała przestrzeń sali teatralnej
„zagospodarowana” dziewięcioma postaciami; dzięki ciekawym pomysłom
spektakl zachowuje dynamikę, różnicując postawy. Grają, dobrze
rozumiejąc metaforyczny tekst: Jolanta Kowalska, Michał Sar, Marek
Kasprzyk, Luiza Łuszcz-Kujawiak, Marek Targowski, Monika Tomczyk,
Paweł Pilarczyk, Martyna Rzeźnik, Sabrina Vranjes.
„Schron” wg Jules’a Supervielle’a, Teatr
Logos, premiera 3 IX 2016 r. Reżyseria, scenariusz – Bogusław
Kierc, scenografia – Beata Tomczyk, muzyka – Jacek
Wierzchowski.
Fot. Teatr Logos
Teatr Logos
Adres
przy kościele pw. Niep. Pocz. NMP ul. M. Skłodowskiej-Curie 22Kontakt
karty wstępu w kancelarii w g. 8.30-9.30, 16.30-18.30tel. 42 637 65 45